Bukefalos 28 år!

Coop och könsmaktsordningen, eller i ditt snabbköp var en leksaksbutik?

golit

Trådstartare
Vi glömmer ibland könsmaktsoordingen, när vi betraktar hur saker är arrangerade i könsmaktsordningen. golit konstaterade just att hans lokala coop, närmast var en hen-paradis.

Arrangerat som en klädaffär eller som en leksaksbutik, så var coopen väldigt könsneutral. Köttet stod inte bredvid grillkolen, sminket stod inte bredvid keson.

Hur borde affären vara arrangerad för att spegla vårt samhälle?
 
Om det nu skulle stå grillkol bredvid köttet (vilket jag aldrig sett) så är väl det mest för att folk gärna grillar just kött?

Har aldrig tänkt på att det skulle vara uppställt i affär så att kvinnor ska köpa vissa saker och män andra.

I ena affären är det bröd vid ena ingången och frukt vid andra, sedan i mitten är det kött, längst in är mejerivaror och mellan det och godiset vid kassorna så är diverse torrvaror, hygienprylar m.m.

I den affär där jag handlar mest så kommer man in till kläder och mindre heminredningsprodukter m.m. Sedan bröd, därefter mejerivaror, torrvaror, frysvaror och närmast kassorna finns godis, hygienartiklar m.m. Det enda jag noterat där är att de ställer ut varor med extrapris vid den stora gången, men det är ju för att folk ska lockas att köpa lite mer än vanligt.
 
Vi glömmer ibland könsmaktsoordingen, när vi betraktar hur saker är arrangerade i könsmaktsordningen. golit konstaterade just att hans lokala coop, närmast var en hen-paradis.

Arrangerat som en klädaffär eller som en leksaksbutik, så var coopen väldigt könsneutral. Köttet stod inte bredvid grillkolen, sminket stod inte bredvid keson.

Hur borde affären vara arrangerad för att spegla vårt samhälle?
Jag antar att detta är något skämt som jag inte förstår. ..
Varför skulle det vara uppställt så kvinnor köper vissa saker och män andra?
Det är väl utställt så man ska handla dvs basvaror långt in i affären så man ser annat och blir sugen. Godis nära kassorna så man blir sugen i kön. Leksaker i höjd så barnen ser dem. Nybakat bröd som luktar
Försäljningsknep
 
Jag antar att detta är något skämt som jag inte förstår. ..
Varför skulle det vara uppställt så kvinnor köper vissa saker och män andra?
Det är väl utställt så man ska handla dvs basvaror långt in i affären så man ser annat och blir sugen. Godis nära kassorna så man blir sugen i kön. Leksaker i höjd så barnen ser dem. Nybakat bröd som luktar
Försäljningsknep

Tänk dig en leksaksaffär med dockor i rosa och pistoler i blått....
 
Om det nu skulle stå grillkol bredvid köttet (vilket jag aldrig sett) så är väl det mest för att folk gärna grillar just kött?

Har aldrig tänkt på att det skulle vara uppställt i affär så att kvinnor ska köpa vissa saker och män andra.

I ena affären är det bröd vid ena ingången och frukt vid andra, sedan i mitten är det kött, längst in är mejerivaror och mellan det och godiset vid kassorna så är diverse torrvaror, hygienprylar m.m.

I den affär där jag handlar mest så kommer man in till kläder och mindre heminredningsprodukter m.m. Sedan bröd, därefter mejerivaror, torrvaror, frysvaror och närmast kassorna finns godis, hygienartiklar m.m. Det enda jag noterat där är att de ställer ut varor med extrapris vid den stora gången, men det är ju för att folk ska lockas att köpa lite mer än vanligt.

Vilket bevisar att hen-faktorn är mycket större än vad som anförs i den allmänna debatten, är det sägs att män och kvinnor är så olika.
 
Ja det vore kanske tråkigt. Leksakspistoler kommer inte in i mitt hus, möjligen att vattenpistoler kan vara ett undantag. Dottern älskar dockor och färgen blå. Blå dockor vore optimalt just nu.

fast som din coop eller ica.... För att det är så i leksaksaffärer, hur skulle det se ut på ica... Typ. För att det är lite kul?
 
Jäkla affärer ! Det skulle vara straffbart att ändra om allt när man för en gångs skull lärt sig vart allt finns men det är bara att hugga närmast anställda och fråga vart tusan dom gjort av det man letar efter !
 
fast som din coop eller ica.... För att det är så i leksaksaffärer, hur skulle det se ut på ica... Typ. För att det är lite kul?
Jag har 3 mataffärer inom 5 km avstånd. Jag kan inte någonstans se att placering av varor har något alls med kön att göra?
 
Jag har 3 mataffärer inom 5 km avstånd. Jag kan inte någonstans se att placering av varor har något alls med kön att göra?

:) en henseger i kampen för det könsneutrala samhället.

Beviset för att det inte finns någon könsmaktsordning?
 
Misstänker att det gjorts analyser om att om man tar den vägen så köper man nog sådant, och då kan man lockas att köpa det med.

Nog har jag sett grillkolen vid köttdisken, och så nya grillar innanför grindarna. Någon lågfettgrillsås som av en händelse bredvid en kyldisk med kampanj på keso eller liknande.

Jävla spring om man inte handlar som andra.
Men nog har de ordning på vilket köpmönster karlar respektive kvinnor har, eller andra indelningar med för den delen, och nog möblerar eller som de säger -"exponerar" de varorna efter det.
 
Ok, i'll bite!


Det finns en Ica Maxi i närheten där jag bor som har husgeråd, inredningsdetaljer, barnkläder och kvinnounderkäder i samma "sfär".

Det som har retat mig mest hittils var en ÖB som hade bindor och blöjor på samma hylla. Tack för den dissen, liksom.
 
Ok, i'll bite!


Det finns en Ica Maxi i närheten där jag bor som har husgeråd, inredningsdetaljer, barnkläder och kvinnounderkäder i samma "sfär".

Det som har retat mig mest hittils var en ÖB som hade bindor och blöjor på samma hylla. Tack för den dissen, liksom.
Det hade jag inte retat mig alls på faktiskt, hygienartiklar passar väl rätt bra tillsammans tänker jag.
 
Ok, i'll bite!


Det finns en Ica Maxi i närheten där jag bor som har husgeråd, inredningsdetaljer, barnkläder och kvinnounderkäder i samma "sfär".

Det som har retat mig mest hittils var en ÖB som hade bindor och blöjor på samma hylla. Tack för den dissen, liksom.

Vad är det för diss med det?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp