Cliff Barnsby MKIV RAVEN DRESSAGE

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jjeg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 3 732
J

jjeg

Är det någon som vet mer om denna sadel...Vad för häst passar den, hur är den att rida i? Bomvidderna hur är dom i gradantal.
Kvalite´ ...osv .

Sv: Cliff Barnsby MKIV RAVEN DRESSAGE

Varför just Raven sadeln?
De är breda i midjan... Betydligt bredare än County.
Sömmen är ju inte så bred, men bommen är bred att sitta på. På en 3:a var den lätt 5 cm. Sömmen var väl bara 2-3 cm bred.

Tycker att Raven är en skön sadel,inte alls så bred som exempelvis Albion.Skön att sitta i,men har inte så mkt knästöd.Mkt god läderkvalite och hantverk.Definitivt en sadel att rekommendera om den passar din häst!

Det som man bör tänka på när det gäller Raven är att framvalvet är mycket tjockt. Tjock i den bemärkelsen att framvalvet går " en bit" bakåt i sadeln. Man ska med andra ord vara extra noga med att kolla mankfriheten. Sadeln har mycket hög klass.

Har satt in en annons att jag vill köpa en sadel...och har fått så mycket svar.....Det är därför jag undrar om denna :))
Dom ser bra ut på bild iallafall....;) Om jag vill får jag låna hem denna och prova....Men en x-vid ? Kan bli bred tror jag hörde att den var väldigt bred....110 ungefär i bomvinkel

Det skiljer sig mellan modellerna. Vissa är mer takformade, andra är helt platta, vissa har en bom som är bredare upptill och vissa modeller har en bom som är smalare upptill.

Xvid behöver du nog inte, bredare än en 4 tror jag inte du behöver.
Ring Mustang, de är ju ÅF för CB.

okey! Det visste jag inte att det fanns återförsäljare här i sverige....

Har nu hört 2 stycken som trots utbildade sadelutprovare....som provat ut just Cliff Barnsby dressyr ....som fått hästar som blev elaka.... helt urflippade så fort man kom med sadeln.Detta efter ett par veckors ridning med sadeln eller så ....
....trots detta beteende från hästarna så vägrade dom erkänna att dom gjort fel ??

Har haft två Raven till mina hästar tidigare och de låg perfekt(dock utprovade av mig själv)och mina hästar gillade definitivt sadlarna och gick mycket bra.Så något fel på sadeln är det inte,men givetvis passar de inte alla hästar!

Men det är ju inte märkets fel att utprovare inte har passat ut rätt. Det har inte med sadeln att göra, det är utprovarnas fel.
Så det ska du inte oroa dig för, passar den din häst kommer han inte bli sur.

Nej det tror jag inte. .... det var inte det jag syftade på...;).Men att man ska måsta dubbelkolla innan man köper en sadel är ju helt klart....Den ena av hästarna var överbyggd och sadeln la sig på bogarna....Man kan inte lita helt på dessa utprovare...Tänker då främst på sådana som inte vet själv vad man ska kolla på och litar blint på deras kunskaper..Tycker det är synd och skam!!! Dessutom betalar man dom....

Ja, det har du rätt i. Man ska aldrig lita blint på en utprovare. Men det finns ju ingen där vid dig så det behöver du ju inte oroa dig för ;)

Nej men dom fanns här i länet, men denna affär som anlitade denna sadelutprovare har gått i KK...Konstigt va´:). .....Däremot så jobbar sadelutprovaren fortfarande vidare....ja vad ska man säga...Men det är inte den vi pratat om tidigare utan denna är en kvinna...Vet du jag har även fått nys på en sadelutprovare som bor BARA 13mil härifrån ;)) luskar vidare ....ganska nyutbildad tjej....Kanske jag kan få ut henne...MEN vill kolla upp henne lite innan och dessutom vad ska jag med henne till om jag inga sadlar har att prova ut...Är inte säker men jag tror inte hon säljer/har tillgång till sadlar...Men luskar vidare....

Ingen mer som har erfarenhet av denna sadel?
Läste på en hemsida att den är bra för hästar med" high withers " är det manke dom menar då ? Vad annat kan vara högt ? ;)Men om detta stämmer passar den även till hästar med låg manke?

Ja, det betyder hög manke.

Det är inte alltid det är så.
Prestige är ett exempel på ett märke som passar5 bäst på höga mankar, pga att den är svängd i bommen. Albion är den enda som jag hittills har provat som INTE är svängd där framme (SLn är det, men inte K2) och som ändå passar hög manke. Förmodligen är inte Raven sadeln så rak, (N-Gage sk vara rakast) och då kommer den nog inte passa Zorro, då han inte ahr någon böjning vid sin manke och har en låg manke.

Just det jag tänkte på...men hennes fjording verkar då kunna ha den ...har haft med många fjordingar att göra i min "ungdom" men kommer inte ihåg hur dom är byggd..

Men du ska inte gå efter vad för häst den ahr legat på! Den kanske inte passade den hästen alls. Så släpp det... Lita inte på säljaren så mycket, hon kanske säger vad som helst för att sälja den.

Jag väntar på svar från sadelmakaren...vad hon tror...hon har ju lite hum om hur hästen ser ut....

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
630
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 267
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
540
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka