Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min man och tre av barnen har testats idag, fyra av barnen är sjuka sa vi ringde och fragade och dom trodde mer pa ngt lindrigare magvirus men rekomenderade test för säkerhetsskull. Men det blev ngt fel sa min man registrerades för test och inte sonen. Krangligt att ändra väl pa plats sa vi resonerade att min man testas ist och om ngn är posetiv maste iaf alla testas. Nu maste vi vara isolerade till testresultatet kommer, hoppas det kommer fort.

Testet här gjordes bara med "pinne i halsen".

Här går det jättesnabbt iaf! Mitt test lämnades in på Apoteket fredag kväll kl. 17
30 och jag fick svaret på lördagen kl. 14!
 
Jag tycker ju att antikroppstesterna är mycket mer intressanta än de faktiska 'covid-testerna'. det vore jättespännande att veta hur många som varken har haft symptom alls eller som bara 'snörvlat lite" eller varit lite lösa i magen (till exempel) under månaderna faktiskt skulle visa sig ha antikroppar.

Håller med helt. Dock lite synd att de inte verkar helt pålitliga.
 
Region Skåne plocker bort 16 tidigare rapporterade dödsfall ur statistiken, vilket kommer snabba upp skeendet att Sverige kommer falla ur "10-bästa-ligan" med covid-döda per miljonen invånare med kanske en dag.

Peru rejsade om tidigare under sommaren, Chile spurtade om för nå'n vecka, 10 da'r se'n - och möjligtvis på onsdag/torsdag kommer nu också ångvältarna och radarparen Bolsonaro/Trump passera med sina respektive stormakter Brasilien/USA.
Efter det kommer vi ligga på elfte plats.

Då kanske folk på sociala medier kan släppa det här med att vi är sämst i världen, och NY Times får revidera sin artikel från början på sommaren.


Och riktigt glädjande är att det senaste registrerade dödsfallet är just nu den 23/8, vilket betyder att vi för tillfället har sju hela dagar med noll registrerade. Och det har inte hänt se'n i innan Covid-19.
 
Region Skåne plocker bort 16 tidigare rapporterade dödsfall ur statistiken, vilket kommer snabba upp skeendet att Sverige kommer falla ur "10-bästa-ligan" med covid-döda per miljonen invånare med kanske en dag.

Peru rejsade om tidigare under sommaren, Chile spurtade om för nå'n vecka, 10 da'r se'n - och möjligtvis på onsdag/torsdag kommer nu också ångvältarna och radarparen Bolsonaro/Trump passera med sina respektive stormakter Brasilien/USA.
Efter det kommer vi ligga på elfte plats.

Då kanske folk på sociala medier kan släppa det här med att vi är sämst i världen, och NY Times får revidera sin artikel från början på sommaren.


Och riktigt glädjande är att det senaste registrerade dödsfallet är just nu den 23/8, vilket betyder att vi för tillfället har sju hela dagar med noll registrerade. Och det har inte hänt se'n i innan Covid-19.
Optimist (angående att folk kommer sluta hävda att Sverige är världens värsta land alltså).
 
Region Skåne plocker bort 16 tidigare rapporterade dödsfall ur statistiken, vilket kommer snabba upp skeendet att Sverige kommer falla ur "10-bästa-ligan" med covid-döda per miljonen invånare med kanske en dag.

Peru rejsade om tidigare under sommaren, Chile spurtade om för nå'n vecka, 10 da'r se'n - och möjligtvis på onsdag/torsdag kommer nu också ångvältarna och radarparen Bolsonaro/Trump passera med sina respektive stormakter Brasilien/USA.
Efter det kommer vi ligga på elfte plats.

Då kanske folk på sociala medier kan släppa det här med att vi är sämst i världen, och NY Times får revidera sin artikel från början på sommaren.


Och riktigt glädjande är att det senaste registrerade dödsfallet är just nu den 23/8, vilket betyder att vi för tillfället har sju hela dagar med noll registrerade. Och det har inte hänt se'n i innan Covid-19.
Tror du att vi kommer att tappa vår säkra förstaplats i norra Europas dödsliga också?
 
Inga svar pa testerna än. Däremot ringde dom fran ansvarig myndighet och sa att dom skulle skicka ut ett forumlär för ena dottern där vi ska fylla i kontakter hon haft senaste dagarna, men det var bara för den dottern och inte för dom andra. Hon i telefonen sa att dom inte hade ngr testresultat att meddela än, det kommer med sms men dom ville att vi skulle fylla i formuläret för att spara tid om testet är posetivt.
2 h senare sag jag att det rapporterats in ett nytt fall i var by.

Känns lite oroande, dels att dom ringer om bara ena dottern när tre till i familjen testats, varför vill dom inte spara tid med dom andra? och da det nya fallet i byn (behöver ju saklart inte betyda ngt men lite oroande sammanträffande). Men konstigt ocksa om bara dottern är smittad när tva till i familjen har precis samma symtom.

Men inte mkt annat att göra än att vänta pa sms.
 
Den där statistiken är extremt oexakt, eftersom i princip varje land rapporterar olika saker.
Du menar alltså att de nordiska ländernas statistikinsamling diffar på en 10-potens? Personligen har jag svårt att tro det.
Om vi tittar på överdödlighet istället för rapporterade dödsfall så har vi inte den platsen om man inte anser att norra Europa är typ Skandinavien
Skandinavien och Finland tänker jag på i första hand, alltså de länder som har liknande samhällssystem, klimat och befolkningstäthet. Alltså jämförbara förhållanden.
 
Skandinavien och Finland tänker jag på i första hand, alltså de länder som har liknande samhällssystem, klimat och befolkningstäthet. Alltså jämförbara förhållanden.
Ja då blir ditt inlägg betydligt mer begripligt.
För mig är det rätt mycket en ickefråga. Om man ser runt om i världen så ser man att det där med liknande klimat, samhällssystem och befolkningstäthet inte säger något om hur hårt drabbat ett land blir.
 
Skandinavien och Finland tänker jag på i första hand, alltså de länder som har liknande samhällssystem, klimat och befolkningstäthet. Alltså jämförbara förhållanden.

Skandinavien + Finland brukar väl kallas Norden och inte norra Europa? I Norra Europa skulle jag påstå att både UK och Belgien ingår om vi ska prata förstaplatser. Om det nu är relevant. Sen vet jag inte heller om jag tycker att befolkningstätheten är särskilt jämförbar.

Men alldeles oavsett hoppas jag verkligen att de inte går om oss! Jag tror också att det är extremt osannolikt. Även om alla våra grannländer skulle drabbas av en stor smittspridning nu i höst och få lika många drabbade som Sverige i våras så vet vi är kunskapen, erfarenhet och beredskapen en helt annan nu än i mars, oavsett vilket land vi pratar om.
 
Ja då blir ditt inlägg betydligt mer begripligt.
För mig är det rätt mycket en ickefråga. Om man ser runt om i världen så ser man att det där med liknande klimat, samhällssystem och befolkningstäthet inte säger något om hur hårt drabbat ett land blir.
Jag tror att Sverige tyvärr blev extra hårt drabbat på grund av dålig beredskap, dåliga myndighetsbeslut och allmän handfallenhet. Men jag tycker INTE att en total lock-down skulle ha genomförts.

Däremot skulle det inte ha varit fel att informera hemkommande resenärer om att de var potentiella smittbärare, och informera deras omgivning och arbetsplatser om säkerhetsavstånd och och egna toaletter i några veckor efter hemkomst. Och så skulle det ha smittspårats mycket mer intensivt och längre. Alltså klassiska åtgärder som har tillämpats i hundratals år vid epidemier och fungerat bra.
 
Jag tror att Sverige tyvärr blev extra hårt drabbat på grund av dålig beredskap, dåliga myndighetsbeslut och allmän handfallenhet. Men jag tycker INTE att en total lock-down skulle ha genomförts.

Däremot skulle det inte ha varit fel att informera hemkommande resenärer om att de var potentiella smittbärare, och informera deras omgivning och arbetsplatser om säkerhetsavstånd och och egna toaletter i några veckor efter hemkomst. Och så skulle det ha smittspårats mycket mer intensivt och längre. Alltså klassiska åtgärder som har tillämpats i hundratals år vid epidemier och fungerat bra.

Jag tror att en stor faktor som påverkat olika länder är hur stor spridningen var inom landet innan det blev känt. Det är ju tex klarlagt att smittan i första hand inte kom till Sverige via sportlovsfirare i Italien och Österrike, där allt fokus låg i början på mars. Det tillsammans med rapporter om att smitta också funnits tidigare än vi först fick reda på.
 
Absolut! Jag menade mer att ska man kalla Skandinavien+Finland något är ju Norden mer relevant än norra Europa
Självklart. Håller med om poängen i det du sade.
Måste bara påpeka den tekniska felaktigheten i definitionen av Norden, trots att det saknade relevans i sammanhanget. :p
 
Jag tror att Sverige tyvärr blev extra hårt drabbat på grund av dålig beredskap, dåliga myndighetsbeslut och allmän handfallenhet. Men jag tycker INTE att en total lock-down skulle ha genomförts.

Däremot skulle det inte ha varit fel att informera hemkommande resenärer om att de var potentiella smittbärare, och informera deras omgivning och arbetsplatser om säkerhetsavstånd och och egna toaletter i några veckor efter hemkomst. Och så skulle det ha smittspårats mycket mer intensivt och längre. Alltså klassiska åtgärder som har tillämpats i hundratals år vid epidemier och fungerat bra.
Jag begriper inte hur någon skulle kunnat missa att de var potentiella smittspridare vid hemkomst från resor. Om man missat det med tanke på hur debatten var så tror jag det kvittat om någon stått med plakat utanför deras hus varje morgon då de gick ut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp