Costco i Arninge

Pratade med två bekanta som jobbar i livsmedelsaffärer. En på Lidl och en på en som är ungefär som Ica (med lite längre kassaband) .
Hon på Lidl så att dom roterar arbetsuppgifterna väldigt mkt, ingen sitter i kassan mer än ca 30 min. Hon upplever det inte slitit i kassan, dom flesta vill helst jobba där. Lagret är tyngre och även packa upp varor kan vara tungt. Hon uppstattar när det blir en paus mellan kunder, då hinner man med att plocka iordning runt kassan som är svårt att hinna annars. Men det är sällan det blir så, är det få kunder är bara en kassa öppen och då blir det ett jämt flöde av kunder.

"Ica" medarbetaren undrade vad jag egentligen såg för problem. Ingen av hennes kollegor har ngr problem med kroppen och ser inte jobbet som slitigt.
Även här roterar dom arbetsuppgifterna och ingen är hela arbetsdagen på samma position.

Så baserat på min väldigt vetenskapliga undersökning baserat på två anställda ser ingen problem med systemet här utan tycker systemet fungerar bra. Den Lidl anställda hade bara önskat att dom var ngr fler vid tider när många handlar,då är det lite stressigt.

Min egen tanke är också att folk här inte storhandlar på samma sätt som i Sverige. Här handlar man hellre ofta och mindre och generellt hellre i mindre affärer än stora.
 
Pratade med två bekanta som jobbar i livsmedelsaffärer. En på Lidl och en på en som är ungefär som Ica (med lite längre kassaband) .
Hon på Lidl så att dom roterar arbetsuppgifterna väldigt mkt, ingen sitter i kassan mer än ca 30 min. Hon upplever det inte slitit i kassan, dom flesta vill helst jobba där. Lagret är tyngre och även packa upp varor kan vara tungt. Hon uppstattar när det blir en paus mellan kunder, då hinner man med att plocka iordning runt kassan som är svårt att hinna annars. Men det är sällan det blir så, är det få kunder är bara en kassa öppen och då blir det ett jämt flöde av kunder.

"Ica" medarbetaren undrade vad jag egentligen såg för problem. Ingen av hennes kollegor har ngr problem med kroppen och ser inte jobbet som slitigt.
Även här roterar dom arbetsuppgifterna och ingen är hela arbetsdagen på samma position.

Så baserat på min väldigt vetenskapliga undersökning baserat på två anställda ser ingen problem med systemet här utan tycker systemet fungerar bra. Den Lidl anställda hade bara önskat att dom var ngr fler vid tider när många handlar,då är det lite stressigt.

Min egen tanke är också att folk här inte storhandlar på samma sätt som i Sverige. Här handlar man hellre ofta och mindre och generellt hellre i mindre affärer än stora.
De kanske hade tänkt annorlunda om de fått chans att prova annat?

Och vi kanske kan tänka att arbetsmiljöverket har lite mer tyngd i sina påståenden än dina två bekanta?
Belastningen ökar också om kunderna bygger varuberg och placerar varorna, så att den som arbetar i kassan måste vrida eller vända på varan för att komma åt streckkoden.

https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/belastningsergonomi/arbete-i-kassa/

Man får ju pauser även i svensk kassa, det ena utesluter inte det andra. Det går utmärkt att ha ett upplägg som innebär ett lagom arbetstempo och chans till paus utan att behöva hantera varuberg.
 
Du kan ju inte jämföra med vad arbetsmiljöverket i Sverige säger och hur det fungerar här. Bara för att det fungerar bäst i Sverige med Sveriges system betyder det ju inte att är det bästa överallt.

Min man berättade att man tidigare hade likadana kassor som i Sverige här men byte system och nuvarande system fungerar bättre.

Jag avslutar diskussion här eftersom det egentligen inte är vad tråden handlar om. Jag ville från början egentligen bara förklara hur man gör vid såna kassor.
Olika system fungerar uppenbarligen olika bra i olika länder och varför ska man ändra på det då, om alla är nöjda?
 
Ingen större sak med en dag, men jag håller med om att man är ärlig med vad man säljer och om det är nedsatt pris pga kort datum så ska man inte försöka fuska och klistra över den gamla etiketten. :mad:
Precis, det är själva fuskandet som är problemet. Och som mannen själv säger i artikeln, man måste få välja själv hur mycket för gamla varor man vill köpa.
 
Ja? Men om jag köper 4 för 24 på Ica så är det ett styckpris på 6 kr. Costo säljer 10 för 119, alltså nästan 12 kr styck. Dubbelt så dyra som lilla dyra Ica i byn!
Du tänkte så, jag trodde du uppfattat att det var fyra stycken i artikeln.
 
Hur menar du då?

Det ar inte nagot de har som policy att gora. Jag kan bara tanka mig hur manga miljarder de skulle bli stamda pa om de gjorde det medvetet har. Antingen ar det ett misstag om det hander, slarv fran en anstalld, eller sabotage fran en anstalld ... men absolut inte nagot som foretaget som sadant skulle kunna stalla sig bakom.
 
Ingen större sak med en dag, men jag håller med om att man är ärlig med vad man säljer och om det är nedsatt pris pga kort datum så ska man inte försöka fuska och klistra över den gamla etiketten. :mad:

Min gissning är iofs att det här inte har så mycket med fuskande att göra. Utan att man tryckt ut en ny etikett med lägre pris och inte tänkt på att datumet blir dagens.

Sen är det ju givetvis inte ok. Men är ju inte samma som systematiskt fuskande.
 
Det ar inte nagot de har som policy att gora. Jag kan bara tanka mig hur manga miljarder de skulle bli stamda pa om de gjorde det medvetet har. Antingen ar det ett misstag om det hander, slarv fran en anstalld, eller sabotage fran en anstalld ... men absolut inte nagot som foretaget som sadant skulle kunna stalla sig bakom.
Nej, jag tror inte heller att det är en officiell policy från HQ, men det är ändå något som de som bolag är ansvariga för och får förhålla sig till, om det nu blir/anses vara ett problem som är tillräckligt stort för att eskalera.
 
Det ar inte nagot de har som policy att gora. Jag kan bara tanka mig hur manga miljarder de skulle bli stamda pa om de gjorde det medvetet har. Antingen ar det ett misstag om det hander, slarv fran en anstalld, eller sabotage fran en anstalld ... men absolut inte nagot som foretaget som sadant skulle kunna stalla sig bakom.

Men det kan väl inte finnas någon som tror att en butikskedja, oavsett vilken det är, har som ”policy” att märka om utgångna varor?

Däremot kan ju företag lyckas olika bra med noggrannheten.
 
Inte policy, men dar de tittar at ett annat hall. Det ar inte praktiskt "over here" det kostar foretagen aldeles for mycket om sadant hander mer an nagon enstaka gang (och nar det hander rattas till och ursakter levereras)

De har tydligen, som sagt, fatt tag pa riktiga plantor till Svenskar att hjalpa till och starta de Svenska butikerna.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Oskar var försäkrad i Agria när han kom, så jag fortsatte med dem. Billigt med rabatt första året. Snart är det förfallodag och förra...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
10 386
Senast: Lyan
·
Trädgård & Växter I vår trädgård är det en äpplesort som utmärker sig. Utseendemässigt ser det ut som ett åkerö, men skalet är i en mer rosaaktig nyans...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 490
Senast: VLMF
·
Övr. Katt Vet att det inte finns någon helt allergisäker ras så det behöver inte diskuteras. Däremot vill jag gärna höra om era åsikter och...
Svar
16
· Visningar
1 210
Senast: DarkInNight
·
Kultur Något jag kom att tänka på när jag tittade på Luciamorgon i morse är vilken enorm mängd svenska julsånger det tycks finnas. Då menar jag...
Svar
8
· Visningar
919
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp