Choklad är godis! (skojaba' - nostalgitråd om godis)

Dessa! 💔 Det enda jag någonsin har varit beroende av på riktigt.

mfybgaK.jpg
Har för mig att jag har sett såna i en butik i närheten av mig, liten special butik som säljer dyr matolja, särskild pasta, choklad och sånt.
Edit: p&b delikatesser heter butiken! Hittade inget på deras hemsida men jag tycker att det där ser så bekant ut så jag kanske slänger en blick in dit nästa gång jag går förbi.
 
Twister glassen! 😭😭 (De togs bort bara nyligen men det suger hårt ändå! :mad:)
Googlade just och såg att GB har restat produkten pga den tillverkas i Ryssland som de stoppat all export och import från. Hade jag ingen aning om! Men det är ju iofs bra ... men de i paketen med andra smaker produceras i Storbritannien och Portugal kunde jag läsa till mig nu, varför kan de inte lägga till de vanliga smakerna i de fabrikerna? :arghh::cry:
 
Dessa! 💔 Det enda jag någonsin har varit beroende av på riktigt.

mfybgaK.jpg
Är det sådana där små, platta romber? I sådana fall så finns det något liknande här i finland som går under namnet apotekets salmiak (tillverkas av haganol). Vet inte om de smakar lika, men om du någongång är i finland kan du ju passa på att gå in på något apotek och köpa en ask.
 
Är det sådana där små, platta romber? I sådana fall så finns det något liknande här i finland som går under namnet apotekets salmiak (tillverkas av haganol). Vet inte om de smakar lika, men om du någongång är i finland kan du ju passa på att gå in på något apotek och köpa en ask.
Dessa var mjuka men ja, små platta romber. Ska komma ihåg det. 😁
 
Jag är född sent 60-tal och minns diverse godis från barndomen som inte längre finns. Det jag verkligen saknar är Dumleklubbor - som de var på 70-talet. För klubborna då var annorlunda än de som finns nu (igen). Kolan var hårdare, så man fick verkligen suga på klubborna. De räckte länge. Först sög eller bet/nibblade man bort chokladen, men sen kunde man ha sin kola en god stund.

När Dumlekolorna lanserades var kolan mjukare och klubborna blev också så. Minns inte om detta var från start, men jag googlade lite nu och insåg att Dumleklubborna tillverkades av Mazetti som köptes upp av Fazer 1975. Sedan kom kolorna på 80-talet. Dumlekolor är inte alls samma sak som de gamla klubborna!

Beträffande glass kan jag fortfarande få begär efter 80-talsglassarna Boccia (apelsinglass med mjölkchoklad), Minty (mint och vit choklad) och Bebop (jordnöt). Och naturligtvis isglassklassiker som Igloo och Zoom. Begär efter den förstnämnda kategorin kan i viss mån botas med en Nogger, som har en god mittstång vilket även de tre nämnda hade. Islgass blir alltid Piggelin, så jag är väl medskyldig till att isglassutbudet tunnats ut hos GB eftersom jag nästan alltid köpt Piggelin när jag vill ha isglass sedan jag var i tioårsåldern. Den absoluta favoritglasspinnen är dock ananassplit - med chokladtopp! Den finns ju som tur att få tag på i frysdisken. Dags att köpa ett paket tror jag.
 
Clownglassen med ett tuggummi som näsa. Har för mig att den var dansk, men har verkligen inga belägg för det.
Menar du den som var i jordgubb/vanilj och lite chokladdoppad? Jag har ätit många sådana, har ett vagt minne av att den hette Poirot? Och den borde varit från Åhus Glass.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp