Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men vad är det du inte förstår? Vi ska inte ha fler sjuka än att sjukvården hinner med. Ingen vet hur länge det här kommer dra ut på tiden, vi kan inte kollapsa samhället utan försöka använda huvudet och tänka långsiktigt och hoppas på att det kommer ett vaccin snart och under tiden försöka minska skadorna av Covid-19 så gott det går.
Det är nog snarare du som inte förstår vad jag faktiskt skriver ärligt talat. Vart har jag skrivit att vi ska ha fler sjuka än sjukvården hinner med? Vart har jag skrivit att vi ska kollapsa samhället och inte tänka långsiktigt??

Jag har ju skrivit PRECIS tvärtom. Att jag pratar långsiktigt.
Nu är det bara mina egna tankar men jag kan tänka mig att man "bara" försöker hitta en livsstil som man kan leva i och fortsätta med. Oavsett hur länge.
För arbeta på vaccin jobbar ju forskarna fullt på med och inget man kan påverka. Flockimmunitet på "naturlig" väg vet man ju inte heller något om än och man kan inte påverka det heller.
Men det är ju utifall det värsta händer, typ förbereda sig på det värsta och hoppas på det bästa. Vilket låter vettigt tycker jag.

Tillägg: angående slutmålet, jag skulle snarare uttrycka det som att minska på dödstalen så mycket som möjligt. Om det blir 0 till slut så är det ju bara toppen.
Jag har inte pratat om flockimmunitet på naturlig väg. Jag har pratat om flockimmunitet med hjälp av ett framtida vaccin. Inget annat.

Jag har inte skrivit något om livsstilen på vägen dit.
Att flockimmunitet inte är målet.

Det som är oklart varför folk påstår att flockimmunitet, och angriper det valet av mål, är målet när de säger varje vecka att det inte är ett mål.

Jag tycker inte att målet att försöka hålla belastningen på sjukvården under max kapaciteten samtidigt som man med stor ansträngning samlar kunskap om viruset, behandlingar och vaccin är alls konstigt.

Jag tycker det verkar väldigt humant och kostnadseffektivt att använda behandlingar som fungerar. Och mindre humant att stänga av sjukvården och resten av ekonomin med följden att miljontals dör.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med din sista mening? Är det någon som vill stänga ner sjukvården?
 
Det är nog snarare du som inte förstår vad jag faktiskt skriver ärligt talat. Vart har jag skrivit att vi ska ha fler sjuka än sjukvården hinner med? Vart har jag skrivit att vi ska kollapsa samhället och inte tänka långsiktigt??

Jag har ju skrivit PRECIS tvärtom. Att jag pratar långsiktigt.

Jag har inte pratat om flockimmunitet på naturlig väg. Jag har pratat om flockimmunitet med hjälp av ett framtida vaccin. Inget annat.

Jag har inte skrivit något om livsstilen på vägen dit.


Jag förstår inte riktigt vad du menar med din sista mening? Är det någon som vill stänga ner sjukvården?

Ja, vissa vill ju fortfarande stänga ner allt det som finansierar sjukvården i någon slags komplett lockdown även i Sverige. De åtgärder som finns idag kommer att döda mångfalt fler än detta virus om de inte lättas snarast.

Min fråga är snarast varför det hävdas att strategin är flockimmunitet när FHM varje vecka hävdar att det inte är en del av strategin.
 
Jag har inte pratat om flockimmunitet på naturlig väg. Jag har pratat om flockimmunitet med hjälp av ett framtida vaccin. Inget annat.

Jag har inte skrivit något om livsstilen på vägen dit.
Okej, vaccin då. Men det kan ta en lång tid och inte ens då är det säkert att man hittar något vaccin. Därför försöker man inte ha en strategi som står och faller med om man hittar ett vaccin eller inte.
Utan ett nytt sätt att leva på utifall det värsta sker.
 
Det är nog snarare du som inte förstår vad jag faktiskt skriver ärligt talat. Vart har jag skrivit att vi ska ha fler sjuka än sjukvården hinner med? Vart har jag skrivit att vi ska kollapsa samhället och inte tänka långsiktigt??

Jag har ju skrivit PRECIS tvärtom. Att jag pratar långsiktigt.

Jag har inte pratat om flockimmunitet på naturlig väg. Jag har pratat om flockimmunitet med hjälp av ett framtida vaccin. Inget annat.

Jag har inte skrivit något om livsstilen på vägen dit.


Jag förstår inte riktigt vad du menar med din sista mening? Är det någon som vill stänga ner sjukvården?
Varför frågar du då om du fattar?
 
Vad är oklart?

Är målet att viruset ska dö ut av sig självt? Tror de att det kommer hända? Det känns jättekonstigt!
Jag förstår för övrigt inte din första mening heller eller hur den relaterar till mitt inlägg.

Ja det är givetvis ett delmål. Men slutmålet är måste väl vara flockimmunitet, eller hur tänker man annars att folk ska sluta dö av det?

KL
Ja här antog jag att de skulle vilja vaccinera så många som möjligt för att uppnå just flockimmunitet när ett vaccin väl kommer. Men tydligen är inte det slutmålet då.

Vill man hellre hitta mediciner som behandlar sjukdomen? Känns ju inte så kostnadseffektivt direkt, men vad vet jag.
Det är nog snarare du som inte förstår vad jag faktiskt skriver ärligt talat. Vart har jag skrivit att vi ska ha fler sjuka än sjukvården hinner med? Vart har jag skrivit att vi ska kollapsa samhället och inte tänka långsiktigt??

Jag har ju skrivit PRECIS tvärtom. Att jag pratar långsiktigt.

Jag har inte pratat om flockimmunitet på naturlig väg. Jag har pratat om flockimmunitet med hjälp av ett framtida vaccin. Inget annat.

Jag har inte skrivit något om livsstilen på vägen dit.


Jag förstår inte riktigt vad du menar med din sista mening? Är det någon som vill stänga ner sjukvården?
Det låter väldigt förvirrat när man läser dina frågor.
 
Det är nog snarare du som inte förstår vad jag faktiskt skriver ärligt talat. Vart har jag skrivit att vi ska ha fler sjuka än sjukvården hinner med? Vart har jag skrivit att vi ska kollapsa samhället och inte tänka långsiktigt??

Jag har ju skrivit PRECIS tvärtom. Att jag pratar långsiktigt.

Jag har inte pratat om flockimmunitet på naturlig väg. Jag har pratat om flockimmunitet med hjälp av ett framtida vaccin. Inget annat.

Jag har inte skrivit något om livsstilen på vägen dit.


Jag förstår inte riktigt vad du menar med din sista mening? Är det någon som vill stänga ner sjukvården?

Jag tror att det blir förvirrat pga ditt svar i inlägg 1932 där du svarar på ett annat inlägg som handlar om kritiken som FoHM får utstå eftersom folk verkar vilja missförstå deras strategi.
 
Jag har ju skrivit PRECIS tvärtom. Att jag pratar långsiktigt.

Jag har inte pratat om flockimmunitet på naturlig väg. Jag har pratat om flockimmunitet med hjälp av ett framtida vaccin. Inget annat.
Om genomgången covid-19 infektion inte ger viss immunitet så är det sannolikt inte helt enkelt att skapa ett vaccin som ger det. Och om genomgången infektion ger immunitet åtminstone under en period så är vi en bit på vägen även utan vaccin.
 
Jag tror att det blir förvirrat pga ditt svar i inlägg 1932 där du svarar på ett annat inlägg som handlar om kritiken som FoHM får utstå eftersom folk verkar vilja missförstå deras strategi.
Ja det är absolut möjligt.

Jag skriver om flockimmunitet med hjälp av vaccin. Det trodde jag var målet för alla länder.
Om genomgången covid-19 infektion inte ger viss immunitet så är det sannolikt inte helt enkelt att skapa ett vaccin som ger det. Och om genomgången infektion ger immunitet åtminstone under en period så är vi en bit på vägen även utan vaccin.
Självklart är det så. Men för mig personligen så känns det bättre att hoppas på att ett vaccin kommer att fungera och att det dyker upp om 1-1,5 år :)

Att gräva ner mig och tro att jag kommer ha distansundervisning i hur många år som helst framöver skulle nog få mig smått tokig 😅
 
Ja det är absolut möjligt.

Jag skriver om flockimmunitet med hjälp av vaccin. Det trodde jag var målet för alla länder.

Ja det skriver du, men läs 1932 och det inlägg som du citerar där så förstår du nog varför folk tycker det blir konstigt - eftersom det är två parallella frågor.
 
Ja det är absolut möjligt.

Jag skriver om flockimmunitet med hjälp av vaccin. Det trodde jag var målet för alla länder.

Självklart är det så. Men för mig personligen så känns det bättre att hoppas på att ett vaccin kommer att fungera och att det dyker upp om 1-1,5 år :)

Men vem har slutat att hoppas på att det går att framställa ett vaccin. Det är en väldigt bra lösning om möjlig. Tills dess måste vi hålla vårdbehovet och vårdkapaciteten i par och samtidigt se till att vården långsiktigt kan finansieras och användas för att vårda även de hundratals andra sjukdomar som dödar människor.

Målet för strategin är alltså att hålla vårdbehovet under kapaciteten och sen är det mindre intressant om vaccin eller behandling blir det som hanterar COVID-19 på lång sikt. Den utvecklingens möjligheter är svårare att påverka och inte FHM:s direkta uppdrag.

Skillnaden i den svenska strategin jfrt med andra länder ligger mest i hur många människoliv och öden man är beredd att offra för att minimera antalet döda i just sjukdomen COVID-19.
 
Jag har inte pratat om flockimmunitet på naturlig väg. Jag har pratat om flockimmunitet med hjälp av ett framtida vaccin. Inget annat.
Men ingen vet när eller ens om det kan komma ett vaccin.
En strategi för vilken hantering man ska ha av situationen IDAG kan inte ha som mål att befolkningen ska vaccineras, när det inte är ett av de tillgängliga alternativen.

Att nå konstgjord flockimmunitet kan på sin höjd vara en förhoppning. Säger väl bara gott om en myndighet att de hellre lägger reella omständigheter till grund för sitt handlande.
 
En fråga av rent personligt intresse, nu avslutar jag dag 64 dvs ca 9 veckor av sjukdom. Det är ju helt absurt. Måendet växlar från feber till feberfri senaste två veckorna och hosta eller inte hosta, svårt att andas osv. Första tiden var värst då hade jag hög feber hela tiden och kunde inte andas. Har super svårt att sova inatt och det är ett sjukdomstecken. Jag får störd sömn av Corona, i princip sömnlös dagar eller veckor och sen tar jag extra medicin och däckar totalt men idag hjälper ingen extra medicin. Men av privats skäl så bara måste jag vara feberfri imorgon. Såg ett klipp på nyheterna häromdagen om att många är sjuka längre än vad myndigheterna skriver på sina sidor. Någon som vet mer om det?

Eller vet varför man inte kan sova? Kan tillägga att jag en rejäl medicinlista och inte sover ändå när jag är sjuk.
 
Ja det är absolut möjligt.

Jag skriver om flockimmunitet med hjälp av vaccin. Det trodde jag var målet för alla länder.

Självklart är det så. Men för mig personligen så känns det bättre att hoppas på att ett vaccin kommer att fungera och att det dyker upp om 1-1,5 år :)

Att gräva ner mig och tro att jag kommer ha distansundervisning i hur många år som helst framöver skulle nog få mig smått tokig 😅
Bättre att hoppas på vaccin än vad?

Om vi inte lyckas få fram ett vaccin eller en behandling som fungerar så behöver vi till slut acceptera att det inte finns någon bot för närvarande och släppa på flertalet restriktioner och det även om folk inte blir immuna. Inget samhälle har råd med lock down för alltid och det finns gränser för vad folk gör för att slippa bli sjuka själv och skydda andra. Nu tror jag inte att det går så långt, men långt fler kommer att dö av sviterna med permanent isolering än av Corona även om sjukdomen härjar fritt.
 
Verkar vara ett gäng tomtar som kallar sig UK freedom movement. Polisen får ta hand om det om någon dyker upp. :) Det är inget jättesurr om det häromkring i alla fall, men jag såg att Glasgow News hade en liten artikel.
De har tydligen planerat att hålla 'gatherings' i andra större städer också.
Ok, tack. Mina brittiska vänner löper amok just nu.
Verkar som Freedom Movement Ltd leds av en känd alt-right-politiker, Jayda Fransen.

Den här har de brittiska vännerna börjat sprida nu, den hör möjligtvis bättre hemma i den andra tråden - men eftersom referensen finns här,,,

MassGatheringTwats.jpg
 
En fråga av rent personligt intresse, nu avslutar jag dag 64 dvs ca 9 veckor av sjukdom. Det är ju helt absurt. Måendet växlar från feber till feberfri senaste två veckorna och hosta eller inte hosta, svårt att andas osv. Första tiden var värst då hade jag hög feber hela tiden och kunde inte andas. Har super svårt att sova inatt och det är ett sjukdomstecken. Jag får störd sömn av Corona, i princip sömnlös dagar eller veckor och sen tar jag extra medicin och däckar totalt men idag hjälper ingen extra medicin. Men av privats skäl så bara måste jag vara feberfri imorgon. Såg ett klipp på nyheterna häromdagen om att många är sjuka längre än vad myndigheterna skriver på sina sidor. Någon som vet mer om det?

Eller vet varför man inte kan sova? Kan tillägga att jag en rejäl medicinlista och inte sover ändå när jag är sjuk.
Jag tänker på dig ibland och hoppas du blir bättre snart :heart

Jag reagerar lite på att du menar att folk är sjuka länge än myndigheterna säger då jag från myndiheternas håll fått intrycket att sjukdomen ofta är mycket långvarig men inget om längden. De säger det jämnt i samband med beläggning på iva/sjukhus.
 
Sjukintyg från första dagen? Åh jösses, stackars läkare som kommer att bli nedringda med samtal :crazy: eller?

Inte värre än under influensasäsongen, numera har dom ändrat sa det räcker med ett telefonsamtal och ett personligt besök är inte nödvändigt. Vi har ett annat sjukvardssystem än i Sverige och tillgangen till läkare är större. Var by har ca 6000 invanare och 2 husläkare. Är du sjuk eller har ngt annat bekymmer gar du till ngn av dom och jag har aldrig behövt vänta mer än 1h.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
320
Senast: EmmaBovary
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
763
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
2 775
Senast: bollen__
·
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
57 58 59
Svar
1 176
· Visningar
39 417
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp