Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
När Stockholmssportlov började den 22 mars hade Italien ett 60 tal konstaterade smittade, Iran 28, Tyskland 26 och övriga länder med stora turistströmmar från Sverige 0 när det slutade 1 mars hade Italien och Iran ökat drastiskt till 1128 respektive 593 medan det bland övriga länder var Tyskland som låg högst med 100. Under sportlovet totalt var det ca 10% av Sveriges befolkning som åkte utomlands och min fördom är att resandet för folka i Stockholmsregionen är större än för landet i övrigt vilket gör att vi nog kan räknamed att ca 300 000 från Stockholmsområdet var utomlands v 9 (jag räknar med 15% av 2 miljoner). Att sätta alla dessa i karantän eller ge dem avskilda arbetsplatser hade varit ett enormt projekt och jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att man inte ansåg att det var motiverat. Att sen spridningen i många länder som UK, Frankrike, Spanien, Österrike osv var betydligt högre än vad ens de länderna visste då kan man ju knappast lasta varken svenska myndigheter eller enskilda personer för. Olyckligt, visst men det är inte lätt att spå i framtiden. At sen en hel del samhällsfunktioner som organisation av äldrevård, segregation och trångboddhet bidrog till den explosionsartade spridningen ska man ju inte bortse ifrån men det är ju saker som -reformens införanden och en helt annan fråga.utvecklats under många år t ex sen ÅDEL

Jag tyckte för stunden, då och där, att man kunde testat mer men jag tror vi testade så mycket vi kunde, det tar tid att bygga upp testkapaciteten. Smittan är ju dessutom lömsk så till vida att huserar den mest bland friska aktiva yngre/medelålders så blir mycket få allvarligt sjuka och många kan hinna bli sjuka innan tillräckligt många blir sjuka för att det ska märkas i statistiken i influensa tider.


Men klart, med kristallkulan i gott skick så borde alla som varit utomlands på sportlovet och kringliggande veckor isolerat sig - ja kanske alla som varit utomlands under hela 2020, men tyvärr så är fungerande kristallkulor mer än sällsynta.
 
Jag har BMI en bit över 50 och stannar inte hemma trots att jag åker kollektivt och måste vara på plats på jobbet. Hade det kanske rört sig om att vara hemma en månad så kanske, men den här pandemin kommer ju pågå länge, så jag tänker att inte kan hålla mig hemma från jobbet så pass länge som det i så fall skulle krävas. Jag förstår de som har allvarliga sjukdomar, och jag vet att fetma är en stor riskfaktor, men samtidigt känns det orimligt att vara hemma så länge när jag är frisk, bara för att jag är fet.

Och jag älskar att jobba, på riktigt. Skulle bli knäpp av att vara hemma!

Jag tror absolut att det är lönt att få läkarintyg. Det är ju med på listan och är ju "allmänt känt" nu, så det borde inte alls vara svårt.
Men du kanske inte har fysisk närkontakt med andra?

Städerskan på jobbet har reumatiska besvär och äter immunhämmande medicin för det. Hon har varit hemma sen mars. Hon är alltså inte sjuk, bara mer mottaglig.
En annan kollega har både allvarliga tillstånd och väntar på operationstid. Mycket självklart att han ska vara hemma.

I jämförelse mellan dessa två kollegor känns ett BMI >40 som en likvärdig anledning som städerskans. Men som du skriver så känns det fånigt att vara hemma...speciellt när arbetssäsongen är slut om två månader...

...men jag börjar uppleva att kollegorna har börjat slarva lite. Så tankarna har börjat snurra. Jag vill varken att jag eller maken eller dottern eller några av våra föräldrar blir sjuka.
 
När Stockholmssportlov började den 22 mars hade Italien ett 60 tal konstaterade smittade,
Notera att den 22:a är lördagen, och 62 (exakta siffran) är vad Italien rapporterade för lördagen, dvs då lördagen mer eller mindre hade passerat.

De som åkte på sportlov hade 3 italien-sjuka att förhålla sig till på torsdagen, och 20 sjuka på fredagen att förhålla sig till. Sent fredag kväll rapporterade Italiens FoHM om ett litet utbrott, och på lördagen var det en nyhet i Sverige.
Då hade säkert hälften redan rest iväg, och andra halvan höll på att checka in på Arlanda.

Under detta sportlov, alltså innan Stockholmarna hade kommit hem, ökade vårt eget antal bekräftat smittade med 1200%, vi gick från 1 till 12.
 
Jag tyckte för stunden, då och där, att man kunde testat mer men jag tror vi testade så mycket vi kunde, det tar tid att bygga upp testkapaciteten. Smittan är ju dessutom lömsk så till vida att huserar den mest bland friska aktiva yngre/medelålders så blir mycket få allvarligt sjuka och många kan hinna bli sjuka innan tillräckligt många blir sjuka för att det ska märkas i statistiken i influensa tider.


Men klart, med kristallkulan i gott skick så borde alla som varit utomlands på sportlovet och kringliggande veckor isolerat sig - ja kanske alla som varit utomlands under hela 2020, men tyvärr så är fungerande kristallkulor mer än sällsynta.

Ja fungerande kristallkulor är ju inte nått man lätt får tag i och dessutom vad skulle det gjort med samhället om flera hundratusen skulle satts i karantän samtidigt? Skulle dessutom alla som hjälpt dem att komma hem från Arlanda och deras familjer satts i karantän är vi i princip framme vid en total nedstängning av hela regionen.
 
Ja fungerande kristallkulor är ju inte nått man lätt får tag i och dessutom vad skulle det gjort med samhället om flera hundratusen skulle satts i karantän samtidigt? Skulle dessutom alla som hjälpt dem att komma hem från Arlanda och deras familjer satts i karantän är vi i princip framme vid en total nedstängning av hela regionen.
Hade man vetat och haft kapacitet att testa hade det varit värt det, men nu visste ingen om det och då kunde man inte ens ta ställning till det. Och sen kommer kritikerna och rackar ner på att det inte gjordes.

Många åker kollektivt till Arlanda och de går inte att spåra alls.
 
Eftersom tråden nått över 2000 inlägg låser jag den nu, men fortsätt hemskt gärna att diskutera i en ny tråd!

/Mod
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp