Covid-19 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag jobbar inom snabbmat och vi har precis lika mycket att göra som vanligt. De enda direktiven vi har fått är att tvätta händerna dubbelt så ofta (dvs två ggr i timmen) och att desinficera alla ytor i matsalen minst lika ofta. Vår ägare la ut detta i vår fb-grupp.

CFSalZp.jpg

Men hur många av de där riktlinjerna kommer från folkhälsomyndigheten och hur mycket kommer från andra källor? Jag tycker hela nätet verkar smockfullt med råd från olika, vilket är en del av problemet.

Inte så många, för FHMs riktlinjer är nu delvis hårdare än dem du ifrågasätter.

https://www.folkhalsomyndigheten.se...tuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/

Alla bör vara hemma vid minsta symtom på förkylning/öli och inte gå tillbaka i jobb förrän efter 2 symtomfria dagar.

Till alla: Nog för att det är lätt att vilja lugna dem med stor oro och balansera debattklimatet, men det är rimligare att lugna med faktisk information än med eget tyckande, gammal info eller skuldande.

Edit: hur hanterar rimligen någon orolig tyckande från personer som visar sig hålla lägre säkerhetsnivå än vad folkhälsomyndigheten rekommenderar? Inte med tillit o lugn tror jag.

Senast ändrad:
Jag kom tillbaka till jobbet (lokalvårdare på hotell) efter ett par lediga dagar och fick stränga order om att inte fylla på med mer än en extra toarulle i varje toalettbås i de almänna toaletterna- för att gästerna Stjäl toarullar. De tar också handgelen vi tillhandahåller så vi har fått byta ut innehållet i de fastskruvade handlotionflaskorna istället.
Jag är verkligen inte rädd för viruset, men folk är inte kloka.
Här i närheten så stals det munskydd från en thoraxavdelning förra veckan. Jag menar, hur lågt får man sjunka liksom? :rage:

https://www.folkhalsomyndigheten.se...tuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/

Alla bör vara hemma vid minsta symtom på förkylning/öli och inte gå tillbaka i jobb förrän efter 2 symtomfria dagar.

Till alla: Nog för att det är lätt att vilja lugna dem med stor oro och balansera debattklimatet, men det är rimligare att lugna med faktisk information än med eget tyckande, gammal info eller skuldande.

Edit: hur hanterar rimligen någon orolig tyckande från personer som visar sig hålla lägre säkerhetsnivå än vad folkhälsomyndigheten rekommenderar? Inte med tillit o lugn tror jag.

alltså ang frågorna om lägsta restriktioner och avvikelser för arbetsgivare som redan tidigare diskuterats/frågats om i tråden .
Det är samma som med kollektivavtal . Och annat.
I grunden gäller alltid grundlagen. Sen utifrån det kan man , som alltid, och som många kommenterat, ha kollektivavtal och utifrån det mer specificerade avtal. Där gäller alltid att inget sådant avtal kan avtala mindre/sämre.

Men vad är det för regler som gäller för hur länge man ska stanna hemma?
Jag har haft envisa förkylningssymptom i flera veckor i form av halsont på morgonen. Idag började jag må dåligt under dagen genom att bli matt, mer ont i halsen samt frusen.
Sökt lite på hur länge man ska vara hemma efter att man är frisk på ett ställe hittar jag två dygn och på ett annat 6-8 dygn.
/Shaggy som inte har feber, hosta eller andningssvårigheter utan troligen en vanlig förkylning

Jag jobbar inom snabbmat och vi har precis lika mycket att göra som vanligt. De enda direktiven vi har fått är att tvätta händerna dubbelt så ofta (dvs två ggr i timmen) och att desinficera alla ytor i matsalen minst lika ofta. Vår ägare la ut detta i vår fb-grupp.

CFSalZp.jpg
Det är fel info på lappen. 113 13 är ett informationsnummer vid kriser som SOS har, det är inte ett nummer till Folkhälsomyndigheten.

Intressant artikel.

"Coronaviruset har inneburit ett genombrott för nätläkarna. Även från kritiska håll hörs positiva röster. Fanny Nilsson är läkare och vanligtvis krönikör i vänstertidskriften Dagens Arena. På Twitter skriver hon: ”Folk får absolut inte åka till jobbet sjuka. Och då får väl alla jäkla nätläkare rycka ut till vår tjänst! Vårdcentralerna måste finnas till för våra gamla och kroniskt sjuka just nu”. För bara några veckor sedan hette det att nätläkarna dränerar vården. Nu har alla upptäckt nätläkarnas superkraft: genom att enklare problem kan lösas genom digitala möten, kan smittspridning undvikas samtidigt som sjukhusen kan prioritera dem som verkligen behöver vård. Det är fördelarna med digital vård även under normala omständigheter, men särskilt nu."
https://www.svd.se/alla-missade-natlakarnas-superkraft

Självklart ökar det fort, ökningen är ju med nödvändighet exponentiell. Jag är tvärtom imponerad över att det inte är fler smittade (än). Folk har tagit eget ansvar och det tror jag är nyckeln för att minimera spridning.
Men det är ju precis nu som kurvan skulle börja dra i väg på allvar. 1000 smittade i morgon, 2000 på söndag. Jag tror att beslutet att stoppa provtagning utom av sjuka människor var det rätta av resursskäl, men privat är jag lite besviken över att inte få följa utvecklingen nu när det verkligen börjar hända saker.

Emma Frans har lagt upp insta en bild som är en guide på symtom vid influensa, corona och förkylning. Finns även att se här där de även har gjort en svensk variant av den. https://www.mabra.com/covid-19-eller-forkylning-har-ar-smarta-bilden-som-guidar-dig/
Stämmer nog sådär.
Jag får alla symptomen som är listade på listan. Vid en vanlig förkylning.

Och på andra listor är nysning med på corona sidan.

Så jag ger typ noll och inget för den listan faktiskt.

Men det är ju precis nu som kurvan skulle börja dra i väg på allvar. 1000 smittade i morgon, 2000 på söndag. Jag tror att beslutet att stoppa provtagning utom av sjuka människor var det rätta av resursskäl, men privat är jag lite besviken över att inte få följa utvecklingen nu när det verkligen börjar hända saker.

Ja det är ju det som exponentiell ökning innebär.

Det står ingenting där om att inte gå och handla att helt undvika andra människor eller att låta bli att åka kollektivtrafik. Det står bara helt rimliga saker som att tvätta händerna, inte peta sig i ansiktet och inte gå till jobbet när man är sjuk. Inga konstigheter.

Jag tycker lite tvärt om. Inte för egen del då jag inte lusläst siffrorna eller nyheterna ändå, men med tanke på hur en del reagerar på och fixerar vid sagda siffror. Lika bra att folk får fokusera på någonting annat istället, som att helt enkelt följa råd och anvisningar. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
2 076
Samhälle Jag har egentligen bara en fundering angående Försäkringskassan och hur det fungerar med meddelande från dem. Sedan jag skiljde mig... 2
Svar
22
· Visningar
2 096
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 365
Senast: Tantan
·
Samhälle Hjärnan snurrade igång lite efter att ha läst i tråden om privat utredning, trots sent och huvudvärk. Dels tankar kring varför... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 031
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka