Snedrem till franskt coller?

-Catherine-

Trådstartare
En tanke slog mig häromdagen då jag selade ut för en åktur. Fuxfröken har ju en fransk brösta till sin giggsele. Den sitter mkt bra på henne så jag är väldigt nöjd med det och hur hon drar i den.
Men när hon väntade på att jag skulle bli klar så dök hon ned i backen för att roffa åt sig några grässtrån...å då noterade jag att collret åkte fram rätt rejält över halsen.

På lokselen har jag snedremmar som ska förhindra att lokorna åker fram, skulle man inte kunna ha detsamma på en fransk brösta? Det borde ju bara vara att göra som på lokselen, fästa i tömringen på däckeln och sedan sy fast på ett snyggt sätt i bröstan, ełler använda sig av samma spänne som reglerar omfånget på bröstan.
Vad tror ni? Enkelt eller svårt att få till snyggt & bra?

Tilläggas bör kanske att jag har läder, verktyg och kunskap att tillverka remmarna och sy själv..men eftersom jag aldrig sett snedremmar på en fransk brösta så undrar jag om jag missat ngt väsentligt skäl som talar emot för att sätta dit ett par :)


Edit: Moderator får gärna ändra trådrubriken, det skulle stå Coller, inte cooper som min surfplatta döpte den till. Rubriken gick inte att rätta i efterhand märkte jag :(
 
Senast ändrad:
Jag har sett bilder på franska bröstor som har en rem från nackstycket på bröstan till däckeln. Tror att det både blir snyggare och enklare att göra på det viset :)
 
På det collret jag köpte så var det en rem på "toppen" av collret med en rem som man fäste i den lilla kroken på däckeln. Jag tror det blir snyggare och enklare. På en loksele sitter ju redan däckel och lokor ihop iom draglädren. Känns onödigt att behöva sy dit spännen både på coller och däckel.
 
Jag har exakt likadant som @fjordtokan. Även om du inte har en rem så kanske du har ett spänne att sätta dit en rem övers på collern? Isf kan du bara ta ett snöre från spännet till kroken på däckeln.
 
Min tanke var att göra som på lokselen, tillverka en rem (till varje sida givetvis) som jag fäster i tömståndaren på däckeln. Sen göra hål för spännet och spänna remmen i samma hål som justeringsspännet på collret (om spännet räcker till då förstås, det kanske blir för tjockt med två remmar?)

På så vis behöver jag inte sy ett stygn i collret och remmarna går att plocka bort på tio sekunder om jag skulle ångra mig och inte vilja ha dem kvar av ngn anledning.

På bilden syns spännet jag menar:

10013978_10152684828729428_2041097191_n.jpg




Vad tror ni om den idén?
 
Ni som har rem på collret, ni skulle inte kunna tänka er att ta en bild på konstruktionen och visa upp? Det skulle vara intressant att se andra lösningar än just den jag grunnar på själv :)
 

Liknande trådar

Körning Kör just nu åkvagn, rockard och maratonvagn med min fjording och hon har en bröstsele med ergonomisk brösta som ligger bra. Snart...
Svar
15
· Visningar
1 585
Senast: _L_
·
H
Körning Jag vill ha den sele som gör minst skada på en häst. En bröstsele (giggsele, finsele - kärt barn har många namn) är ju bra då den inte...
2
Svar
30
· Visningar
3 408
Senast: hopp_o_galopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp