Bukefalos 28 år!

Den amerikanska cocker är mer kompakt och har en trubbig nos, och jag inbillar mig att den har tjockare päls och längre.
Fluff :banana:
 
den amerikanska är en överdriven variant av den engelska, med kort nos, jättelånga öron och jättemycket päls. är även ngt mindre.
 
Den amerikanska är avlad enbart för sitt utseende, ingen tanke på att det ska vara ett innehåll innanför pannbenet.
Den har dessutom problem med sjukdomar och tappar ofta tänder.
Engelska cockern har behållit mer av sin ursprungsanvändning om man söker en seriös uppfödare.
 
Bifaller i det redan sagda + att jag kan lägga till lite mentala aspekter som jag totalt ovetenskapligt kommit fram till efter en hel del möten med både am. och eng. cocker... Om jag generaliserar grovt så kan man säga att amerikanaren är mer egensinnig, reserverad, självständig och inte lika dresserbar som den engelska... Den engelska är mer godmodig och tillgänglig. Cockrar rent generellt är rätt så envisa hundar med massor av livsglädje som syns i den evigt viftande svansen :)
 
Nja

I USA finns den ursprungliga amerikanska cockern som avlades för jakt/sällskap och hade kortare päls faktiskt kvar. Den kallas field-bred (A)CS eller old-fashioned (A)CS.

ACS och CS har utvecklats parallellt i sina respektive hemländer, så egentligen är inte ACS en variant av CS. Båda typerna ligger långt ifrån ursprungscockrarna och innan raserna delades förekom import av engelska cockrar till USA, men hundar färdades även i andra riktningen över Atlanten. Ända till 60-talet hölls jaktprov för amerikanska cockrar och jag tror även att fältmerit krävdes för championat. Det var efter att fältproven lades ner som den amerikanska cockern utvecklades till en överpälsad hund + att den var omåttligt populär, vilket bidrog till att man inte alltid var så noga med valet av avelsdjur. Dock fortsatte en uppfödare med den gamla typen och från hennes avelsarbete stammar dagens old-fashioned ACS, som kan ses t.ex. här: http://www.dungarvancockers.com/

Ser man till hundarna nu så är det dock uppenbart att den amerikanska cockern har mycket mer päls och är mindre till storleken + att raserna skiljer sig utseendemässigt, främst märks detta på huvudformen. Under sin superpopulära tid drabbades ACS av ett antal problem ("cherry eyes", aggressivitet, inkontinens), men jag vet inte hur utbredda dessa är i Sverige, där rasen aldrig blivit så mångalig och de flesta importerna sannolikt stammar från goda amerikanska linjer. Dock måste avelsdjuren undersökas för PRA, vilket även gäller den engelska cockern. Här har man även krav på känd höftledsstatus hos avelsdjuren.

Även den engelska cockern (i Sverige och största delen av världen heter rasen cocker spaniel) är uppdelad i två typer sällskaps/utställnings- och jakttyp. En svensk kennel med båda varianterna är: http://fly.to/meryl Det är dock fråga om EN ras med EN stambok.

Framgångsrika utställningscockrar och amerikanare finns t.ex. här: http://www.kennelcarillo.com/ så kan du jämföra.

Den vanliga/engelska cockern är absolut vanligast i Sverige idag och utställningstypen funkar bra som sällskap. Pälsvården är även på den engelska cockern ganska omfattande nu för tiden, men det går ju alltid att hålla ben och mage klippta. Sannolikt är detta även fallet när det gäller amerikanare, för de skall ju också vara en "merry cocker".

Jag har en bok om amerikanska cockrar från 1947, vilket är året efter rasdelningen. Det är intressant att konstatera att dåtidens amerikanare inte hade mer päls än dagens engelska cockrar. Så det är nog bäst att man är försiktig och ser till att inte "pälsmonster" premieras i utställningsringen.

Anneli
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Under måndagen samlas det amerikanska ridsportförbundets styrelse för ett möte, där fallet Cesar Parra står högst på agendan. Förbundet...
Svar
0
· Visningar
151
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Fång, hältor och problem med ligament är – inte så förvånande – vanligaste orsakerna till att hästar pensioneras. Att ston i genomsnitt...
Svar
10
· Visningar
1 178
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel
Hästnyheter Det som syns på filmerna som sprids på Cesar Parra "är inte på något sätt i linje med våra värderingar och övertygelser", skriver det...
Svar
0
· Visningar
177
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En träningsvideo blev viral på sociala medier och tränaren Katie Prudent anklagades för mobbning av sina elever. Vissa delar i videon...
Svar
0
· Visningar
221
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp