Connemaratråden

• Gnägg
  • Trådstartare Trådstartare Pancakes
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 419
  • Visningar Visningar 125 873
Hmm... Antar att Zimba är inne i någon period av något slag. Har ju tyckt att han är så otroligt lugn och trygg med allt men från en dag till en annan så är han rädd för allt som rör sig... och inte rör sig:grin: Och jag börjar genast tänka, vad har jag gett mig in på? Kommer jag kunna få honom att bli en stabil ridhäst? Saknar Zacke så otroligt mycket. Längtar något otroligt efter att bara kunna hoppa upp barbacka och rida iväg på en lugn och mysig skogstur. Känns som evigheter dit, om vi ens kommer dit. Kanske skulle ha köpt en äldre stabil häst... Men hade ju tänkt att jag skulle få extra tillit till en häst där jag är med från början :( förövrigt är han jättemysig, kommer alltid travande till mig i hagen och kan stå och mysa hur länge som helst. Och lyssnar på det jag säger till honom. Hoppas det är en svacka :(

Hmm... Antar att Zimba är inne i någon period av något slag. Har ju tyckt att han är så otroligt lugn och trygg med allt men från en dag till en annan så är han rädd för allt som rör sig... och inte rör sig:grin: Och jag börjar genast tänka, vad har jag gett mig in på? Kommer jag kunna få honom att bli en stabil ridhäst? Saknar Zacke så otroligt mycket. Längtar något otroligt efter att bara kunna hoppa upp barbacka och rida iväg på en lugn och mysig skogstur. Känns som evigheter dit, om vi ens kommer dit. Kanske skulle ha köpt en äldre stabil häst... Men hade ju tänkt att jag skulle få extra tillit till en häst där jag är med från början :( förövrigt är han jättemysig, kommer alltid travande till mig i hagen och kan stå och mysa hur länge som helst. Och lyssnar på det jag säger till honom. Hoppas det är en svacka :(

Ömt och stort överben antagligen orsakat av ett nytt slag.
Vila tre veckor, Metacam och återbesök med ny röntgen för att se att det läker som det ska...
Skittrist...

Åh, fasen vad tråkigt! Fortsätter hålla tummarna för er!

Han är ju inte så gammal så att det är lite motigt nån gång är kanske inte så konstigt. Det blir säkert bättre igen :)

*KL

Här händer tyvärr inte så mycket på hästfronten, mamma blev akut sämre nån dag efter min senaste uteritt jag postade om och efter många dagars vakande gick hon bort för några dagar sedan :cry: Skrittade en sväng igår med en kompis och det tog musten ur mig helt. Tänkte rida idag med men efter att ha suttit på begravningsbyrån och beställt blommor hela eftermiddagen har jag inte lyckats ta mig upp ur soffan. Planen är dock fortfarande att flytta honom på tisdag till nya stallet med mer ridkompisar, lättare om än mer frekvent stallarbete samt ridhus.

Åh, fasen vad tråkigt! Fortsätter hålla tummarna för er!

Han är ju inte så gammal så att det är lite motigt nån gång är kanske inte så konstigt. Det blir säkert bättre igen :)

*KL

Här händer tyvärr inte så mycket på hästfronten, mamma blev akut sämre nån dag efter min senaste uteritt jag postade om och efter många dagars vakande gick hon bort för några dagar sedan :cry: Skrittade en sväng igår med en kompis och det tog musten ur mig helt. Tänkte rida idag med men efter att ha suttit på begravningsbyrån och beställt blommor hela eftermiddagen har jag inte lyckats ta mig upp ur soffan. Planen är dock fortfarande att flytta honom på tisdag till nya stallet med mer ridkompisar, lättare om än mer frekvent stallarbete samt ridhus.[/QUOT

Jag beklagar verkligen din förlust!
Tänker på dig....
Kram Jenny

Ömt och stort överben antagligen orsakat av ett nytt slag.
Vila tre veckor, Metacam och återbesök med ny röntgen för att se att det läker som det ska...
Skittrist...

Men blä... Stallkompisens häst står också med ett aktivt överben. Trots flera veckors vila och Metacam verkar den inte alls bli bättre. Är rädda för att det snarare kommer ifrån ett skadat bakknä än ett slag men hästen är för halt för att bakknäet kunde undersökas första gången. Och då kommer det ju aldrig bli bättre.

Men blä... Stallkompisens häst står också med ett aktivt överben. Trots flera veckors vila och Metacam verkar den inte alls bli bättre. Är rädda för att det snarare kommer ifrån ett skadat bakknä än ett slag men hästen är för halt för att bakknäet kunde undersökas första gången. Och då kommer det ju aldrig bli bättre.
De här överbenen kan verkligen vara lömska...

Det som var positivt i vårt fall var att vår ponny visade bara en ytterst liten markering på liten volt, helt ren för övrigt.

Men, men man vet ju aldrig.
Ca en och en halv vecka till återbesöket.

@Pancakes Vad jobbigt. Har väl egentligen inga bra ord, men ta hand om dig och låt sorgen ta den tiden den behöver. Pållen kan säkert hjälpa till med läka en del. Djur är fantastiska.

I måndags var jag inne på Ultuna med Gittan för behandling. Sprutad bursa och sjukbeslag. Först boxvila sedan sjukhage hur länge som helst. Det var inte en nöjd ponnyhäst som fick stå inne, men tro jag det. Direkt från 2 månader på bete till att bli instängd i boxen på heltid.
När vi skulle hem var ponnyhästen ett riktigt monster att lasta. All lastträning gick åt skogen kändes det som. Söta Gittan som jag bara skickade in förra året, nu gick hon över bommen i ren protest, precis innan vi skulle åka, och var inte villig att gå in i låddan.
Så nu vet jag iallafall vad vi ska träna på under hennes konvalesens. Funderar även på klickerträning... Om någon har andra bra förslag på hjärngympa för någon som bara ska röra på sig kontrollerat tar jag tacksamt emot dessa.
Hon kommer att få vila hela vintern och våren tänkte jag så att senan får en chans att läka ordentligt.

@happyrider, @the_connemara och @Kjerulfia
Tack. Helt ofattbart fortfarande. Men jag har bra support på många håll, känner mig övertygad om att en dag komma ut på "andra sidan".

Jag red ut med Gedion en timme igår. Så himla skönt var det. Var en riktig sensommardag igår. Har lurat lite hela sommaren att åka på terrängträning, Gedion har visat sig vara riktigt tuff i terrängen när vi hoppade lite på den förra anläggningen vi stod. Kul eftersom han är så himla försiktig och tittig annars. Men jag har fått inse att med en handfull ridpass på 6 veckor är han inte riktigt i form för det. Vi siktar på att han är fräsch nästa år också och anmäler oss då istället, skulle aldrig förlåta mig själv om jag hade med mig en för dåligt tränad gamling som går sönder på träningen.

@Pancakes Jag beklagar verkligen!

*kl*

Snart har det gått en månad och till helgen ska Tingeling tas hem - vi börjar gå från klarhet till klarhet och nu är det verkligen superskoj att rida!
Men tänk vad ringrostig man blir när man "bara" rider två dagar i veckan. Jag märker att jag är både stel och inte lika kvick som när jag rider fem dagar i veckan....

dsc_6133_53f87d589606ee0f44beb42d.jpg

dsc_5814_53fcdd80e087c35adbf6b343.jpg

dsc_6144_53f87d3d2a6b2263fed0d2d5.jpg

dsc_5991_53f87e2fe087c3658bb40cbb.jpg

dsc_6061_53f87e2addf2b33b869536e3.jpg

dsc_5980_53f87e939606ee6403432737.jpg

@LilaTiger
Tack!

Tänk att det redan gått en månad för Tingeling hos tränaren. Tiden springer iväg...

*kl
Vi flyttade igår. Eller, inte jag men Gedion. Han verkade lite förvånad men tog det hela med ro så fort han fick kvällshö. Imorse var det lugnt vid utsläppet. Han går tillsammans med en 20-årig new forest(korsning?) och en 18-årig shettiskorsning. Jag är förväntansfull men också ganska nervös av nån anledning som jag inte vet.

Imorse 06:30

Hur har det gått? Oftast brukar det inte vara några problem vid ihopsläpp tycker jag...
Men jag kanske bara har haft tur?

Nu är det verkligen inte många dagar kvar tills jag ska få hämta hem min lilla stjärna och jag kommer även få till två träningar i helgen (vi åker hem på söndag efter sista träningen).

Jag har filmat oss varje vecka som hon stått där så att jag kan se vad som har hänt och det är riktigt kul att se att det går framåt!

Skulle svara att det gått fint men nu vet jag inte riktigt. Igår var allt lugnt på morgonen och på kvällen när jag var där. Under dagen hade grannen sett hur Gedion och den lilla ponnyn stod och kliade varandra.

Imorse hade allt varit lugnt också och när jag kom dit för ett par timmar sen stod de och betade. Gedion en bit ifrån de andra. Så plötsligt fick de andra för sig att jaga Gedion. Det var inget dramatiskt egentligen utan de travade mest runt en stund. När jag gick ut i hagen blev den lilla väldigt på men gav sig ganska snabbt. Klappade Gedion och kollade över honom lite. Så när jag skulle ut fick jag syn på att lilla ponnyn hade ett sår över ögat :( det hade han inte haft en stund innan när en medryttare till en av de andra var ute i hagen. Turligt nog kom stallägaren hem precis och kunde göra en bedömning då ponnyn är hennes. Upptäckte då också att ponnyns båda skor farit av så hovarna såg hemska ut.

Jag har redan haft en väldigt jobbig dag med planering av begravning och gravsten så det här orkar jag inte alls egentligen. Vill mest sätta mig och gråta och sen dra ett täcke över huvudet.

Skulle svara att det gått fint men nu vet jag inte riktigt. Igår var allt lugnt på morgonen och på kvällen när jag var där. Under dagen hade grannen sett hur Gedion och den lilla ponnyn stod och kliade varandra.

Imorse hade allt varit lugnt också och när jag kom dit för ett par timmar sen stod de och betade. Gedion en bit ifrån de andra. Så plötsligt fick de andra för sig att jaga Gedion. Det var inget dramatiskt egentligen utan de travade mest runt en stund. När jag gick ut i hagen blev den lilla väldigt på men gav sig ganska snabbt. Klappade Gedion och kollade över honom lite. Så när jag skulle ut fick jag syn på att lilla ponnyn hade ett sår över ögat :( det hade han inte haft en stund innan när en medryttare till en av de andra var ute i hagen. Turligt nog kom stallägaren hem precis och kunde göra en bedömning då ponnyn är hennes. Upptäckte då också att ponnyns båda skor farit av så hovarna såg hemska ut.

Jag har redan haft en väldigt jobbig dag med planering av begravning och gravsten så det här orkar jag inte alls egentligen. Vill mest sätta mig och gråta och sen dra ett täcke över huvudet.
Jag tycker alltid att det är skitjobbigt att släppa ihop hästar.
Min erfarenhet säger också att mer eller mindre spring/bråk blir det i stort sett alltid.
Huvudsaken tycker jag är att inte den nye blir jagad hela tiden. Sen brukar det ofta bli några raider då och då...
Tycker att det låter som det ändå gått ganska bra. Ge det lite tid och försök att inte oroa dig för mycket!

Kl
På måndag är det dags för återbesök. Känns som det kommer gå bra. Överbenet är mycket mindre och hårt. Lille P är också vansinnigt pigg och glad.

Känns positivt!

Jag tycker alltid att det är skitjobbigt att släppa ihop hästar.
Min erfarenhet säger också att mer eller mindre spring/bråk blir det i stort sett alltid.
Huvudsaken tycker jag är att inte den nye blir jagad hela tiden. Sen brukar det ofta bli några raider då och då...
Tycker att det låter som det ändå gått ganska bra. Ge det lite tid och försök att inte oroa dig för mycket!

Kl
På måndag är det dags för återbesök. Känns som det kommer gå bra. Överbenet är mycket mindre och hårt. Lille P är också vansinnigt pigg och glad.

Känns positivt!

Det här är Gedions mest dramatiska hopsläpp sen 2000. Då fick vi ta honom ur hagen trots att de andra två var såna han egentligen gått med ett par månader fast i större flock. Det är första gången sen 1997 (dvs när G kom till ridskolan) som han lämnat märke på nån annan. Stallägaren tyckte det såg ut som tänder, jag vet inte jag. Hoppas det lugnar sig snart, inser att jag borde ha mer is i magen efter bara två dagar men sår och jag går inte ihop alls.

Håller tummarna för återbesöket! Pigg och glad brukar ju vara bra indikationer.

Skönt med lite ledigt på jobbet efter en hektisk men rolig hästhelg.

Först var jag iväg och tittade på en ponnyhäst för ev köp. Övervuxen import, men det var inget för mig. En mycket känslig och spänd valack med världens underhals. Det räckte med att ändra tygeltag för att den skulle stressa upp sig. Men, bra att kika runt på marknaden känner jag om det nu visar sig senare att Gittan inte håller som ridhäst framåt vårkanten. Prognosen är ju inte alltför bra enligt vetten. Så om någon här inne får nys om någon sådan (överhöjdare) tipsa mig gärna :)

I söndags var jag på sommarpremiering och tittade på fler fin-fina ponnyhästar.
@lil-sis X var allt bra gosig! Mat är alltid vikigast hälsar även Gittan.

Grän-folket var där och visade två helsyskon (e Grange Flynn Sparrow u Gräns Tussilago), G Thea (3 år) och G Tilda (5 år). Båda fick 40p. Fina halvsyskon till Gittan.

Sedan var det ett sto med föl, Liljegårdens Bellis med en söt liten fin buse :love:, men va mer kan man begära om man är liten. Då är det mycket roligare att skutta omkring än att gå fint.

Liknande trådar

Gnägg Gör en egen tråd på ämnet eftersom jag tycker sånt här är hysteriskt kul 😅 Här kommer Kaj som människa! Roligt med den lilla vita... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 451
Senast: cili
·
Gnägg Jag har haft fantastiskt kul med chatGPT i veckan och testade ge den ett foto på mig själv och se hur jag skulle se ut som häst. Den... 2
Svar
37
· Visningar
1 921
Gnägg Startar nu en allmän tråd om chat gpt😅 Vet att det har varit många andra sådana här men alla har känts hyfsat specifika? Ingen bara...
Svar
3
· Visningar
282
Senast: Ketrawzc
·
Gnägg Har inget nytt att komma med men en ny tråd för galna/ roliga/ intressanta/ointressanta annonser måste det ju finnas?! 5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 690
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka