Bukefalos 28 år!

Costco i Arninge

Håller med.
Först står det Costcos pris och sen under savings och sen ditt pris. Men man får ju bara handla på Costco som medlem? Så hur kan Costco ha två priser?
Tror inte de har två priser. Det är ett fiktivt pris som de menar man hade behövt betala på den öppna marknaden, utanför Costco.
 
Jaha, förlåt. Jag är inte riktigt vaken än. Kanske menar de sitt inköpspris? Snällt av dem att take the hit 😁
Hehe.. ingen fara. :) Jag tycker det är förvirrande med först ett Costco-pris och sen står det ditt pris. Eller om de menar att det är rea just nu på Costco så det är ordinarie pris och sen reapriset kanske?
Eller så är det självklart för andra och jag är korkad.. :D
 
Hehe.. ingen fara. :) Jag tycker det är förvirrande med först ett Costco-pris och sen står det ditt pris. Eller om de menar att det är rea just nu på Costco så det är ordinarie pris och sen reapriset kanske?
Eller så är det självklart för andra och jag är korkad.. :D
Jag tolkade det som deras ordinarie pris och sen ett nedsatt pris. Men det är rätt förvirrande. På sista sidan stod det något om att priserna enbart gäller för medlemmar, men samtidigt får ju bara medlemmar handla så det känns som en onödig och förvirrande förtydligande?
 
På första sidan ser jag att det står "offers valid" och sen ett datum så jag gissar att detta är ett reklamblad så "ditt pris" är nog reapriset... Gissar jag....
Ja, jag tolkar det som att det är först hur mycket deras ordinarie pris är nedsatt med, men sättet de skriver på gör att man lätt tror att det är själva priset på varan man ska betala medans det står med mindre text "ordinarie" pris och det nedsatta priset. Jag tycker inte ens det nedsatta priset är särskilt billigt så tyvärr trots att jag tidigare var intresserad att bli medlem så känner det allt mer mindre intressant. Äpplen för 35 kr är ju inte billigt?!
 
Äpplen för 35 kr är ju inte billigt?!
Äpplena är verkligen ett exempel på reell risk för missförstånd. 20 kr är ju ett mycket rimligt kampanjpris.

Sen tycker jag den märkliga skillnaden i typsnitt förvirrar också. Hade det faktiskt stått "20 kr rabatt" på ett mer sammanhängande sätt hade det varit klart mer begripligt. Mot när det står "OFF" med helt avvikande text som inte ens är en fortsättning på raden -speciellt när raden dessutom har en avslutande punkt också.
 
Finns det inte en hel rad med domar där företag åläggs att inte ha "hitte-på pris" som ordinarie pris (som aldrig någon betalar) och sedan en "hitte-på rabatt/evig rea" som det lockas med? Alltså till konsument?

Anser det här företaget att eftersom de har medlemskap som krav för att handla där, att de ska kunna smita runt svenska lagar och regler?
 
Finns det inte en hel rad med domar där företag åläggs att inte ha "hitte-på pris" som ordinarie pris (som aldrig någon betalar) och sedan en "hitte-på rabatt/evig rea" som det lockas med? Alltså till konsument?

Anser det här företaget att eftersom de har medlemskap som krav för att handla där, att de ska kunna smita runt svenska lagar och regler?
Ja det finns många sådana domar, precis som du skriver.
Evig rea är också förbjudet eftersom det vilseleder konsumenter.

Veckans kampanjer får man ju ha, och det har väl de flesta större mataffärer t.ex. Men det är en stor skillnad mellan det och ständiga reor där man lurar konsumenter att tro att priset någonsin är högre än "rean".
 
Äpplena är verkligen ett exempel på reell risk för missförstånd. 20 kr är ju ett mycket rimligt kampanjpris.

Sen tycker jag den märkliga skillnaden i typsnitt förvirrar också. Hade det faktiskt stått "20 kr rabatt" på ett mer sammanhängande sätt hade det varit klart mer begripligt. Mot när det står "OFF" med helt avvikande text som inte ens är en fortsättning på raden -speciellt när raden dessutom har en avslutande punkt också.
Jag uppfattar det som att skillnaden i typsnitt är medvetet vald, kanske även att det står på engelska, just för att förvirra och bidra till att man tror att rabatten är priset. Man åker in för att man tror att man kan få en TV för 2000 spänn men sen visar det sig att man kan få den för 2000 spänn mindre än ordinarie pris. Och då åker man inte hem utan att köpa något annat, för då har man slösat både bränslepengar och medlemsavgift, och sin tid ovanpå det.
Det känns som att deras modell handlar till en viss del om sunken cost fallacy, men hur mycket av deras marknadsföring i Sverige som handlar om inkompetens och hur mycket som är medvetet vore intressant att få reda på.
 
Det känns som att deras modell handlar till en viss del om sunken cost fallacy, men hur mycket av deras marknadsföring i Sverige som handlar om inkompetens och hur mycket som är medvetet vore intressant att få reda på.
Det där är en intressant fråga. Med tanke på att de inte tyckt det var värt att översätta sina texter vettigt så kan man tänka sig de varit lika ointresserade av att läsa svensk lagstiftning.

Kulturimperialistisk blindhet för att deras oreflekterade normalitet kanske inte är gångbar eller tom olaglig i en annan kontext än deras hemmiljö? Ointresse för att alls ha koll på reglerna och bara se till enklaste möjliga ekvation som maximerar kundens betalning för minsta möjliga egna insats? Eller utarbetad strategi att balansera så nära gränsen för det tillåtna som det går utan att torska?
 
Jag uppfattar det som att skillnaden i typsnitt är medvetet vald, kanske även att det står på engelska, just för att förvirra och bidra till att man tror att rabatten är priset. Man åker in för att man tror att man kan få en TV för 2000 spänn men sen visar det sig att man kan få den för 2000 spänn mindre än ordinarie pris. Och då åker man inte hem utan att köpa något annat, för då har man slösat både bränslepengar och medlemsavgift, och sin tid ovanpå det.
Det känns som att deras modell handlar till en viss del om sunken cost fallacy, men hur mycket av deras marknadsföring i Sverige som handlar om inkompetens och hur mycket som är medvetet vore intressant att få reda på.
Det är ju välkänt att alla butiker vill att du ska göra det där första inköpet när du kommer till butiken, för då är det mer sannolikt att du plockar på dig fler impulsköp längs vägen. Att betala 500 pix för att komma in i butiken lär ha liknande effekt...
 
Ja, jag tolkar det som att det är först hur mycket deras ordinarie pris är nedsatt med, men sättet de skriver på gör att man lätt tror att det är själva priset på varan man ska betala medans det står med mindre text "ordinarie" pris och det nedsatta priset. Jag tycker inte ens det nedsatta priset är särskilt billigt så tyvärr trots att jag tidigare var intresserad att bli medlem så känner det allt mer mindre intressant. Äpplen för 35 kr är ju inte billigt?!
12 äpplen för 35 kr. Inte kilopris. Konstigt.
 
12 äpplen och 30 vårrullar kan man möjligen ha lite koll på hur mycket det "brukar" vara. (även om man inte ska behöva det)
Men två surdegsbröd eller den färdiglagade maträtten som är fotad upplagd på tallrik kan man verkligen inte veta alls hur mycket det är. (hoppas det är mer än en portion som kostar 129 kr)

Sen mixar de in kycklingfileerna som istället har ett kilopris, men saknar uppgift om storlek eller pris på en förpackning. Får mig att undra om det andra köttet som bara har kilopris inte säljs i lösvikt, utan också är färdigförpackat i någon okänd storlek?
Och vattenmelonen som inte framgår alls om det är kilopris eller styckpris vet jag inte vad jag ska tro om nu.

De är verkligen röriga, inkonsekventa och ogenomskinliga.
Inte bara vana vid någon metod som är obekant för gemene svensk.
 
Har läst hela SVDs artikel som @Mia_R länkar till, såg att den var låst.I snitt är priserna 7,7 procent lägre jämfört med andra butiker. Men det är stora skillnader på olika varor. T.ex. Lego där är de billigare på ungefär hälften av produkterna jämfört med hos konkurrenterna, medan andra hälften är dyrare. Det kan säkert vara lätt att tro att de är billigare på allt lego.

Handlar man varor för 6964 kronor kan man gå jämnt upp på medlemsavgiften men det förutsätter att man handlat uteslutande varor som ligger lägre i pris än hos konkurrenterna med i snitt 7,7 procent. Inom hemelektronik så är det inte de senaste eller mest populära produkterna som finns på hyllorna enligt artikeln.

Så det gäller nog att hålla stenkoll på vad man köper till vilket pris om man vill tjäna in medlemsavgiften.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Oskar var försäkrad i Agria när han kom, så jag fortsatte med dem. Billigt med rabatt första året. Snart är det förfallodag och förra...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
9 289
Senast: Lyan
·
Trädgård & Växter I vår trädgård är det en äpplesort som utmärker sig. Utseendemässigt ser det ut som ett åkerö, men skalet är i en mer rosaaktig nyans...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 366
Senast: VLMF
·
Övr. Katt Vet att det inte finns någon helt allergisäker ras så det behöver inte diskuteras. Däremot vill jag gärna höra om era åsikter och...
Svar
16
· Visningar
1 170
Senast: DarkInNight
·
Kultur Något jag kom att tänka på när jag tittade på Luciamorgon i morse är vilken enorm mängd svenska julsånger det tycks finnas. Då menar jag...
Svar
8
· Visningar
900
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp