Bukefalos 28 år!

Connemaratråden

Pga värmen och min sjuka närstående har det knappt blivit någon ridning alls för oss den senaste tiden :(

Insekterna är hemska dessutom. Våra hästar står inne dagtid när det är som värst men de två bruna har ändå en hel del sår på bringa och i ansiktet trots att de har flugtäcken och huvor i hagen. Gedion klarar sig bra på switch och Ultra Shield.

Vi fick tyvärr ställa in att åka till min tränare för några helger sen då jag vakade på sjukhus, men vi har fått en ny plats om typ två helger.
 
@Pancakes : Tråkigt med din familjesituation.

Nu har jag fått svar på Gittans myskohälta. Vi var ju inne på magnetröntgen för nästan två veckor sedan. Hon har en senskada nere i hoven, samt en defekt på strålbenet. Remitterande veterinär har semester så jag kommer inte att få något svar på defekten förrän hen är tillbaka, men efter råd från andra veterinärer jag känner (som fick läsa journalen) så ska det inte göra något att det dröjer.
Senskadan läker ju förhoppningsvis med tid och kärlek, defekten däremot kan ju vara vad som helst i dagsläget, med vilken prognos som helst.

I Knivsta är det annars disigt idag, med stor sannolikhet är det rök från skogsbranden i Sala.
 
Den gamla är utlånad som sällskap och X pockar på uppmärksamhet men jag står inte ut med flugor, broms och värme.

Jag vill ha höst!!!
 
Här är det lite trist med lille P.
Kom in med svullet framben igår.
Skulle tävlat med dottern imorgon men det fick ställas in.
Jag avvaktar över helgen för att se vad det blir av det.
 
Hur har ni det i värmen?:)

Tingeling har igår fått flytta till min tränare en månad för lite hjälp på vägen. Det ska bli oerhört skoj att se vad en månad hos henne kan göra.
Jag kommer att rida henne en dag i veckan på lektion för tränaren och sen kommer jag förhoppningsvis ha möjlighet att rida på en annan häst i det stallet en dag i veckan (en läromästare).

Jag är supertaggad även om det innebär att jag bara kommer att vara i stallet och rida två gånger i veckan nu en månad framöver. :)
 
Här går det som vanligt bra med min lilla gråa :) i söndags var vi ute och premiäråkte transport och det funkade bra. Har hängt lite på honom från båda sidor, inte heller det är något problem :) nu måste jag bara komma i gång med tömkörningen men har börjat känna mig lite osäker på den punkten så funderar på att ta hjälp av någon :)

Just nu är jag inne i en period då jag saknar zacke så att jag nästan går sönder :( hade inte kunnat få en bättre häst än zimba, han är på många plan bättre än zacke, men det hjälps inte riktigt... Hade planerat för att ta några lektioner på ridskolan i höst för att inte tappa bort ridningen helt. Men ju mer det närmar sig så känner jag mig bara mindre sugen på det.. känns som att det bara är zacke eller zimba, annars får det vara... Men är rädd att jag ska få problem med inridningen om jag inte suttit på en häst på över ett år.:crazy:
 
Klart man saknar de gamla man mist.
Jag tycker nog ändå att du ska ta chansen att rida lite andra hästar. Man lär sig alltid något som kan vara bra att plocka fram i framtiden.
 
@_Zacke_ När jag red in Gittan red jag 1 termin på ridskola parallellt. Det var jättenyttigt att få rida utbildade hästar samtidigt som man hade sin egen väldigt gröna unghäst att rida.
Så mitt tips är att det blir bra både för dig och för Zimba.
 
@_Zacke_
Du kanske kan prova några gånger på ridskolan? Eller har du kanske nån i närheten som har en häst du hellre skulle rida på lite? Du får komma och låna Gedion om du vill ;) tyvärr är han ju inte riden på ett tag pga hur situationen här ser ut just nu.

@happyrider
Hur har det gått med P?
 
@Pancakes Den värsta svullnaden har lagt sig och kvar är ett rejält överben på samma ställe som han har sitt lilla överben från förra hösten... skumt!
Dotterns tränare var i stallet idag och tyckte att vi skulle kolla upp det hela. Hon menar att överben som av någon anledning blir större bör röntgas.
Ringer kliniken imorgon...

Det positiva är att lille P är vansinnigt pigg (när han hanteras, rids ej) haltar inte och busar som en galning i hagen.

Hoppas inte det är något allvarligt...
 
Jag har ridit Gedion idag :love: Har inte lyckats ta mig upp på honom på snart en månad. Vi skrittade mest, travade lite i en av stubbåkrarna för han blev alldeles glad och skuttig när vi kom dit :D
 
Jag har ridit Gedion idag :love: Har inte lyckats ta mig upp på honom på snart en månad. Vi skrittade mest, travade lite i en av stubbåkrarna för han blev alldeles glad och skuttig när vi kom dit :D
Låter härligt med en ridtur på stubbåkrar!
Hoppas det löser sig med din närstående!
När jag själv har det jobbigt kan en ridtur vara rena balsamet för själen.
Hoppas du kunde njuta och koppla av!
 
Är dålig på att uppdatera här men flitigare på bloggen. Vi har börjat träna dressyr och terräng och i höst ska vi börja hoppa för min ena dressyrtränare. Så himla kul att vara på G! Tiger är som vanligt en stjärna utan dess like :heart

Pic efter senaste terrängträningen:
wpid-dsc_2262.jpg
 
@Pancakes Jo ska nog testa några gånger.Min bästa vän rider där en gång i veckan och dom har det så bra att man kan hoppa in på drop-in då och då och bara betala per gång. Så nästa vecka ska jag försöka vara med för då är det första gången efter sommaruppehållet och då brukar dom ta det väldigt lugnt, passar mig :D
Har fått erbjudande att rida grannens häst men njaa... 170-unghäst.. Jag vill bara rida ponny :o jag får ta en sväng förbi vara någon dag då ;)
 
Har fått tid för att röntga lille P's ben på måndag em. Skönt att det gick fort och förhoppningsvis får vi besked att det inte är något allvarligt.
 
Har fått tid för att röntga lille P's ben på måndag em. Skönt att det gick fort och förhoppningsvis får vi besked att det inte är något allvarligt.
Ömt och stort överben antagligen orsakat av ett nytt slag.
Vila tre veckor, Metacam och återbesök med ny röntgen för att se att det läker som det ska...
Skittrist...
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 836
Senast: Valle
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
14
· Visningar
650
Senast: em76
·
Anläggning Plus 1 grad och lera här nu. Förra året hade hästarna 1/6 av hagen de går i nu. Det var lerkaos då. Min förhoppning var att lerkaoset...
2
Svar
38
· Visningar
1 833
Senast: ameo
·
Anläggning Undrar om tråden som går från aggregatet till strömtråden kan va farlig för hästen? Om hästen biter på den? Det är nån plast/gummi...
Svar
6
· Visningar
506
Senast: aglaonema
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp