Skötsel av cocker spaniel päls

Bukefalos 30 år!

emsan1985

Trådstartare
Hej!
Funderar på att skaffa en cocker men funderar på hur mycket tid som krävs för pälsvård?
Tänker inte stylad för utställning utan mer funktionellt.
Vad är viktigt att tänka på?
Haft border collie tidigare som inte krävt så mycket.

Vill du att hunden ska ha rastypisk frisyr så krävs en del jobb. Jag har springer spaniel, som generellt har mindre päls än cocker och jag trimmar/klipper var 6-8 vecka. Det tar 2-3 timmar per hund. Däremellan får man borsta och kamma för att hålla rätt på tovor. Om det fastnar frökapslar och liknande i den hängande pälsen blir det lätt stora, hårda tovor om man inte är uppmärksam, speciellt i armhålor och skrev.

Jag brukar korta den hängande pälsen på ben, bröst och mage med sax då jag inte ställer ut. Jag försöker bibehålla proportionerna så att de fortfarande ser ut som spaniels samtidigt som det är mer praktiskt. Jag maskinklipper aldrig kroppen på mina, främst för att jag inte tycker det är snyggt. Det är så klart en smaksak och det finns en risk att pälsen blir ful när den växer ut. Den behöver dock inte bli det. Min äldste hund har blivit rakad i samband med operation flera gånger och hans päls växer ut lika fint igen.

Tyvärr maskinklipp här pga av mkt stallvistelse😔
Men lämnar öronen långa och skallen rycks på lite tåtar som blir långa
Allt detta till Min hunds frisörs stora bedrövelse
Hon vill han ska ha fin lång päls men det går bara inte 😔
Min hockeyblandning ( engelsk, amerikanskt, cavalier) är en toppenhund på alla sätt!
Sådan lycka att äga

Hej!
Funderar på att skaffa en cocker men funderar på hur mycket tid som krävs för pälsvård?
Tänker inte stylad för utställning utan mer funktionellt.
Vad är viktigt att tänka på?
Haft border collie tidigare som inte krävt så mycket.
Aldrig maskinklippa om det inte finns medicinska skäl till det iallafall, hade ju en springer spaniel så lite mindre päls men det är ju samma typ ändå. Håll fanor och under magen och öronen korta och lär dig hur man hanterar resten pälsen så är det inte så mycket jobb upplevde jag iallafall.

Hur kort man vill ha öron och fanor och sådant är ju en smaksak men rör inte pälsen med maskin om det inte måste pga nån typ av hudproblem osv. Det gynnar både dig och hund att hunden har en fungerande päls både på sommar och vinter. En fungerande välskött päls skyddar ju hunden från både kyla värme och regn så försök att inte maskinklippa om det inte verkligen är nödvändigt för hundens hälsa.

Är du osäker på hur du ska sköta om pälsen så att den är funktionell så be en som kan trimma dom att visa dig hur du ska göra och underhålla det så är det inte mycket jobb...tycker jag iallafall.

Amerikansk och engelsk cocker har olika pälsar
Amerikansk
1780668689250.webp

Tack för era svar! Tänker att jag nog ska kunna lära mig detta och fixa det😃
Förlåt om jag var otydlig var Engelsk cocker jag syftade på.

Tack för era svar! Tänker att jag nog ska kunna lära mig detta och fixa det😃
Förlåt om jag var otydlig var Engelsk cocker jag syftade på.
Du var inte otydlig. Rasen heter cocker spaniel i Sverige. Cocker spaniel (cocker) och amerikansk cocker spaniel (amris). De har olika päls men cockern på bilden ovan har otypiskt lite päls=vanligen har man mycket mer att ta hand om.

Jag har cocker och har haft sen 1998. Det man ska vara medveten om är att pälsen behöver skötas även om hunden inte ska ställas ut. Jag har min hund i päls så att jag ska kunna ställa ut henne (även om jag inte gjort det på ett par år pga livet) och jag har valt att bada och föna behänget var 10-14 dag för att hålla det rent och tovfritt. Klipper för att korta ner och tunna ur, klipper tassarna, rakar hals och öron mm gör jag ca en gång/månad. Plockar/kammar rygg, sidor och huvud lite då och då. En underullskarda av bra kvalitet underlättar det jobbet enormt (och räcker hela hundens liv).

Jag ser inget problem i att maskinklippa hela behänget (undersidan) på en hund som inte ska ställas ut. Det underlättar väldigt mycket och ändrar man sig växer pälsen tillbaka utan att kvaliteten påverkas. Men det blir mycket päls i början eftersom allt kommer på en gång. Däremot tycker jag verkligen man ska undvika att klippa ”ovansidan” - rygg, hals, sidor, huvud. Här är pälsen (när underullen är borta) naturligt slät, blank och ger visst skydd mot väta + inget fastnar. Maskinklipper man här får man tvättsvampsartad päls - sluuurp.

Ett tag tänkte jag att jag som pensionär (typ 7-10 år dit) skulle skaffa mig en liten hund som jag lättare kunde resa med. Nu har jag landat i att det nog inte blir någon hund alls då för jag kan inte tänka mig någon annan ras än cocker spaniel - trots för mycket pälsvård för min smak.

Liknande trådar

• Cocker Pälsvård
  • Misstänkt Diskbråck, Eftervårdstips
  • Hundras? Spetshund eller våga testa annan hundtyp?
  • Framtida hundras?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka