Choklad är godis! (skojaba' - nostalgitråd om godis)

Visa bifogad fil 117589

Jag verkar vara den enda i hela världen som saknar dessa, men SÅ goda de var! Som tur är finns det nu Polly Bilar, som funkar väldigt bra som substitut, men jag kan ändå inte riktigt förstå varför chokladbilarna togs bort. Har för mig att de fanns i mörk choklad också vilket var ännu godare!
Lervällingsbadade bilar. Såhär i tjällossningstider får man ju det gratis. Jag förstår till fullo varför betalningsviljan för det på affären var låg. ;)
 
Jag vet inte vem som tillverkade för 35år sedan,
Men lidl har ibland jättegod apelsingelato i apelsinskal. Mums!
Spänksalot!

Inser att det finns två lager i det här:
- jag vill äta glass
- jag vill försäkra mig om att jag inte är galen, utan att glassen verkligen har existerat

Kommer såklart gå till botten med Lidl och glassfrysen... Sanna mina ord.
 
Spänksalot!

Inser att det finns två lager i det här:
- jag vill äta glass
- jag vill försäkra mig om att jag inte är galen, utan att glassen verkligen har existerat

Kommer såklart gå till botten med Lidl och glassfrysen... Sanna mina ord.
Jag har köpt glass i apelsinskal i Sverige. Det var på större ICA för c:a 35 år sedan. Gissar att det var importerat märke. Även citron och cocos fanns. Är ganska vanligt söderöver i Europa både på fik och i affär.
 
Kom på några som ingen nämnt än:

Godis:
Rosa-pantern-choklad. (små rosa chokladkakor)
"Lemon drops" (hårda röda och gula karameller med syrlig sås i mitten)

Från Glassbilen:
"Hollywood" paketglass med mycket kolasås.
"Crispy" Chokladpinne med jordnötter och kolasås.
"Daffy" Smörkolaglass i mitten, isglass utanpå.
"stjärnornas krig" Smal pinne med nåt gott grönt skal på.
Sen har också den äckliga Lorangaglassen gjort intryck eftersom den smakade precis som familjen Lundströms sovsäckar luktade.
 
Kom på några som ingen nämnt än:

Godis:
Rosa-pantern-choklad. (små rosa chokladkakor)
"Lemon drops" (hårda röda och gula karameller med syrlig sås i mitten)

Från Glassbilen:
"Hollywood" paketglass med mycket kolasås.
"Crispy" Chokladpinne med jordnötter och kolasås.
"Daffy" Smörkolaglass i mitten, isglass utanpå.
"stjärnornas krig" Smal pinne med nåt gott grönt skal på.
Sen har också den äckliga Lorangaglassen gjort intryck eftersom den smakade precis som familjen Lundströms sovsäckar luktade.
Åhh Daffy kommer jag ihåg att min syrra brukade köpa :heart
 
Jag tycker att mycket av chips och godis och även glass smakar annorlunda nu än förr, och att de olika sorterna smakar mer eller mindre samma. Det var mer smak i glassen förr och valde man annan smak så var det en annan glass, nu känns det som glass som glass men bara annat namn. Och GBs drag att göra glass utan mjölk, det är inte ens glass längre, smakar inte ens glass.

Så jag saknar glass kort och gott.
 
Kom på några som ingen nämnt än:

Godis:
Rosa-pantern-choklad. (små rosa chokladkakor)
"Lemon drops" (hårda röda och gula karameller med syrlig sås i mitten)

Från Glassbilen:
"Hollywood" paketglass med mycket kolasås.
"Crispy" Chokladpinne med jordnötter och kolasås.
"Daffy" Smörkolaglass i mitten, isglass utanpå.
"stjärnornas krig" Smal pinne med nåt gott grönt skal på.
Sen har också den äckliga Lorangaglassen gjort intryck eftersom den smakade precis som familjen Lundströms sovsäckar luktade.
Åh Daffy minns jag!
 
Jag saknar dessa bland annat, helt plötsligt så var de bara borta och ingen information någonstans om varför så vitt jag vet. De var alltid med på inköpslistan varje gång man åkte med Eckerölinjen 💔

b3cba383b49e20c9348e0726d2bde824.jpg
 
Jag tycker att mycket av chips och godis och även glass smakar annorlunda nu än förr, och att de olika sorterna smakar mer eller mindre samma. Det var mer smak i glassen förr och valde man annan smak så var det en annan glass, nu känns det som glass som glass men bara annat namn. Och GBs drag att göra glass utan mjölk, det är inte ens glass längre, smakar inte ens glass.

Så jag saknar glass kort och gott.
Konstaterade för ett tag sedan att det inte går att köpa -GLASS- längre. Alltså grädde, ägg och socker. Alla är mer eller mindre konsistensgivare, skummjölkpulver och andra mer eller mindre uttalbara grejer. Massor av olika byttor att välja på för dyra pengar, men ingen av dem är "glass" 🤷‍♀️😩

GB smakar som smältande skumgummi, vedervärdigt 🤢🤢
 
Jag tycker att mycket av chips och godis och även glass smakar annorlunda nu än förr, och att de olika sorterna smakar mer eller mindre samma. Det var mer smak i glassen förr och valde man annan smak så var det en annan glass, nu känns det som glass som glass men bara annat namn. Och GBs drag att göra glass utan mjölk, det är inte ens glass längre, smakar inte ens glass.

Så jag saknar glass kort och gott.
Om de inte använder mjölk, vad använder de då? Och när har de ändrat det?
 
Konstaterade för ett tag sedan att det inte går att köpa -GLASS- längre. Alltså grädde, ägg och socker. Alla är mer eller mindre konsistensgivare, skummjölkpulver och andra mer eller mindre uttalbara grejer. Massor av olika byttor att välja på för dyra pengar, men ingen av dem är "glass" 🤷‍♀️😩

GB smakar som smältande skumgummi, vedervärdigt 🤢🤢
Ja det är gräsligt, smakar inte alls som det brukar utan numera mer kemiskt. Och samma liksom. Jo, viss smakskillnad, men det är ändå på något vis samma smak i vaniljglass, päronglas och chokladglass. Tidigare var det jättestor skillnad men nu är det den där kemiska smaken som känns mest och så kan man känna de andra svagare. Som om de vore en tillsats. Vilket ju är fel!
 
Om de inte använder mjölk, vad använder de då? Och när har de ändrat det?
Någon får rätta mig om jag har fel, men jag har för mig jag läste något om ärtor, att GB ändrat receptet så att det mest består av vatten och så ärtor eller något. Kan ha fel.

Det är några år sedan bara, minns inte årtal dock. Men jag minns när jag var barn, jag rörde ut glassen och lät den smälta i tallriken och så slevade i mig den, flytande glass, gott! Gör man det med GBsglass i dag ser man hur mycket vatten den består av, den blir liksom skimrig och skär sig. Vatten med kemisk smak. Den har inte den här mjuka gräddiga glassmaken längre.
 
Om de inte använder mjölk, vad använder de då? Och när har de ändrat det?
Vatten, glukos-fruktossirap, socker, glukossirap, kokosfett, ärtprotein, stabiliseringsmedel (guarkärnmjöl, fruktkärnmjöl), arom, emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror), rödbetsjuicekoncentrat, salt, färgämnen (klorofyllinkopparkomplex, kurkumin, annattoextrakt norbixin).

Ändrades början av 2022 i påstått klimatsyfte.

Vatten och tre sorters socker som fyra dominerande ingredienser.
 
Vatten, glukos-fruktossirap, socker, glukossirap, kokosfett, ärtprotein, stabiliseringsmedel (guarkärnmjöl, fruktkärnmjöl), arom, emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror), rödbetsjuicekoncentrat, salt, färgämnen (klorofyllinkopparkomplex, kurkumin, annattoextrakt norbixin).

Ändrades början av 2022 i påstått klimatsyfte.

Vatten och tre sorters socker som fyra dominerande ingredienser.
Jag gissar att de numera säljer mindre glass överlag så det kanske fungerade! Fast det var kanske inte riktigt så de tänkte att det skulle fungera....
 
Någon får rätta mig om jag har fel, men jag har för mig jag läste något om ärtor, att GB ändrat receptet så att det mest består av vatten och så ärtor eller något. Kan ha fel.

Det är några år sedan bara, minns inte årtal dock. Men jag minns när jag var barn, jag rörde ut glassen och lät den smälta i tallriken och så slevade i mig den, flytande glass, gott! Gör man det med GBsglass i dag ser man hur mycket vatten den består av, den blir liksom skimrig och skär sig. Vatten med kemisk smak. Den har inte den här mjuka gräddiga glassmaken längre.
Ja alltså det där var en så himla knäpp grej! De vann till och med till Årets Matbluff tidigare i år, "med förkrossande marginal" tack vare den receptändringen: https://www.aktavara.org/1273/arets-matbluff
 
Ja alltså det där var en så himla knäpp grej! De vann till och med till Årets Matbluff tidigare i år, "med förkrossande marginal" tack vare den receptändringen: https://www.aktavara.org/1273/arets-matbluff
Jag är verkligen inte förvånad! Jag tyckte att glassen började smaka konstigt men det var ju samma glass som alltid så tänkte det måste vara fel någonstans, om fryst efter tinad på vägen till affären, dålig, osv? Jag fick inse att något annat var fel när flera glasspaket var likadana.... Så, rätt åt dem.

Visst ska vi vara rädd om vårt klot, men glass? Rätt hade varit att sluta kalla det glass då och verkligen skylta med det som en nyhet istället.
 
Någon får rätta mig om jag har fel, men jag har för mig jag läste något om ärtor, att GB ändrat receptet så att det mest består av vatten och så ärtor eller något. Kan ha fel.

Det är några år sedan bara, minns inte årtal dock. Men jag minns när jag var barn, jag rörde ut glassen och lät den smälta i tallriken och så slevade i mig den, flytande glass, gott! Gör man det med GBsglass i dag ser man hur mycket vatten den består av, den blir liksom skimrig och skär sig. Vatten med kemisk smak. Den har inte den här mjuka gräddiga glassmaken längre.

Vatten, glukos-fruktossirap, socker, glukossirap, kokosfett, ärtprotein, stabiliseringsmedel (guarkärnmjöl, fruktkärnmjöl), arom, emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror), rödbetsjuicekoncentrat, salt, färgämnen (klorofyllinkopparkomplex, kurkumin, annattoextrakt norbixin).

Ändrades början av 2022 i påstått klimatsyfte.

Vatten och tre sorters socker som fyra dominerande ingredienser.
Låter verkligen vidrigt. Nu bor jag i Finland, så vi har ju inte GB glass i den meningen, men vi har ju de där som hör under samma paraply (jag hänger inte alls med vem som ägs av vad nu för tiden, men de där med "gb hjärtat" på) så ska kolla nästa gång jag handlar.
 
Låter verkligen vidrigt. Nu bor jag i Finland, så vi har ju inte GB glass i den meningen, men vi har ju de där som hör under samma paraply (jag hänger inte alls med vem som ägs av vad nu för tiden, men de där med "gb hjärtat" på) så ska kolla nästa gång jag handlar.

Det gäller inte alla GB-glassar utan det här handlar specifikt om det de kallar "Big Pack", dvs stora lådor.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp