Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag begriper inte hur någon skulle kunnat missa att de var potentiella smittspridare vid hemkomst från resor. Om man missat det med tanke på hur debatten var så tror jag det kvittat om någon stått med plakat utanför deras hus varje morgon då de gick ut.
Jag funderar på detta ibland.

Läser då och då att myndigheter inte gör eller har gjort nog. De skulle ha gjort si och de skulle ha gjort så.

Det får mig alltid att fundera på egenansvaret och den egna friheten. Vad exakt hindrar människor från att stanna hemma efter semestern, i en egen karantän, utan att någon myndighet har beordrat om det? Vad exakt hindrar människor att stanna hemma och inte umgås med någon alls, som i en egen lock down? Vad hindrar människor från att använda munskydd utan att det är krav från myndigheter? Vad exakt hindrar människor att cykla till jobbet istället för att ta bussen?

Varför inte göra allt detta, om man tycker så, utan att någon säger åt en? Jag menar, man kan väl ta ansvar, vara vuxen, behöver inte ha någon som säger till en osv? För, att stanna hemma i egen karantän efter resa är ju inget skadligt, inte heller att cykla eller inte umgås med någon eller använda munskydd när man är ute. Ändå klagar många, och ....ja, jag hänger inte fullt med i hur vissa tänker här.
 
Jag begriper inte hur någon skulle kunnat missa att de var potentiella smittspridare vid hemkomst från resor. Om man missat det med tanke på hur debatten var så tror jag det kvittat om någon stått med plakat utanför deras hus varje morgon då de gick ut.
Det är deras omgivning som skulle ha informerats, det hade givit effekt. "Om du känner eller arbetar med någon som varit ute och rest håll säkerhetsavstånd, låt personen ha en separat toalett....". Folkhälsomyndigheten spelade verkligen ner smitthotet, kanske på grund av den kassa beredskapen. "Inte farligare än en vanlig säsongsinfluensa" etc., etc.

Kände inte ni också en intensiv olust när statsepidemiologrn tyckte att de som beställt sportlovsresor verkligen skulle åka i väg och rekreera sig? Känner inte ni folk som reste, och som har berättat att de skulle ha stannat hemma om några reservationer hade yttrats?
 
Det är deras omgivning som skulle ha informerats, det hade givit effekt. "Om du känner eller arbetar med någon som varit ute och rest håll säkerhetsavstånd, låt personen ha en separat toalett....". Folkhälsomyndigheten spelade verkligen ner smitthotet, kanske på grund av den kassa beredskapen. "Inte farligare än en vanlig säsongsinfluensa" etc., etc.

Kände inte ni också en intensiv olust när statsepidemiologrn tyckte att de som beställt sportlovsresor verkligen skulle åka i väg och rekreera sig? Känner inte ni folk som reste, och som har berättat att de skulle ha stannat hemma om några reservationer hade yttrats?
Nej.

Däremot tycker jag att folk har gräsligt dålig respekt för säsongsinfluensa, förkylningar och kräksjuka. Det har tex visat sig att på dagis där man är extremt noga med den där extra feberfria dagen och de här 72 timmarna kräkfri osv så är betydligt färre barn och deras familjer rent faktiskt sjuka. På dagis där föräldrar lämnar sjuka barn, går smittorna runt, runt, runt....

Och säsongsinfluensa och kräksjuka är ju ingen höjdare på äldreboende, tar en del liv varje säsong. Tänk om folk skulle börja visa lite respekt rent allmänt för sjukdomar- friskare dagisbarn och äldre kanske? Och sluta begära att myndigheterna talar om för oss vad som är sunt förnuft i varje given sekund.
 
Det är deras omgivning som skulle ha informerats, det hade givit effekt. "Om du känner eller arbetar med någon som varit ute och rest håll säkerhetsavstånd, låt personen ha en separat toalett....". Folkhälsomyndigheten spelade verkligen ner smitthotet, kanske på grund av den kassa beredskapen. "Inte farligare än en vanlig säsongsinfluensa" etc., etc.

Kände inte ni också en intensiv olust när statsepidemiologrn tyckte att de som beställt sportlovsresor verkligen skulle åka i väg och rekreera sig? Känner inte ni folk som reste, och som har berättat att de skulle ha stannat hemma om några reservationer hade yttrats?
Du förväntar dig i princip att man i ett allra första skede skulle ha agerat utifrån mer information och kunskap än vad man hade vid den tidpunkten
 
Och säsongsinfluensa och kräksjuka är ju ingen höjdare på äldreboende, tar en del liv varje säsong. Tänk om folk skulle börja visa lite respekt rent allmänt för sjukdomar- friskare dagisbarn och äldre kanske? Och sluta begära att myndigheterna talar om för oss vad som är sunt förnuft i varje given sekund.
Undrar om det kommer märkas någon skillnad på nästa kräksjuka nu när det upptäckts att de behöver utbilda personalen i basala hygienrutiner och följa upp hur de tillämpas?
 
Undrar om det kommer märkas någon skillnad på nästa kräksjuka nu när det upptäckts att de behöver utbilda personalen i basala hygienrutiner och följa upp hur de tillämpas?
Det får vi verkligen hoppas!
Det borde ju ge resultat, basala hygienrutiner stoppar ju det mesta. Och om anhöriga tänker ett steg längre och inte hälsar på sina släktingar, när de just varit förkylda/kräkts/har influensa så kanske det märks lite till?
 
Jag funderar på detta ibland.



Det får mig alltid att fundera på egenansvaret och den egna friheten. Vad exakt hindrar människor från att stanna hemma efter semestern, i en egen karantän, utan att någon myndighet har beordrat om det? Vad exakt hindrar människor att stanna hemma och inte umgås med någon alls, som i en egen lock down?


Superenkelt svar, pengar och arbetsgivare.
Inte ens nu när man har bekräftad smittad partner, "får" man stanna hemma om man inte har uttryckligen symptom, fast risken är väldigt hög att man är smittsam precis innan första symptom bryter ut. man kan på så vis smitta sin hela arbetsplats. Arbetsgivaren behöver inte ens bevilja obetald ledighet i såna fall.

Vad tycker du att de som kom hem med potentiell smitta skulle göra? Arbetsvägra?
Ivrigt påhejjade av Tegnell att det inte var någon fara och att de hade FULL koll med smittsprårning?

Ska man utpeka någon som ansvarig så kan det iaf inte vara de som faktiskt följde myndigheternas råd. Utan den myndigheten som dessutom avråder från användning av munskydd dessutom.
 
Superenkelt svar, pengar och arbetsgivare.
Inte ens nu när man har bekräftad smittad partner, "får" man stanna hemma om man inte har uttryckligen symptom, fast risken är väldigt hög att man är smittsam precis innan första symptom bryter ut. man kan på så vis smitta sin hela arbetsplats. Arbetsgivaren behöver inte ens bevilja obetald ledighet i såna fall.

Vad tycker du att de som kom hem med potentiell smitta skulle göra? Arbetsvägra?
Ivrigt påhejjade av Tegnell att det inte var någon fara och att de hade FULL koll med smittsprårning?

Ska man utpeka någon som ansvarig så kan det iaf inte vara de som faktiskt följde myndigheternas råd. Utan den myndigheten som dessutom avråder från användning av munskydd dessutom.
Full koll? Kan du länka till var de påstått att de haft full koll på smittspårningen och avråder från användandet Av munskydd? Det är stor skillnad på att avråda och inte rekommendera.
 
Men Island hör väl till Skandinavien, pratar skandinaviskt språk och har en gemensam historia? Men jag måste erkänna att jag inte är upodaterad vad gäller de geografiska definitionerna.
Uppdaterad?
Jag tror inte att geografiska termer som norra Europa, Norden och Skandinavien ändrat sig så mycket under din livstid att du behöver uppdatera dig. Det är ju inte riktigt som vägverkets skyltflora.

Det jag undrar är varför kommer dina inlägg nu, och inte då - om du nu visste?
 
Det får vi verkligen hoppas!
Det borde ju ge resultat, basala hygienrutiner stoppar ju det mesta. Och om anhöriga tänker ett steg längre och inte hälsar på sina släktingar, när de just varit förkylda/kräkts/har influensa så kanske det märks lite till?
Det där är något jag har funderat endel på nu. För mig har det alltid varit självklart att inte hälsa på äldre när jag har varit minsta förkyld/förkylningar eller influensor av något slag har härjat i familjen (magsjukor verkar inte drabba mig men har någon annan i familjen haft magsjuka är det självklart att inte röra sig utanför hemmet mer än absolut nödvändigt och vara supernoga med hygienen) medans många inte verkar se det som något problem alls. Jag har flera gånger reagerat på att människor verkar strunta helt i att de kan smitta ner andra trots att de är så sjuka själva att de knappt orkar sitta upp och är helt igentäppta så åker de och hälsar på sina gamla. Varför gör man ens så? Varför stannar man inte hemma? Tänker man inte alls? Bryr man sig inte om att den smitta man har kan vara det som puttar en äldre över kanten?
 
Nej.

Däremot tycker jag att folk har gräsligt dålig respekt för säsongsinfluensa, förkylningar och kräksjuka. Det har tex visat sig att på dagis där man är extremt noga med den där extra feberfria dagen och de här 72 timmarna kräkfri osv så är betydligt färre barn och deras familjer rent faktiskt sjuka. På dagis där föräldrar lämnar sjuka barn, går smittorna runt, runt, runt....

Och säsongsinfluensa och kräksjuka är ju ingen höjdare på äldreboende, tar en del liv varje säsong. Tänk om folk skulle börja visa lite respekt rent allmänt för sjukdomar- friskare dagisbarn och äldre kanske? Och sluta begära att myndigheterna talar om för oss vad som är sunt förnuft i varje given sekund.

72 timmar kräkfri har det ju aldrig pratats om. 48 timmar har jag bara hört. Och det har förskolorna varit tydliga med att det är det som gäller.
 
Jag tror att Sverige tyvärr blev extra hårt drabbat på grund av dålig beredskap, dåliga myndighetsbeslut och allmän handfallenhet. Men jag tycker INTE att en total lock-down skulle ha genomförts.

Däremot skulle det inte ha varit fel att informera hemkommande resenärer om att de var potentiella smittbärare, och informera deras omgivning och arbetsplatser om säkerhetsavstånd och och egna toaletter i några veckor efter hemkomst. Och så skulle det ha smittspårats mycket mer intensivt och längre. Alltså klassiska åtgärder som har tillämpats i hundratals år vid epidemier och fungerat bra.

I början/mitten av mars ställdes flera möten in för mig, pga av att deltagande personer hade rest till Italien och Österrike på sportlovet. De satt i hemkarantän från arbetsplatsen i 2 veckor. De som fick symptom, testades och sen var det smittspårning.

Det som hände var att smittan ökade till en nivå där man inte klarade smittspårningen längre och var tvungen att prioritera andra insatser.

Jag önskar också att vi hade haft mycket större resurser att smittspåra och testa initialt, men ser inte riktigt hur det skulle gå att ha en så länge enorm organisation som kan klara även det läge som gällde när det stormade som mest och man istället ägnade mycket kraft åt att skapa avancerad vårdkapacitet. Den typen av kraftigt ökade skatter för att ha beredskap har jag inte sett någon utbredd förståelse för under de senaste 30 åren, så det har i princip varit omöjligt för varje politiker att driva.

Det finns saker att slipa på, men särskilt annorlunda än de andra länderna i Norden har vi inte agerat. Däremot hade vi en extremt mycket större smitta in tidigt - och släppte in den hos riskgrupperna. Vilket tyder på ett eller flera systemfel i hur den är organiserad.
 
I början/mitten av mars ställdes flera möten in för mig, pga av att deltagande personer hade rest till Italien och Österrike på sportlovet. De satt i hemkarantän från arbetsplatsen i 2 veckor. De som fick symptom, testades och sen var det smittspårning.

Det som hände var att smittan ökade till en nivå där man inte klarade smittspårningen längre och var tvungen att prioritera andra insatser.

Jag önskar också att vi hade haft mycket större resurser att smittspåra och testa initialt, men ser inte riktigt hur det skulle gå att ha en så länge enorm organisation som kan klara även det läge som gällde när det stormade som mest och man istället ägnade mycket kraft åt att skapa avancerad vårdkapacitet. Den typen av kraftigt ökade skatter för att ha beredskap har jag inte sett någon utbredd förståelse för under de senaste 30 åren, så det har i princip varit omöjligt för varje politiker att driva.

Det finns saker att slipa på, men särskilt annorlunda än de andra länderna i Norden har vi inte agerat. Däremot hade vi en extremt mycket större smitta in tidigt - och släppte in den hos riskgrupperna. Vilket tyder på ett eller flera systemfel i hur den är organiserad.

På mitt jobb så fick man inte komma till jobbet på 2 veckor om man varit i vissa länder. Listan över länder utökades allteftersom viruset spreds.
 
I början/mitten av mars ställdes flera möten in för mig, pga av att deltagande personer hade rest till Italien och Österrike på sportlovet. De satt i hemkarantän från arbetsplatsen i 2 veckor. De som fick symptom, testades och sen var det smittspårning.

Det som hände var att smittan ökade till en nivå där man inte klarade smittspårningen längre och var tvungen att prioritera andra insatser.

Jag önskar också att vi hade haft mycket större resurser att smittspåra och testa initialt, men ser inte riktigt hur det skulle gå att ha en så länge enorm organisation som kan klara även det läge som gällde när det stormade som mest och man istället ägnade mycket kraft åt att skapa avancerad vårdkapacitet. Den typen av kraftigt ökade skatter för att ha beredskap har jag inte sett någon utbredd förståelse för under de senaste 30 åren, så det har i princip varit omöjligt för varje politiker att driva.

Det finns saker att slipa på, men särskilt annorlunda än de andra länderna i Norden har vi inte agerat. Däremot hade vi en extremt mycket större smitta in tidigt - och släppte in den hos riskgrupperna. Vilket tyder på ett eller flera systemfel i hur den är organiserad.
Jag kompletterar med följande:

1. En hög andra länder förutom Italien, Österrike och Iran hade en stor smittspridning vid denna tidpunkt som inte var känd: det kom in en icke oansenlig mängd smitta från ex. Frankrike, Spanien, Benelux, UK och USA. Den här importen av Covid-19 var osynlig då.

2. Även om alla inresande från alla länder hade placerats i en tvingande 14-dagars-karantän i hemmet från den 1:a februari och framåt, så hade kanske förloppet dämpats - men fortfarande hade en jättemängd människor åkt taxi från flygplatser till hemmet, och då tillbringat 45-90min i en slutet och litet utrymme tillsammans med en taxichaufför, som i många fall levde tillsammans med en människa som jobbade inom äldrevården.

3. Om vi varit förutseende och inte organiserat vår äldervård på annat sätt än enligt Ädelreformen 1992, hade smittan där sett annorlunda ut.
 
Jag tror att Sverige tyvärr blev extra hårt drabbat på grund av dålig beredskap, dåliga myndighetsbeslut och allmän handfallenhet. Men jag tycker INTE att en total lock-down skulle ha genomförts.

Däremot skulle det inte ha varit fel att informera hemkommande resenärer om att de var potentiella smittbärare, och informera deras omgivning och arbetsplatser om säkerhetsavstånd och och egna toaletter i några veckor efter hemkomst. Och så skulle det ha smittspårats mycket mer intensivt och längre. Alltså klassiska åtgärder som har tillämpats i hundratals år vid epidemier och fungerat bra.

När Stockholmssportlov började den 22 mars hade Italien ett 60 tal konstaterade smittade, Iran 28, Tyskland 26 och övriga länder med stora turistströmmar från Sverige 0 när det slutade 1 mars hade Italien och Iran ökat drastiskt till 1128 respektive 593 medan det bland övriga länder var Tyskland som låg högst med 100. Under sportlovet totalt var det ca 10% av Sveriges befolkning som åkte utomlands och min fördom är att resandet för folka i Stockholmsregionen är större än för landet i övrigt vilket gör att vi nog kan räknamed att ca 300 000 från Stockholmsområdet var utomlands v 9 (jag räknar med 15% av 2 miljoner). Att sätta alla dessa i karantän eller ge dem avskilda arbetsplatser hade varit ett enormt projekt och jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att man inte ansåg att det var motiverat. Att sen spridningen i många länder som UK, Frankrike, Spanien, Österrike osv var betydligt högre än vad ens de länderna visste då kan man ju knappast lasta varken svenska myndigheter eller enskilda personer för. Olyckligt, visst men det är inte lätt att spå i framtiden. At sen en hel del samhällsfunktioner som organisation av äldrevård, segregation och trångboddhet bidrog till den explosionsartade spridningen ska man ju inte bortse ifrån men det är ju saker som -reformens införanden och en helt annan fråga.utvecklats under många år t ex sen ÅDEL
 
72 timmar kräkfri har det ju aldrig pratats om. 48 timmar har jag bara hört. Och det har förskolorna varit tydliga med att det är det som gäller.
48 timmar SYMTOMfri. Gäller, utöver kräkningar och diarré, även feber, ledvärk, illamående, snuva och andra besvär som kommit av magsjukdomen. Förskolorna vill att barnet ska orka leka och äta som vanligt när det kommer tillbaka.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp