Collie tråden!

Sv: Collie tråden!

Tack Bozo! Här är klubben för inbördes beundran ;)

Varmblod_90: Vilken jättefin krage ditt långhår har! Så ren och fin i färgerna!

Siri har många egenheter. Slår med tänderna(så det låter som löständer) när hon leker, vill gärna gå in mellan benen för att bli kliad på rumpan. Hon pussas aldrig i ansiktet men duttar min mun med sin;) Som en människopuss. Sen får hon ofta ett släng av collie-rus, dvs full fart runt runt med diverse kast åt olika håll. Det är inte många som hänger på henne då;) Å sen har hon ju morr-mys-ljudet när hon är nöjd och tycker att livet är mysigt!

Kl*

Ikväll la jag blodspår till Hatchi för första gången. La ett rakt spår på 100 m. Och han följde spåret med nosen i backen ända fram till älgklöven som han sedan tog tag i och bärde det tillbaka hem, stolt som en tupp ^^
Så det ska vi garanterat göra igen och förhoppningsvis något han kan fortsätta med =)

Skrev i början av tråden att jag var osäker på om jag skulle ha kvar min lh collie och det blev i slutändan så att hon får bo hos sin uppfödare och trakassera sin syster m.fl hela dagarna ;)

Hon utvecklade tyvärr en skotträdsla när hon närmade sig året och då det är mkt skott där jag bor så var det bättre att hon fick flytta hem igen, hon byggde på sig hela tiden när jag inte kunde låta henne avreagera (skjuter hela tiden). Skotträdslan skapade jag tyvärr själv då vi gick ut och skulle ta in tvätten innan det skulle börja åska och så helt plötsligt hade vi ovädret rakt över oss - laddad luft, ordentlig åskknall och blixt - och jag hoppade högt i luften och blev rädd och sprang in så hunden trodde döden var kommen. Innan det brydde hon sig inte om raketer, skott eller åska och efter det reagerade hon på allt. Hon hade säkert en berördhet innan men klok collie som hon är kollade hon alltid av sin matte noga och reagerade inte jag på något, då var hon kolugn också, det hade nog aldrig behövt bli en rädsla tror jag.

Här är hon iallafall, "min" Pling! Runt året på bilderna.

14.jpg

plingspar.jpg

Första spåret (personspår) med höggravid matte i linan. Duktig Pling som alltid!

Nu ska jag vara tråkig men jag tror att det ska till väldigt mycket för att ljudrädsla ska utvecklas hos en hund som inte har anlag för det. Det är rätt ofta som collievalpar är helt oberörda men sedan utvecklar rädslor vid äldre ålder. Själv hoppade jag högt när några ungjävlar kastade smällare precis bakom oss när Rover var i ettårsåldern men Rover klippte inte ens med öronen och fortsatte vara lika skottfast för det. Däremot är han ljudberörd, något som visat sig i lite äldre ålder, han tycker inte att fyrverkerier är jätteroligt när de är precis ovanför huvudet även om han morrar och skäller snarare än blir låg. Tåg är han dock direkt rädd för. Jag skulle aldrig köpa valp från en hund som blivit skotträdd av någon enstaka händelse, en någorlunda mentalt stark hund ska komma över sånt utan problem.

Nu ska jag vara tråkig men jag tror att det ska till väldigt mycket för att ljudrädsla ska utvecklas hos en hund som inte har anlag för det. Det är rätt ofta som collievalpar är helt oberörda men sedan utvecklar rädslor vid äldre ålder. Själv hoppade jag högt när några ungjävlar kastade smällare precis bakom oss när Rover var i ettårsåldern men Rover klippte inte ens med öronen och fortsatte vara lika skottfast för det. Däremot är han ljudberörd, något som visat sig i lite äldre ålder, han tycker inte att fyrverkerier är jätteroligt när de är precis ovanför huvudet även om han morrar och skäller snarare än blir låg. Tåg är han dock direkt rädd för. Jag skulle aldrig köpa valp från en hund som blivit skotträdd av någon enstaka händelse, en någorlunda mentalt stark hund ska komma över sånt utan problem.

Skrev inte att hon inte var berörd innan, skrev däremot att hon säkert var berörd innan men att det aldrig märktes för att hon litade på att det var OK när jag var lugn. Från att ha varit berörd men att inte reagera så blev hon rädd för att jag visade att det var livsfarligt. Hade hon varit en av de hundar som inte ens hör ljuden (noterar dem) hade hon ju inte fattat varför jag blev rädd. Så menade jag.

Måste visa denna.

Atlas kan, som jag skrev innan, kommandot Muff = skall. Men ibland känner han inte alls för att skälla. Och jag lyckades att spela in det en gång.
Faktiskt rätt roligt då han verkligen visar att jag är jobbig som vill att han ska skälla och försöker irgonera mig.
http://www.youtube.com/watch?v=rfxacbmBUnw

Vallhund: jag kan bara hålla med!! Ser fortfarande ut som en collie men går att ha i skogen osv utan att man behöver jobba ihjäl sig och utan att hunden fastnar i varenda buske :D

En hel del collies är faktiskt lite mindre pälsade numer. Skönt för både hund och ägare, och som du säger dessutom snyggare - man ser ju hundens linjer på ett helt annat sätt.

Håller med dig Vallhund! Dessa pälsmonster är bedrövliga rent ut sagt. Dock blev ju Atlas en sådan, inget som uppskattas för fem öre! Jobbig att borsta, går ju inte att vara i skogen utan att få med pinnar och annat in i lägenheten.
Men det är bara att gilla läget ^^

Men som sagt, dem mindre pälsade collierna(klassiska) är snyggare helt klart! :laugh:

joy_hu_guldram.jpg

Jag satte kaffet i halsen när jag såg den hanen, ska dom verkligen se ut så??? Förskräckligt, fy fan!!

niksend+unbeaten+king+of+show+2.jpg

Valp till hunden ovan! :S

Fy sjutton, rent ut sagt! Mer chow-chow än collie i ansiktet och all denna päls... :crazy: Vettiga uppfödare borde inte avla på pälsmonster öht och vettiga domare skulle inte premiera den typen av ansikten.

Nej Bozo collie ska verkligen inte se ut så! Men dessvärre har denna sortens collie kommit in allt mer. Det är den så kallad moderna collien. Där allt ska vara så sött, gulligt och massor av päls. Och inte kan dem röra sig heller. Trippa fram med korta steg.
Det är så jävla sorgligt att se dessa på utställningar eller övrigt.
De som föder upp denna sorten förstör rasen mer och mer.
Här har vi en till, lägg märke till hans svaga framben
5579cced-92ba-49ee-9c15-754f67ac3bddWIE_bag_film.jpg

Det är hemskt!

Sorgligt :(
Förstår inte hur folk kan köpa en valp som ser ut så, vad är man ute efter för hund då?! Men blir glad av att se alla jättefina långhår i den här tråden, det är så dom ska se ut!! :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 380
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 567
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort... 2
Svar
34
· Visningar
4 189
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare... 2
Svar
25
· Visningar
2 802
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka