Coller eller loksele?

gadriel

Trådstartare
Kör just nu åkvagn, rockard och maratonvagn med min fjording och hon har en bröstsele med ergonomisk brösta som ligger bra.
Snart kommer jag börja köra lite tyngre vagn och är rädd att bröstan inte ger tillräcklig dragyta utan att jag borde byta mot något annat. Har funderat på tre alternativ.


1. Funderar på om jag ska köpa ett coller, fungerar ju bra att kombinera med den sele jag redan har, snyggt är det också.

2. Har funderat på om jag skulle köpa en loksele istället ,problemet är att jag inte kan hosta upp så mycket pengar som en ny bra loksele kostar, dessutom vill jag ha en hyffsat smäcker och snygg eftersom jag mest kommer köra vagn med den och vill att det ska se prydligt ut och det mesta begagnat jag hittat ser antingen ut att ha för dålig däckel eller ser allmänt slitna och dålgia ut.

3. Alternativt är ju om jag fixar lokor och har ngn att sätta remmar i så jag kan fästa draglinorna direkt i lokorna. Ligger det stadigt så elelr behöver man ytterligare ngn rem att fästa ihop med däckeln? Någon som vet vad det kan kosta och låta en selmakare fixa det?


En sista fråga, finns det något bra sätt att mäta om lokorna passar, är ju svårt att prova.


Vad hade ni valt?:confused:
 
Sv: Coller eller loksele?

Nr 3 finselelokor ett fäste till draglinorna låt det ta lite tid kolla några finselar du behöver även snedrem sätts enklast på däckeltömringarna .Väl inpassade coller torde och vara bra men lokor är min absoluta favorit .
 
Sv: Coller eller loksele?

Nr 3 finselelokor ett fäste till draglinorna låt det ta lite tid kolla några finselar du behöver även snedrem sätts enklast på däckeltömringarna .Väl inpassade coller torde och vara bra men lokor är min absoluta favorit .

Jag har en finsele jag har kört lite med men som är lite i för dålgit skick för att använda men lokorna är fina. Ger de tillräkligt bra tryckfördelning, de är ju ganska smäckra?
Vet dock inte om de är lagom?? Har ett par bilder på dom sen jag körde ltie med dom... i så fall kunde jag fixa till dom. Fina är dom iaf.

lokor1.jpg


lokor2.jpg


lokor3.jpg
 
Sv: Coller eller loksele?

tycker dom ser fina ut dock inte för tung arbetskörning .Kanske skulle dom sänkas lite .Om du renoverar resten har du ju en finsele att använda till behov.
 
Sv: Coller eller loksele?

Jag har en giggsele med coller som är uppsytt till en grov fjording ;) och det passar inte min donna...köpte på vinst å förlust på nätet, det blev förlust :cry:
 
Sv: Coller eller loksele?

kunde du inte haft en för en lättare fjording, då hade jag kommit sättande :angel:
Hm fast man vet ju inte hur bred hals lilla 3 åriga hingsten får iof :angel:
 
Sv: Coller eller loksele?

Jag har en giggsele med coller som är uppsytt till en grov fjording ;) och det passar inte min donna...köpte på vinst å förlust på nätet, det blev förlust :cry:

DU kan ju alltid skänka den till mig, Lova är inte så grov för att vara fjording :angel:
 
Sv: Coller eller loksele?

Vi får väl se om den bara hänger i sadelkammaren och skräpar tills han har vuxit på sig ;) vad har du för mått på den "lätta" då??
 
Sv: Coller eller loksele?

:crazy: skänka bort...nja. Men ett byte mot ett par finnlokor är jag intresserad av :angel:
 
Sv: Coller eller loksele?

Storlek två på Tärnsjös lokor, fick ju köpa nya till kärringen :p
Men vad det är för tum minns jag inte just nu.
 
Sv: Coller eller loksele?

Det beror ju på hur tung vagnen är, men lokorna ser lite smäckra ut (lr ja fästanordningen i lokan).
Men om det går att förstärka så skulle dom funka:)
Tycker du ska köra på alt 3 iaf:)
Mät halsen på hästen där lokorna ska ligga och sen lägg till 10-15 cm beroende på hur lokorna ser ut:)
 
Sv: Coller eller loksele?

Det beror ju på hur tung vagnen är, men lokorna ser lite smäckra ut (lr ja fästanordningen i lokan).
Men om det går att förstärka så skulle dom funka:)
Tycker du ska köra på alt 3 iaf:)
Mät halsen på hästen där lokorna ska ligga och sen lägg till 10-15 cm beroende på hur lokorna ser ut:)

Mm, verkar bara så knepigt att hitta lokor som passar och hitta ngn som kan sy så som man vill ha det.:crazy:
 
Sv: Coller eller loksele?

Hur tungt kommer det att röra sig om då?
Ska du köra i skogen är det väll bäst med en arbetsloksele ändå?:)
Större vagn med folk, utefter vägar tror jag bröstselen duger till, men om du har lokor till ist blir det ju bättre:idea:

Eller coller. Jag tror det inte blir lika dyrt att modifiera selen du har med dina lokor, som att köpa coller?
Coller är som sagt väldigt snyggt och mkt bra för hästen att dra med, bara det passar, helst bör det ju måttbeställas:)
 
Sv: Coller eller loksele?

Hur tungt kommer det att röra sig om då?
Ska du köra i skogen är det väll bäst med en arbetsloksele ändå?:)
Större vagn med folk, utefter vägar tror jag bröstselen duger till, men om du har lokor till ist blir det ju bättre:idea:

Eller coller. Jag tror det inte blir lika dyrt att modifiera selen du har med dina lokor, som att köpa coller?
Coller är som sagt väldigt snyggt och mkt bra för hästen att dra med, bara det passar, helst bör det ju måttbeställas:)

Om coller är bra köper jag hellre det, är ju så fint med. :) Vagn på väg handlar det om.
 
Sv: Coller eller loksele?

Ja ett välanpassat coller är snäppet bättre än loksele:)
När det gäller vagn på väg blir det inte så tungt, tror lokorna du har nu klarar de:) Men coller är snyggt:D
 

Liknande trådar

Körning Hej! Jag har nu en komplett fast bröstsele som jag tömkört med men då planen är att köra in ponnyn vill jag ha en lös bröstsele. Har...
Svar
6
· Visningar
1 177
Körning En tanke slog mig häromdagen då jag selade ut för en åktur. Fuxfröken har ju en fransk brösta till sin giggsele. Den sitter mkt bra på...
Svar
6
· Visningar
1 032
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 803
Senast: trassel
·
Körning Har från flera håll nu fått höra att de enda lokselarna som duger något till är Tärnsjös. En ny Tärnsjösele ligger dock liiite över min...
Svar
11
· Visningar
5 872
Senast: agtatoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vad läser du just nu?
  • Maskat sjukintyg?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp