Chipstyrd kattlucka?

TinyWiny

Trådstartare
Vad är era erfarenheter av sådana?

Fungerar de som de ska eller har ni haft problem med att de inte tar kattens chip?

Hur snabbt öppnar/stänger luckan? Jag tänker om katten blir jagad så att hen varken behöver vänta eller att den som jagar kan följa med in.

Kan ni avråda ifrån/rekommendera något märke?

Luckan ska isåfall vara i stallet så den måste tåla viss kyla men det borde de väl göra?
 
Jag har en Sureflap XL och den funkar på alla mina fyra. Den öppnar hyfsat snabbt men har aldrig sett nån av mina bli jagade in. Blåser det starkt stängs den inte alltid. Tyvärr har grannkatten fattat att man kan gå i svans och då smita in.
 
Så himla dumt med grannkatten! Det är just det jag vill undvika och tänkte att en kattlucka med chipavläsning kunde vara lösningen.
 
Två av katternas chip sitter för långt bak så de får dessvärre lov att ha halsband... De andra två har inga problem. Sid blev jagad in i kattluckan en gång av grannkatten och det blev tvärstopp, den hann inte öppna i den hastigheten. Kyla kan jag inte säga något om i och med att vi har den i dörren in till huset men den är batteridriven och sannolikt skulle batterierna fungera dåligt i kyla.
Tycker den fungerar bra :D. Det som är irriterande är att vi måste ha halsband på två av katterna :mad:
 
Det är så alltså. Jag har förstått det som att även katters chip kan flytta på sig så då kan det ju bli problem.

Stackars liten :crazy: Det är det jag är rädd för. Då kommer ju inte katten undan så lätt heller och jag vill ju att de ska kunna känna sig trygga med att springa hem om någon elaking kommer.

Vi har larm i stallet och det fungerar även om batterierna där inte är lika hållbara som de i larmen inne. Kanske beror det på vilken typ av batterier man har i? I stallet är det minusgrader någon dag per år bara så de borde fungera tycker jag för kyla utifrån blir det ju på alla.
 
Vi har chiplucka i källaren, vågar dock inte säga märket, men den har fungerar bra. Alla våra fyra katter använder den utan problem. Vi bytte från magnetlucka då grannkatten lärde sig att han kunde bryta sig in med våld genom den. Dock har en av katterna (som troligtvis är lite utvecklingsstörd ❤️) ibland svårt att komma ihåg att det är nån sekunds fördröjning innan den öppnas när han är för exalterad. Då kommer han i full fart och sen hör man bara en hög "DUNS" när han kutar in i luckan :D Ni får ursäkta att jag skattar, men det är så typiskt honom och han ser så förvånad ut varje gång, och han gör aldrig illa sig
 
Jag har en sureflap dualscan som jag är riktigt nöjd med. I början (några dagar) var jag missnöjd för den var otroligt seg på att öppna sig. Provade att köpa tags till halsbandet men det fungerade inte heller så bra. Skrev till kundservice och de skickade direkt reflekterande klistermärken till mig som jag skulle sätta på för att förstärka chipscannern, och ville att jag skulle höra av mig om det inte blev bättre. Bara några dagar efter detta började det dock bara fungera som det skulle så klistermärkena behövdes aldrig. Kattens chip har flyttat lite på sig tror jag, men det fungerar ändå.

Den öppnar inte supersnabbt ut, men in tycker jag att den är ganska snabb. Jag har dock en förlängningstunnel på, vet inte om det påverkar. Låser sig snabbt gör den också, men om en annan katt skulle komma precis bakom så att den inte hinner gå igen emellan så hjälper det ju inte. Jag upplever det som att den "svänger" en gång innan den stänger, om du förstår vad jag menar.
 
Har en sureflap XL och både vi och katten är nöjda. Tycker den öppnar sig fort nog. Vi har köpt förlängning dessutom då vi har satt den i väggen och har aldrig haft problem trots stormbyar.
Vi har haft den i ca 1 år nu och har inte behövt byta batterier än.
 
Jag har en men minns inte märket. Den har en jäkla massa inställningar och en är just för om katter blir jagade så luckan stängs fortare efter katten.
Tyvärr används luckan bara för att gå ut. När kissen ska gå in så är det en liten pigg som kommer upp när han är halvägs in genom luckan (som stänger luckan efter honom) och den lilla piggen tycker han är livsfarlig så in vågar han inte använda luckan :meh: (piggen sitter på insidan så den hoppar upp när han redan är ute på vägen ut, på vägen in hoppar den upp i ansiktshöjd) :crazy:
Den har aldrig blåst upp utan är stabil (och vi bor där stormen bor) och man kan ställa in hur fort/långsamt den håller sig öppen/stängd och en massa annat
 
Jag har en men minns inte märket. Den har en jäkla massa inställningar och en är just för om katter blir jagade så luckan stängs fortare efter katten.
Tyvärr används luckan bara för att gå ut. När kissen ska gå in så är det en liten pigg som kommer upp när han är halvägs in genom luckan (som stänger luckan efter honom) och den lilla piggen tycker han är livsfarlig så in vågar han inte använda luckan :meh: (piggen sitter på insidan så den hoppar upp när han redan är ute på vägen ut, på vägen in hoppar den upp i ansiktshöjd) :crazy:
Den har aldrig blåst upp utan är stabil (och vi bor där stormen bor) och man kan ställa in hur fort/långsamt den håller sig öppen/stängd och en massa annat

Åh den låter intressant! Om du har möjlighet så kolla jättegärna vilket märke det är. Förhoppningsvis störs inte mina av piggen och gör de det så har jag en sambo med uppfinnargen som kanske kan modifiera den något. Jag bor också där vinden bor så det är bra om den inte blåser upp.
 
Åh den låter intressant! Om du har möjlighet så kolla jättegärna vilket märke det är. Förhoppningsvis störs inte mina av piggen och gör de det så har jag en sambo med uppfinnargen som kanske kan modifiera den något. Jag bor också där vinden bor så det är bra om den inte blåser upp.
Ska leta upp instruktionsboken, på luckan står det ingenting. Har just kommit hem efter varit på vägen hela dagen med hästen så får återkomma imorgon
 
Jag har en sureflap dualscan som jag är riktigt nöjd med. I början (några dagar) var jag missnöjd för den var otroligt seg på att öppna sig. Provade att köpa tags till halsbandet men det fungerade inte heller så bra. Skrev till kundservice och de skickade direkt reflekterande klistermärken till mig som jag skulle sätta på för att förstärka chipscannern, och ville att jag skulle höra av mig om det inte blev bättre. Bara några dagar efter detta började det dock bara fungera som det skulle så klistermärkena behövdes aldrig. Kattens chip har flyttat lite på sig tror jag, men det fungerar ändå.

Den öppnar inte supersnabbt ut, men in tycker jag att den är ganska snabb. Jag har dock en förlängningstunnel på, vet inte om det påverkar. Låser sig snabbt gör den också, men om en annan katt skulle komma precis bakom så att den inte hinner gå igen emellan så hjälper det ju inte. Jag upplever det som att den "svänger" en gång innan den stänger, om du förstår vad jag menar.

Men fasen va bra, de där klistermärkena måste jag prova. Har de någon kundservice i Sverige? Jag hittade bara en utländsk sida.
 
Men fasen va bra, de där klistermärkena måste jag prova. Har de någon kundservice i Sverige? Jag hittade bara en utländsk sida.

Jag skrev till en utländsk kundservice, den som fanns på sureflaps hemsida antar jag. De svarade snabbt och skickade klistermärken till mig i Sverige utan problem :)
 
sureflap kattlucka. har någon varit med om när man byter batteri
allt funkar det klickar och katten kommer ut, men när katten skall in så klickar det inte , blir galen!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Behöver köpa en kattlucka men det är ju värsta djungeln. Vill ha en bra pålitlig lucka, som öppnar och stänger som den ska, håller tätt...
Svar
16
· Visningar
786
Senast: KesoNeso
·
Övr. Katt Vi måste på nåt sätt stoppa grannens katt från att komma in i vårt hus. Hon smiter in hela tiden och gömmer sig så vi inte hittar henne...
Svar
9
· Visningar
1 093
Senast: Flixon
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 953
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp