Columbus xx

Sv: Columbus xx

De avkommor jag sett har hängt i knäna på samma sätt som han gjorde.
 
Sv: Columbus xx

Det är väl ett av hans stora kännetecken. detta är ju dock ganska vanligt just inom fullblod, och har, mig veterligen ingenting alls med hållbarhet att göra. många äldre djur får ju mer och mer häng i knäna med ålderns rätt.
 
Sv: Columbus xx

Det jag kommer ihåg från när jag såg honom då han godkändes -85 var just hans hängande framknän (och Hans Widegrens spänstiga språng;) ) så därför är det vad jag tittat på hos hans avkommor. Jag har för mig att han var född -73 så han var 12 år när jag såg honom.
 
Sv: Columbus xx

Precis,han köptes in hit som 12 åring från Tyskland.
Han hade en ganska bra trav,vilket ju alltid är positivt hos fullbloden som ska in i aveln.
Minns inte vilket år, men han har haft en avkomma som vunnit breeders i fälttävlan, ska ta reda på vilket år/vilken avkomma senare.
 
Sv: Avkommor efter Columbus xx, Hur går det med dem?

Jag har en Columbus avkomma, vallack född -93. Ca 163 cm, brun med stjärn och vita tecken på benen. Jätte trevlig häst, framåt och arbetsvillig, rätt explosiv och lite småstirrig av sig ;)
 
Sv: Columbus xx

Jag har en Columbus avkomma, hans absolut bästa gångart är traven, men han har även bra galopp.

Har hört att vissa hästar efter han blir knepiga? :confused:
 
Sv: Columbus xx

Om du tänker på Tatjana så var hon tvåa (om nu jag minns rätt :o ) 1996 och var en av flera helsyskon u Tilja e Bordeaux som nuvarande Flyingechefen och hans dåvarande fru födde upp.

Jag har även tävlat en Columbus xx - Bonaparte en del i fälttävlan och han var en njutning att rida i terrängen men f ö ganska representativ för min uppfattning om Columbusavkommor; liten (1,56), helt i avsaknad av trav och med rätt tafflig ridbarhet.
Söt häst dock och en trevlig promenadhäst.
 
Sv: Columbus xx

Får väl rätta mig själv lite, det var i unghästchampionatet som Columbus** hade en segrande avkomma, nämligen 1991, grenen var färlttävlan och sonen hette Tableau.Ovan nämda Tatiana var 4.a i breeders trophy 1996(6 års final Fältt)
 
Sv: Columbus xx

Är du säker på det?

När jag kollade upp Tableaus mamma,Bourdeuxstoet Tilja(27) så hittar jag nio namngivna avkommor, men ingen Tatjana.Däremot tre uten namn födda 87,90 och 91.

Det finns det ett "sto utan off namn" född 1990 i hennes föllista, det skulle ju stämma riktigt bra med just Tatjana.
 
Sv: Columbus xx

Yes, så löste vi det tillsammans oxå:) detta underbara Buke:bump:

Frågan är då varför hon ej är införd med namnet på ASVH.s sida?
 
Sv: Columbus xx

Buke kan vara bäst när man samarbetar och inte hackar på varandra!:)

Varför just hon inte finns med med namn är väl ett av dom mysterier man aldrig får svar på;) Ser att hon åtminstone fått sina championatspoäng införda, alltid något!
 
Sv: Columbus xx

antagligen har du rätt, men jag slänger väl iväg ett mail dit, så får vi se om dom "köper det":)
 
Sv: Columbus xx

Att många fullblod hänger i knäna är ofta en tränings, tävlings effekt.
De kan alltså vara korrekta innan löpkarriären, därför slår man inte ner på det när hingsten visas, bara noterar det.
 
Sv: Columbus xx

Det är jag ganska medveten om. Att det har med åldern att göra, eller hur mkt de använts och till vad.

Finns det ngn forskning OM det finns ngn ärftlighet på "hängande knän"- dvs om avkommorna också har större benägenhet till det när dom kommirt upp i aktningvärd ålder?
 
Sv: Columbus xx

Har inte hört om ngn sådan forskning.
Men det tas inte upp alls i deftektlistan, ens för rapportering i kritiken så det anses väl inte vara ärftligt.
 
Sv: Columbus xx

Nej, det är ju precis det. Att det inte räknas som ngt "deffekt"-och det är ju helt rätt för hästarna är ju inte hämmade av det.

Men faktum är ju ändå att en hel del av avkoomorna till vissa fullblodshingstar drabbas av detta , och då undrar man ju ändå om det har något med det genetiska att göra.
 
Sv: Columbus xx

Frågan är då varför hon ej är införd med namnet på ASVH.s sida?

ASVHs sida är sorgligt inkomplett, Tatjana är bara en i mängden svårklasshästar som av någon anledning är namnlösa. Som Görel skrev så har hon ju iaf sina poäng redovisade, det kan ju en annan se sig i månen om ännu.
Min kamrats ena häst är inte bara namnlös, den har fel kön också... :smirk:
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Dethär blir bara kort för min pojkvän komme snart. Men jag vill bara berätta en sak och dela med mig till ni här som kanske tycker att...
2
Svar
27
· Visningar
2 267
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 617
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 390
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 231
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp