Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det du tar upp är något jag vänder mig mycket starkt emot. Ett samhälle som inte värnar gamla och sjuka är ett hemskt samhälle.

Men om man nu ska jämföra olika dödstal så måste man ju jämföra samma sak. D.v.s. överdödligheten. Vi kan inte hindra folk fårn att dö när de blir gamla. Det ingår i livet att man, om man inte dött i förtid, dör när man blir tillräckligt gammal. Gällande den här pandemin så tycker jag också att det är överdödligheten som ska räknas. D.v.s. hur många dör av covid-19 som inte hade dött under samma period utan covid-19. Bara för att man räknar överdödlighet istället för faktiska dödtals betyder det inte att man struntar i att värna om gamla och sjuka.

Men för att vara krass och helt ärlig: Jag tycker att det är mycket värre om en ung person dör i covid-19 än om en gammal person gör det. Inte för att det gamla är mindre värd, utan för att den gamla har haft ett långt liv, vilket den yngre inte hunnit med än. Det är mycket sorgligare när någon som inte hunnit leva dör än när någon som verkligen levt ett långt liv gör det.
 
Men om man nu ska jämföra olika dödstal så måste man ju jämföra samma sak. D.v.s. överdödligheten. Vi kan inte hindra folk fårn att dö när de blir gamla. Det ingår i livet att man, om man inte dött i förtid, dör när man blir tillräckligt gammal. Gällande den här pandemin så tycker jag också att det är överdödligheten som ska räknas. D.v.s. hur många dör av covid-19 som inte hade dött under samma period utan covid-19. Bara för att man räknar överdödlighet istället för faktiska dödtals betyder det inte att man struntar i att värna om gamla och sjuka.

Men för att vara krass och helt ärlig: Jag tycker att det är mycket värre om en ung person dör i covid-19 än om en gammal person gör det. Inte för att det gamla är mindre värd, utan för att den gamla har haft ett långt liv, vilket den yngre inte hunnit med än. Det är mycket sorgligare när någon som inte hunnit leva dör än när någon som verkligen levt ett långt liv gör det.
Jag håller med dig ang ålder och döden. Det är ju inte helt ovanligt att någon infektion tar en om man blir tillräckligt gammal.

Men med det sagt, sista siffrorna jag såg för några veckor sedan så var den ökade dödligheten ungefär 100%. Det låter ju massor när man skriver det på det sättet. Men med tanke på att det i slutet av 2019 och början av 2020 istället dog färre människor än det brukar så kanske det inte är så mkt? Kanske har vi jobbat oss ikapp och såklart lite till?

Med det sagt så är såklart varje död ändå en sorg, inte minst för alla drabbade runt omkring.
 
Jag håller med dig ang ålder och döden. Det är ju inte helt ovanligt att någon infektion tar en om man blir tillräckligt gammal.

Men med det sagt, sista siffrorna jag såg för några veckor sedan så var den ökade dödligheten ungefär 100%. Det låter ju massor när man skriver det på det sättet. Men med tanke på att det i slutet av 2019 och början av 2020 istället dog färre människor än det brukar så kanske det inte är så mkt? Kanske har vi jobbat oss ikapp och såklart lite till?

Med det sagt så är såklart varje död ändå en sorg, inte minst för alla drabbade runt omkring.

Det fetade: Absolut är det det!

2018 var ett rekordår när det gäller dödlighet i Sverige. P.g.a. kraftig influensasäsong och den varma sommaren. Därför blev följden att 2019 så dog ganska få i jämförelse.
 
Det fetade: Absolut är det det!

2018 var ett rekordår när det gäller dödlighet i Sverige. P.g.a. kraftig influensasäsong och den varma sommaren. Därför blev följden att 2019 så dog ganska få i jämförelse.
Ja då dog det väl bortåt 3000 personer i influensa om jag inte minns fel. Där har vi ju gått om, samtidigt så läste jag för några veckor sedan att endast 67 hade dött i årets influensa. Så den ökade dödligheten är nog inte så stor än iaf. Det återstår att se hur det ser ut i framtiden. Om detta försvinner lite med ökad temperatur som vissa tror så kanske det inte blir en superstor ökning.
 
Ja då dog det väl bortåt 3000 personer i influensa om jag inte minns fel. Där har vi ju gått om, samtidigt så läste jag för några veckor sedan att endast 67 hade dött i årets influensa. Så den ökade dödligheten är nog inte så stor än iaf. Det återstår att se hur det ser ut i framtiden. Om detta försvinner lite med ökad temperatur som vissa tror så kanske det inte blir en superstor ökning.

Jag tror ju tyvärr att 2020 blir ett rekordår. Men man får hoppas att det inte blir alltför stora siffror!
 
Jag tror ju tyvärr att 2020 blir ett rekordår. Men man får hoppas att det inte blir alltför stora siffror!
Ja det lär ju bli det, tyvärr. Men förhoppningsvis så är inte marginalen neråt alltför stor.

Men om spridningen inte påverkas av värme så lär det nog bli en stor ökning gissar jag :(
 
https://www.bbc.com/news/world-europe-52704836

Det här kommer att bli problematiskt. De undersköterskor som jobbar på vår släktings äldreboende är rara och snälla men att tro att de kan hantera svårt sjuka patienter är det rimligt? Jag kanske underskattar och jag är dum, inte meningen. Får de inte skicka in folk till IVA? Jo jag har läst i svenska tidningar men denna text var lättare att förstå för mig. Jo hanterandet kommer att bli diskuteras helst säkert.
 
https://www.bbc.com/news/world-europe-52704836

Det här kommer att bli problematiskt. De undersköterskor som jobbar på vår släktings äldreboende är rara och snälla men att tro att de kan hantera svårt sjuka patienter är det rimligt? Jag kanske underskattar och jag är dum, inte meningen. Får de inte skicka in folk till IVA? Jo jag har läst i svenska tidningar men denna text var lättare att förstå för mig. Jo hanterandet kommer att bli diskuteras helst säkert.

Tänker svara angående att ta hand om svårt sjuka patienter på äldreboenden, även om kunnig och duktig personal finns/skulle finnas så finns inte tiden. Bemanningen är oftast svår att få ihop i normala fall och nu med coronan är det vanligare och vanligare att man iallafall på mitt jobb tvingas jobba underbemannade. Att i detta läge behöva ta hand om svårt sjuka med, hålla koll på mer utrustning, medicin osv är inte rimligt. Dessutom så utgörs ibland större delen av personalstyrkan av mer eller mindre nya vikarier som ibland vare sig har delegering för medicin, utbildning och tyvärr även i vissa fall bristande språkkunskaper vilket gör det synnerligen sårbart. Det har hänt vid semestertider att det endast funnits en person med delegering som då haft ansvar för att dela medicin på fyra avdelningar under sitt pass. Risken att nåt missas eller glöms ökar betydligt då, särskilt om personen ifråga knappt varit på ett par av avdelningarna tidigare.
 
https://www.bbc.com/news/world-europe-52704836

Det här kommer att bli problematiskt. De undersköterskor som jobbar på vår släktings äldreboende är rara och snälla men att tro att de kan hantera svårt sjuka patienter är det rimligt? Jag kanske underskattar och jag är dum, inte meningen. Får de inte skicka in folk till IVA? Jo jag har läst i svenska tidningar men denna text var lättare att förstå för mig. Jo hanterandet kommer att bli diskuteras helst säkert.

Jag är tveksam till hela artikeln trots att det är BBC som borde vara en rimligt uppdaterad källa. Att påstå att ingen över 65 får komma till sjukhus måste vara en ren lögn.

Att inte vem som helst klarar av IVA är ju ingen nyhet.
 
Jag är tveksam till hela artikeln trots att det är BBC som borde vara en rimligt uppdaterad källa. Att påstå att ingen över 65 får komma till sjukhus måste vara en ren lögn.

Att inte vem som helst klarar av IVA är ju ingen nyhet.

Det är ju framförallt i sjukhusvården (utanför IVA) de äldre som inte bedöms ha nytta av IVA hamnar, så jag förstår inte heller riktigt. Inte heller är det av undersköterskor på äldreboenden som kvalificering till IVA kan ske. Men även i intensivvården har det vårdats många äldre än 65, så hela diskussionen är lite konstig.

Capture.PNG
 
Jag är tveksam till hela artikeln trots att det är BBC som borde vara en rimligt uppdaterad källa. Att påstå att ingen över 65 får komma till sjukhus måste vara en ren lögn.

Att inte vem som helst klarar av IVA är ju ingen nyhet.
Förstår inte heller riktigt artikeln, har flera personer över 80 som vårdas på vårt sjukhus för corona. Ålder är inte den avgörande faktorn för vilken vård man får. Sen kan jag inte svara för vad som händer/hänt i Stockholm.

Det man måste ta i beaktande är dock hur mentalt med den sjuke är. Har någon en demens och inte förstår vad som händer så kan det bli ett övergrepp att försöka tvinga på dem en mask som blåser och pyser. Särskilt om man flyttat dem från deras trygga miljö.
 
Förstår inte heller riktigt artikeln, har flera personer över 80 som vårdas på vårt sjukhus för corona. Ålder är inte den avgörande faktorn för vilken vård man får. Sen kan jag inte svara för vad som händer/hänt i Stockholm.

Det man måste ta i beaktande är dock hur mentalt med den sjuke är. Har någon en demens och inte förstår vad som händer så kan det bli ett övergrepp att försöka tvinga på dem en mask som blåser och pyser. Särskilt om man flyttat dem från deras trygga miljö.

Ja, jag vill verkligen inte att min svårt dementa mamma läggs i respirator. Det är svårt nog att få henne att gå med på en undersökning öht och intensivvård i respirator... nej tack.
 
https://www.bbc.com/news/world-europe-52704836

Det här kommer att bli problematiskt. De undersköterskor som jobbar på vår släktings äldreboende är rara och snälla men att tro att de kan hantera svårt sjuka patienter är det rimligt? Jag kanske underskattar och jag är dum, inte meningen. Får de inte skicka in folk till IVA? Jo jag har läst i svenska tidningar men denna text var lättare att förstå för mig. Jo hanterandet kommer att bli diskuteras helst säkert.
Artikeln verkar bygga på intervjuer där en Fjällid och en Löfvenberg kritiserar vården och sen får myndigheterna svara och de har helt klart olika bilder om vad som sker. Som flera här påpekat så stödjer sen siffrorna när det gäller vårdade på IVA inte alls att folk över 65 aldrig blir inlagda där, det är en stor procent av de vårdade som är äldre på IVA. Men lite koll av fakta hade man kunnat dementera mycket.

Om sen tillräckligt många får IVA vård kan diskuteras, men att utgå från att ingen får det för att man kan hitta en undersköterska i en region som säger så känns bara konstigt. Hon har säkert berättat om sin verklighet, men den verkar inte stämma så värst bra med den objektiva baserat på statistik.

Sen tror jag (helt utan att veta) att folk inom äldreboenden i Sverige generellt är mycket mer skröpliga än i en del andra länder och få där har en fysik, sjukdomsbild och vilja att leva. Det finns många boendeformer för friskare pensionärer som inte räknas som vårdboende där folk bor i egen lägenhet med stöd av hemtjänst och sjukvården. Dessa räknas inte till äldreboende skulle jag tro.

Är det humant att rädda liv till varje pris?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
308
Senast: EmmaBovary
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 728
Senast: bollen__
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
29 399
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp