Corlensky G

Stall EMME

Trådstartare
Såg att många ska betäcka med Corlensky. Mitt sto är betäckt och om en vecka ska vi kolla henne.:bump:

Har ett ädelt sto med okänd härstammning. Hon hoppar kanon och rör sig bra i skritt och trav dock lite sämre i galopp.
Vad ska ni betäcka för ston???

Sv: Corlensky G

Stall EMME skrev:
Såg att många ska betäcka med Corlensky. Mitt sto är betäckt och om en vecka ska vi kolla henne.:bump:

Har ett ädelt sto med okänd härstammning. Hon hoppar kanon och rör sig bra i skritt och trav dock lite sämre i galopp.
Vad ska ni betäcka för ston???
Återkom och berätta hur det gårmed ditt sto.

Jag har hört att två ston redan är betäckta och konstaterat dräktiga med Corlensky - det tycker jag är toppen - då vi förhoppningsvis får tidiga prognoser nästa år, hur de första fölungarna ser ut efter honom...

Jag ska själv betäcka två ston med honom :d Ett Cortez - Zalmeco - Eastern Lad xx. Hon väntar nu sin andra avkomma e. Landor och är beräknad till den 17/5 ...Sedan ska jag även betäcka hannoveranerstot e. Falkland - Zeus med honom. Hon är nu dräktig med sin tredje Silvanounge och är beräknad till den 22/5.

Helen

Hejsan! Jag har en 21-årig irländare med okänd stam. Rasmässigt gissar jag och många med mig att hon antagligen är 75% fbl - 25% Irish Draught. Hon har mycket goda rörelser i skritt såväl som i trav; dessvärre är galoppen faktiskt bedrövlig - ironiskt nog, eftersom hon har gått som hopphäst hela sitt liv och tävlat åtminstone 1.40... :p
Hursomhelst så ska hon betäckas med CORNETTO (Caletto I - Ramiro - Ladykiller xx). Han ger galoppaktion utöver det vanliga...!

Utöver ovanstående dam har jag även en 4-åring e. Pomme Royal - Ralmé Z - Abbé, med mycket goda meriter på mödernet. Hon hoppar fantastiskt. Tyvärr har hon en väldigt trist galopp - visserligen lång och mycket rytmisk, men "i nedförsbacke" och markbunden. Väldigt bra skritt och trav dock - samma problematik som ovan, hehe ;) .
Hon är helt oprövad eftersom hon har en icke-ärftlig skada på kotsenbenen i ena bb, så hon ska helst inte ridas alls. Det är en rätt alldaglig häst till utseendet, i motsats till ovanstånde sto, så eftersom jag vill ha så stor chans som möjl. att få en lite snyggare, högrest avkomma med bra galopp har jag valt HEARTBEAT (Heartbreaker - Ramiro Z - Pericles xx).

Varför har ditt sto okänd härstamning? Är hon importerad? Var hittade och köpte du henne? Vad kan det vara för ras? Storlek? Låter jätteintressant, så svara gärna! Jag älskar allt som har med avel/ston/ härstamning att göra.. :D Å ffa -STON! I just lov'em..! :love:

Vi har ett arabsto som vi vill betäcka med honom. Men vet inte ännu vilken säsong!:D
Hoppas på en ädel och ngt större avkomma med mkt gång och elasticitet.Snabb och vändbar ngt mindre hopphäst är målet.. Hon är sagolikt vacker och feminin mkt showig. Hon har bra bakben men lite raka framben..Kunde ha mer luft..De små språng jag sett henne ta visar bra framben och rygg..Det är främst en hopphäst vi hoppas på dock är ju goda gångarter en stor bonus!
Får vi stoföl så behåller jag!:love:
Hoppas få höra mer om kommande avkomma/avkommor!

En i stallet skall betäcka sitt Advokat-Irco Marco sto med honom. Blir troligen i slutet av veckan.

De första stona som han betäckte vet jag vilka det är ! jag är dock inte säker på om de är konstaterat dräktiga, jag kan återkomma med det när jag vet.

Ellen85 skrev:
Hejsan! Jag har en 21-årig irländare med okänd stam. Rasmässigt gissar jag och många med mig att hon antagligen är 75% fbl - 25% Irish Draught. Hon har mycket goda rörelser i skritt såväl som i trav; dessvärre är galoppen faktiskt bedrövlig - ironiskt nog, eftersom hon har gått som hopphäst hela sitt liv och tävlat åtminstone 1.40... :p
Hursomhelst så ska hon betäckas med CORNETTO (Caletto I - Ramiro - Ladykiller xx). Han ger galoppaktion utöver det vanliga...!

Utöver ovanstående dam har jag även en 4-åring e. Pomme Royal - Ralmé Z - Abbé, med mycket goda meriter på mödernet. Hon hoppar fantastiskt. Tyvärr har hon en väldigt trist galopp - visserligen lång och mycket rytmisk, men "i nedförsbacke" och markbunden. Väldigt bra skritt och trav dock - samma problematik som ovan, hehe ;) .
Hon är helt oprövad eftersom hon har en icke-ärftlig skada på kotsenbenen i ena bb, så hon ska helst inte ridas alls. Det är en rätt alldaglig häst till utseendet, i motsats till ovanstånde sto, så eftersom jag vill ha så stor chans som möjl. att få en lite snyggare, högrest avkomma med bra galopp har jag valt HEARTBEAT (Heartbreaker - Ramiro Z - Pericles xx).

Varför har ditt sto okänd härstamning? Är hon importerad? Var hittade och köpte du henne? Vad kan det vara för ras? Storlek? Låter jätteintressant, så svara gärna! Jag älskar allt som har med avel/ston/ härstamning att göra.. :D Å ffa -STON! I just lov'em..! :love:

Hon har mkt fransk travare och en del amerikanskt på mamman. Pappan vet vi ej. Mamman köptes på aktion utmärglad och full med mask, 7 mån senare fölade hon och jag köpte loss henne när hon var 5 månader gammal. Modern har jag hoppat mkt med upp till 130 men något hände henne i hagen så hon togs bort. Emmie har jag haft i 11 år nu och vi har tränat lite för Anna Emanuelsson och det har gått kanon. Gjort 3 starter i lätt klass med 2 andraplaceringar och en clear round. Tyvärr har hon mest gått som sällskap åt andra hästar men fick agera tävlingshäst när jag sålt mina halvblod så hon har ej gått högre än 110.

Hon är 161 cm, sportig modell, högställd, långa rättställda ben och ett väldigt vackert huvud. Hon är nu registrerad i svenska hästavelsförbundet.

Jag hoppas att hon nedärver sin ridbarhet, sitt sug på hinder och sitt tryck. Gärna sin modell men gärna med lite längre hals. Jag hoppas Corlensky ger avkomman lite luftigare galopp. :banana:

Jag ska betäcka mitt sto med Corlensky G.

Hon är sju år med dubbeldiplom som treåring, hoppar riktigt bra men jag vill även förbättra gångarterna och tycker då att han kan vara ett bra alternativ. Hon har bra exteriör, 167cm, är efter Lasandos-Felix-RobinZ

Och jag har efter många om och men också bestämt mig för honom. Jag hade egentligen bestämt mig för att inte ta honom bara för att så många tänker betäcka med honom. Efter att jag tänkt efter en stund så kom jag fram till att det är ju faktiskt så att han är populär för att han är en BRA och väldigt komplett hingst (jag avlar för fälttävlan). Det som fällde avgörandet var att min seminstation sa att det var den bästa sperma de sett, drygt 80% levande efter lite mer än ett dygns resa!
Stoet är ett fullblod efter Baffin-Tammerfors

Mycket bra val. Då hoppas vi på föl nästa år där systrarna har föl efter samma pappa! :)

OK, det låter som en spännande kombination - bra val av hingst, tror jag! Lycka till! ;)

Ja det får vi hoppas! Bara din kan tänka sig att klämma ut den som redan ligger i magen först. Poppan semineras ev på fredag, var där i morse och kollade henne.

Jag ska betäcka mitt 3-årssto e. Electro-Looping-Maraton-Lansiär-Safari med honom. Hon ska först visas på 3-åstestet nu i början av maj och sen blir det seminering på nästa brunst om allt går enligt planen.

Verkar som C får många ston! Hur många har han haft redan? Hur många tror ni han kommer få? Tycker egentlligen 3 åringar skulle ha begränsat med ston typ 30 st. Den ska ju hoppa uppsuttet nästa år och det brukar inte alltis vara samma sak som löshoppnig. Många hoppryttare bedömmer C som en dressyr häst med hoppstam, vad tror ni?

Shandy skrev:
Verkar som C får många ston! Hur många har han haft redan? Hur många tror ni han kommer få? Tycker egentlligen 3 åringar skulle ha begränsat med ston typ 30 st. Den ska ju hoppa uppsuttet nästa år och det brukar inte alltis vara samma sak som löshoppnig. Många hoppryttare bedömmer C som en dressyr häst med hoppstam, vad tror ni?

Han är en hoppstammad gångartskanon :D som dessutom hoppar väldigt fint. Det blir intressant att se vem som ska matcha honom...Kommer han att matchas i dressyren så blir det kanske lite " Briar fenomen över honom " dvs. en hoppstammad hingst som tävlas i dressyr.

Matchas han i hoppningen så tror jag att han får fler ston...

Hur som helst så tycker jag dessutom att ryttarvalet är oerhört viktigt i matchningen av avelshingstarna och är nyfiken på vem som ska matcha denna prins...men det lär vi väl få veta så småningom :D .

Jag tror att han kommer få runt 200 ston...:angel: :D
Helen

Lämnade mitt sto, Granit - Rex - Falstaff, igår för betäckning med Corlensky G:banana:!!!
Frågade då på stationen om det var många som hade valt honom och det var det... De trodde han kom upp emot ett par hundra, typ 200, ston redan i år.

Har betäckt mitt sto e. Trofé - Ambassadeur med honom, ska kolla om hon är dräktig i början av nästa vecka! :bump:

Corlensky ska matchas av Peder, det sa iaf C´s ägare när jag pratade med henne häromdagen!!! :)

Jag ska betäcka mitt Magritte-Anart sto med honom, hon fölade den 18:e april - tänkte inte betäcka henne på fölbrunsten utan ta nästa brunst. Hon har själv tävlat 1,50 hoppning, 3:e bästa hopphäst som 4 åring. 8-8-8-8-8 exteriört, 8-8-8-9 gång och 9-9 i hoppning. Ska bli intressant och se vad det blir.. :)

Liknande trådar

Avel Funderingarna går lite kring att betäcka min swb och jag har såklart lite koll på en del hingstar. Men det är ju alltid ett sammelsurium... 2
Svar
38
· Visningar
3 729
Senast: Hedwig
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
567
Senast: Nikan
·
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 414
Senast: Murray
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 075
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31