collie: långhårsvalpar i korthårskullar?

inverterad

Trådstartare
Jag anropar härmed Bukes collieexpertis!

Någon som har koll på de långhår som ibland föds i korthårskullar? Jag har hört att de ska vara robustare i temperamentet än den genomsnittliga utställningscollien, någon som vet om det stämmer? Och skiljer sig pälskvaliteten/exteriören i övrigt mellan ett "vanligt" långhår och ett långhår fött i en korthårskull?

Sv: collie: långhårsvalpar i korthårskullar?

Om föräldrarna till valpen oavsätt hårlag är mentalt stabila så blir ju valparna också det. Det är ju inte så att långhår automatiskt är ostabila;) Så föds det ett långhår i en arbetsinriktad korthårskull blir långhåret förhoppningsvis också en bra arbetshund, och om fallet vore så att den inte blev det beror det inte på att den är just långhårig. Ang pälskvaliten så har långhår som föds i en korthårskull ofta sämre kvalite på pälsen än "riktiga" långhår. Dem har även sällan riktig lång päls utan den brukar vara halvlång.

Senast ändrad av en moderator:

Oj, jag kanske formulerade mig oklart.

Jag vet mycket väl att alla långhår inte är mentalt instabila (har en ljuvlig dam själv som bevisar detta, från brukslinjer). Dock finns det ju mycket mentala problem i rasen. Det jag frågade efter var erfarenheter av långhår som föds i korthårskullar, hur mentaliteten på dem står sig jämfört med utställnings- resp. brukscollies födda i långhårskullar, samt om päls, exteriör osv påverkas på ett långhår som föds i korthårskull. Med mentalitet menade jag inte bara mental stabilitet à la "fungerar i vardagen som sällskapshund" utan även arbetslusta, dådkraft osv, alltså brukshundsegenskaper. Anledningen till att jag undrar är att jag har hört att korthåren har bevarat ett mer renodlat "brukstemperament" och inte har uppdelningen mellan utställningsfalangen och bruksfalangen.

Klarare nu hoppas jag? :laugh:

Ja men det var ju det jag svarade på:)

Så föds det ett långhår i en arbetsinriktad korthårskull blir långhåret förhoppningsvis också en bra arbetshund, och om fallet vore så att den inte blev det beror det inte på att den är just långhårig.

Mentaliteten blir det ju inge fel på om det föds ett långhår i en BRA (arbetsinriktad) korthårskull. Har föräldrarna motor och bruksegenskaper har långhårsvalpen lika stor chans att ärva det som dem andra valparna. Har själv ett korthår, och i hans kull föddes det två långhår som är precis lika tuffa och framåt som korthårsvalparna. Men pälsen blir sällan den bästa.

Ja att kortisarna är mer bruksinriktade än långhåren har du rätt i. Dem är lite mer orörda än långhåren efter Lasseboomen. Men även korthåren är uppdelade, dock inte i samma utsträckning som långhåren. Inom korthåren så finns det ju färre uppfödare, och därmed färre utställningsinriktade kennlar än långhåren. Så därför märks dem bruksinriktade mer, även om korthårsCollien också är uppdelad.

Jag tror inte att det är någon skillnad på mentalitet mellan en långhårscollie född av bruksavlade långhårsföräldrar eller bruksavlade korthårsföräldrar - det viktiga när man köper valp är att vara noggrann med föräldrarnas mentalitet ö h t.

En sak som jag dock hört sägas är att risken för HD kan öka i långhårs/korthårsparningar. Det låter lustigt men stämmer faktiskt på den enda kull efter min hunds mamma som var med en långhårshane - den var det flera avkommor i som var HD-belastade medan alla hennes övriga avkommor är fria. Även hanens statistik i övrigt är mycket bättre än den kullen. Naturligtvis för litet underlag för att dra några slutsatser och jag har inte kollat på några andra kullar där man korsat hårlag.

Intressant! Jag visste inte att det fanns den uppdelningen även bland korthåren. Misstänkte att pälskvaliteten kunde bli lidande. Vet du om den brukar bli såpass mkt sämre att det kan bli problem att få tvåor på utställning? Jag tänkte med tanke på korning och liknande.

Oj, vad konstigt! Undrar om det finns någon mer heltäckande statistik på det...

Ang pälskvaliten så har långhår som föds i en korthårskull ofta sämre kvalite på pälsen än "riktiga" långhår. Dem har även sällan riktig lång päls utan den brukar vara halvlång.
Vad märkligt, för inom min ras, chow chow, så är några av de bästa långhårspälsarna från korthårskombinationer. Visserligen hävdar de som inte föder upp båda hårlagen att både långhår och korthår blir lidande av att korsa hårlagen, men vad vet egentligen de? Vi som föder upp båda hårlagen vet att valparna blir antingen långhåriga eller korthåriga och att båda varianter blir som de skall pälsmässigt.

En sak som jag dock hört sägas är att risken för HD kan öka i långhårs/korthårsparningar. Det låter lustigt men stämmer faktiskt på den enda kull efter min hunds mamma som var med en långhårshane - den var det flera avkommor i som var HD-belastade medan alla hennes övriga avkommor är fria. Även hanens statistik i övrigt är mycket bättre än den kullen. Naturligtvis för litet underlag för att dra några slutsatser och jag har inte kollat på några andra kullar där man korsat hårlag.
Jag har svårt att tro att pälslängd skulle styra hur HD utvecklas. Istället tror jag att det handlar om en avelskombination där tik och hane helt enkelt inte passade ihop, i det här fallet råkade det vara en kombination med olika hårlag.

Inte riktigt så, men HD statisiken på korsning lång och korthår blir sämre än rena korthår, för bland kh finns nästan inte HD över huvud taget. (men iofs något bättre än på rena långhår)

HD är mycket vanligare bland långhåren.

Intressant! Vad kan det bero på månne? Kan det vara så att korthårsuppfödare har varit noggrannare när det gäller att inte avla på hundar med defekta höfter?

Ja, antagligen, det har heller inte "behövts" avlas på "allt" då de ju inte alls är lika populära som lh.

Om föräldrarna till valpen oavsätt hårlag är mentalt stabila så blir ju valparna också det. Det är ju inte så att långhår automatiskt är ostabila;) Så föds det ett långhår i en arbetsinriktad korthårskull blir långhåret förhoppningsvis också en bra arbetshund, och om fallet vore så att den inte blev det beror det inte på att den är just långhårig. Ang pälskvaliten så har långhår som föds i en korthårskull ofta sämre kvalite på pälsen än "riktiga" långhår. Dem har även sällan riktig lång päls utan den brukar vara halvlång.

Fast det stämmer föga måste jag säga. En av våra hundar, en hane, med mkt meriterande föräldrar (lydnad, skydd och utställning). Hans päron är/var hur stabila som helst. Våran hund har varit vek, aggressiv och jättenervös.
Inget speciellt som hänt heller. Vi började märka detta när han var runt 6 mån.

Pälskvaliteten varierar. Men oftast så är pälsen faktiskt bättre än på rena långhår. Sen så är det som du säger längden kanske inte blir superlång. Men den hunden vi har som gott bäst på utställningar är just en sådan med halvlång päls :)

Våra hundar är gamla nu och vi har börjat kolla efter valpar igen. Vi kommer importera från Island där de fortfarande har kvar just den gamla typen av collie med inte alltför lång päls :)

Jo, naturligtvis är det så. I mitt exempel var det ju dock så att båda hundarna hade bättre HD-statistik på sina avkommor om man bortsåg från den aktuella kullen som var en korsning mellan hårlagen(tiken har förutom den inga avkommor med HD och rätt hög andel röntgade, hanen hade möjligtvis någon enstaka men klart under genomsnittet för långhår).

Men jag håller med om att det är en mycket mer trolig förklaring att just de två individerna inte matchade varandra än att det skulle vara någon generellt problem med att korsa långhår och korthår.

En hund går inte att dra några slutsatser av. Mer rättvisande blir det om man ser till en hel kull eller alla avkommor för en individ. Tyvärr föds det ju alltid svagare exemplar även efter bra avelsdjur men använder man mentalt stabila föräldrar ökar chansen oerhört att även valparna ska bli bra.

Från Island? Spännande! Du menar att de har en annan typ där? Skiljer sig mentaliteten åt också? Annars säger jag som Dentaku, tråkigt att ni hade oturen att få en rädd hund, men det händer tyvärr även i de bästa kullar.

Min tanta kommer från brukslinjer, köpt i Sverige, och jag tycker hon har alldeles lagomt med päls. Det är så förbaskat opraktiskt med de där stora pälsmonstren, iaf om man ska ut i skogen och härja.

Fast det stämmer föga måste jag säga. En av våra hundar, en hane, med mkt meriterande föräldrar (lydnad, skydd och utställning). Hans päron är/var hur stabila som helst. Våran hund har varit vek, aggressiv och jättenervös.
Inget speciellt som hänt heller. Vi började märka detta när han var runt 6 mån.

Fast att han blev en ostabil hund berodde väl knappas på att han var ett långhår född i en korthårskull?

Ts frågade om långhår som föds i korthårskullar skulle få bättre termperament än sk "rena" långhår, och jag svarade att valpen har precis lika stor chans som sina kullsyskon att ärva sina föräldrars egenskaper.

Det är ju inte så att långhår automatiskt är ostabila. Så föds det ett långhår i en arbetsinriktad korthårskull blir långhåret förhoppningsvis också en bra arbetshund, och om fallet vore så att den inte blev det beror det inte på att den är just långhårig

Fast att han blev en ostabil hund berodde väl knappas på att han var ett långhår född i en korthårskull?

Ts frågade om långhår som föds i korthårskullar skulle få bättre termperament än sk "rena" långhår, och jag svarade att valpen har precis lika stor chans som sina kullsyskon att ärva sina föräldrars egenskaper.

Fast han är ingen korthårskulls hund :)

Jag missuppfattade dig lite. Det lät som att du menade att sålänge föräldrarna är stabila blir valparna det oxå per automatik.

Från Island? Spännande! Du menar att de har en annan typ där? Skiljer sig mentaliteten åt också?

Island har mkt av den "gamla" boskapscollien kvar. Den större varianten med inte så mkt päls och tuffare rent mentalt.
Vi har väldigt lätt med kontakter i Island som kommer hjälpa oss att få tag i en bra hund. Det är inte säkert att det blir en kennelhund, (fast vi har hittat en kennel med superfina vovvar :love: ), utan att det blir en "bonn-collie" :)

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 918
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 593
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 815
Senast: giovanna
·
Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
13 663
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Hur vet man material i trappa?
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur