Christ horsedream barbackasadel

Sv: Christ horsedream barbackasadel

Det är ju som att sitta på ett fårskinn och sitsen blir varken bättre eller sämre än om man sitter direkt på hästryggen så det beror ju helt på ryttaren. Man glider lite mindre eftersom det blir mer friktion mellan byxorna och fårskinnet än mellan byxor och hästpäls.

Tror att jag har en sådan. Den är skön att sitta i och tycker inte att den glider något. Man sitter ju som man gör barbacka.

NÅgon som provat den? Ligger den kvar på plats? Hur blir sitsen av den?

Jag rider mkt i en sån, har haft den i ett antal år och innan jag köpte dressyrsadel så tränade jag i den :)

Sitsen blir varken bättre eller sämre än i en sadel, det är ju dina förutsättningar som avgör det.

Den ligger kvar på plats så länge du inte trampar över för mkt i ena eller andra stigbygeln :D

Det är som att rida barbacka men med bättre stöd och skönare för rumpan.

Jag har en med extra i lägg i eftersom min ena häst är ganska vass över ryggen. En enorm skillnad att sitta i fårskinnssadeln i stället för enbart på hästryggen.

Använder aldrig stigläder till den eftersom jag upplever att det ger ett tryck över ryggen och dels så faller hela grejen med att rida barbacka då.

På mina hästar ligger den still, åker varken fram, bak eller på sidan. Har en gjord utan resår eftersom de rekommenderar det.

De är ganska stora i storleken och jag beställde i ponnystorlek men fick den i full. Eftersom den beställdes från England så brydde jag mig inte utan stoppade i en extra rulle som bakvalv för att göra sitsen mindre. Har ofta 40-42 i byxstorlek och testade en ponny och den hade gott och väl räckt i storlek.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
260
Senast: Rosett
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 246
Senast: iNHALE
·
Utrustning Funderar på att köpa en barbackasadel eftersom jag inte längre kan rida med stigbyglar, men skulle behöva mer stöd. Jag har tittat på... 2
Svar
21
· Visningar
1 733
Senast: skiesabove
·
Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
495
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka