Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
En undersökning om hur människor upplevt corona ur en mängd perspektiv i 14 länder.
https://www.pewresearch.org/global/...esponse-to-covid-19-in-14-advanced-economies/

Den absolut mest intressanta punkten är hur mycket folk upplever att deras vardag ändrats. Märkligt nog ligger Sverige i topp, bara Sydkorea före, med att de anser att vardagen ändrats mycket. Vi som "inte gjort någonting" och vi svenskar som "levt som vanligt". :cautious:
Sen undrar jag ju hur personer från andra länder som suttit inlåsta i månader INTE tycker att deras liv ändrats särskilt mycket. :confused:
Jag håller med, den där statistiken var väldigt intressant. Plus att jag lade märke till Danmarks siffror, det var en hög siffra som inte tyckte att deras liv hade förändrats särskilt mycket samtidigt som att de hade hög positivitet för hur deras regering hanterat det.
Men det kan ju vara olika hur man tolkar hur mycket livet förändrats..
 
According to p 1 terts 3 of Government of the Republic Order No. 172, the restriction on the freedom of movement is not applied in case a country’s number of positive tests per 100,000 inhabitants remains between 16 to 17.6 during a period of two weeks

Det vore ju också intressant att ha en korrelation till hur många tester som utförs. Görs 0 tester så blir det ju 0 smittade liksom
 
En undersökning om hur människor upplevt corona ur en mängd perspektiv i 14 länder.
https://www.pewresearch.org/global/...esponse-to-covid-19-in-14-advanced-economies/

Den absolut mest intressanta punkten är hur mycket folk upplever att deras vardag ändrats. Märkligt nog ligger Sverige i topp, bara Sydkorea före, med att de anser att vardagen ändrats mycket. Vi som "inte gjort någonting" och vi svenskar som "levt som vanligt". :cautious:
Sen undrar jag ju hur personer från andra länder som suttit inlåsta i månader INTE tycker att deras liv ändrats särskilt mycket. :confused:
PG_2020.08.27_Global-Coronavirus_0-04.png

Jag klistrar in den statistiken här för jag tyckte att den var intressant.
Jag funderar på att det kan påverka att svenskarnas tankar har påverkats av omvärlden som muttrat över att vi gör "för lite" och därmed kanske röstar kraftigare för att visa att deras vardag visst förändrats, medan andra länder är lite mera svala i deras röster, typ "äh det är inte så farligt".
 
Apropå testning. Hur är det i Sverige nu på testfronten?

Norge gratistestar nu alla med minst ett symptom (näsa-halstest) och är uppe i runt 70.000 tester/vecka. Det är väldigt lätt att boka test, och man får snabbt tid (iallafall i Oslo). Antikroppstest kan man också få ta utan hänvisning från läkare, men det får man betala ur egen ficka.
 
Apropå testning. Hur är det i Sverige nu på testfronten?

Norge gratistestar nu alla med minst ett symptom (näsa-halstest) och är uppe i runt 70.000 tester/vecka. Det är väldigt lätt att boka test, och man får snabbt tid (iallafall i Oslo). Antikroppstest kan man också få ta utan hänvisning från läkare, men det får man betala ur egen ficka.

Sådär 60.000 i veckan av vardera PCR och antikroppstest.

http://www.folkhalsomyndigheten.se/...-och-analyser/genomforda-tester-for-covid-19/
 
Apropå testning. Hur är det i Sverige nu på testfronten?

Norge gratistestar nu alla med minst ett symptom (näsa-halstest) och är uppe i runt 70.000 tester/vecka. Det är väldigt lätt att boka test, och man får snabbt tid (iallafall i Oslo). Antikroppstest kan man också få ta utan hänvisning från läkare, men det får man betala ur egen ficka.

I Danmark har vi helt fri testning (bara att boka tid online). Just nu utförs 25000-35000 test om dagen. Antikroppstest används mest i forsknings- og utvecklingssyfte.
 
Apropå testning. Hur är det i Sverige nu på testfronten?

Norge gratistestar nu alla med minst ett symptom (näsa-halstest) och är uppe i runt 70.000 tester/vecka. Det är väldigt lätt att boka test, och man får snabbt tid (iallafall i Oslo). Antikroppstest kan man också få ta utan hänvisning från läkare, men det får man betala ur egen ficka.

Man kan logga in på sjukvårdsrådgivningen med sitt bank-id och beställa ett gratis test som man gör själv hemma.
 
Apropå testning. Hur är det i Sverige nu på testfronten?

Norge gratistestar nu alla med minst ett symptom (näsa-halstest) och är uppe i runt 70.000 tester/vecka. Det är väldigt lätt att boka test, och man får snabbt tid (iallafall i Oslo). Antikroppstest kan man också få ta utan hänvisning från läkare, men det får man betala ur egen ficka.

I Sverige är det lite olika beroende på region. Tex i Stockholm är både PCR och antikropp gratis. Har varit sen innan sommaren och nu finns massvis med lediga tider. Med PCR kan man välja på drive in på mobil provtagningsstation eller självtest som lämnas och hämtas hemma hos dig.

Men hela landet uppmanar till test vid minsta symptom.
 
Jag trodde att Österrike testade mkt men blev förvanad när jag tittade. Maximala testkapacitet (alltsaa vad labben klarar att analysera) ligger pa 15000 tester/dag och testandet ligger i dagsläget straxt under maxkapaciteten. Alltsa ligger det lagt efter vad Sverige/Danmark verkar testa.

Här är testerna kostnadsfria om man har symptom (men även sma symptom som lite huvudvärk/halsont räknas).
 
I Sverige är det lite olika beroende på region. Tex i Stockholm är både PCR och antikropp gratis. Har varit sen innan sommaren och nu finns massvis med lediga tider. Med PCR kan man välja på drive in på mobil provtagningsstation eller självtest som lämnas och hämtas hemma hos dig.

Men hela landet uppmanar till test vid minsta symptom.

Där jag bor är PCR gratis / antikroppstest 200 spänn. Om de inte hunnit ändra senaste veckorna.

Vore bra om det fanns mobila stationer i hela landet för PCR. Vet att många inte testar sig när de har normala symptom pga att tja, det är bara lite feber/halsont liksom.
 
Apropå testning. Hur är det i Sverige nu på testfronten?

Norge gratistestar nu alla med minst ett symptom (näsa-halstest) och är uppe i runt 70.000 tester/vecka. Det är väldigt lätt att boka test, och man får snabbt tid (iallafall i Oslo). Antikroppstest kan man också få ta utan hänvisning från läkare, men det får man betala ur egen ficka.

I min region (Sörmland) är självtest bara tillgängligt för de som har lindriga symptom och kan återgå i arbete om provsvaret är negativt. Rimligt ur ett samhällsperspektiv. Klurigt för enskilda. Jag skulle vilja gå till en akupunktör för huvudvärk, trötthet och lite annat, men hon tar inte emot utan ett nyligt negativt PCR. Eftersom jag är sjukskriven för besvär efter covidinfektion så kan jag inte beställa självtest och det finns egentligen ingen tydlig medicinsk anledning att testa om ur läkarens perspektiv eftersom det inte finns evidens att akupunktur skulle hjälpa vid långa besvär av covid (för att det inte finns någon evidens för behandling alls vid långa besvär av covid).
 
Jag tycker ju att antikroppstesterna är mycket mer intressanta än de faktiska 'covid-testerna'. det vore jättespännande att veta hur många som varken har haft symptom alls eller som bara 'snörvlat lite" eller varit lite lösa i magen (till exempel) under månaderna faktiskt skulle visa sig ha antikroppar.
 
Jag tycker ju att antikroppstesterna är mycket mer intressanta än de faktiska 'covid-testerna'. det vore jättespännande att veta hur många som varken har haft symptom alls eller som bara 'snörvlat lite" eller varit lite lösa i magen (till exempel) under månaderna faktiskt skulle visa sig ha antikroppar.

I Ischtgl gjordes nyligen en stor undersökning med antikroppstest. Jag har inte exakta siffror i huvudet men det varen väldigt stor del av dom som hade antikroppor som inte hade haft ngr symtom alls ( eller väldigt lindriga).
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Letade upp studien:
80% av befolkningen i Ischgl testades
43% hade antikroppar, av dessa hade 85% inte testats posetivt för covid och kunde inte minnas att dom haft ngr symtom eller bara haft mkt svaga symptom.
 
Letade upp studien:
80% av befolkningen i Ischgl testades
43% hade antikroppar, av dessa hade 85% inte testats posetivt för covid och kunde inte minnas att dom haft ngr symtom eller bara haft mkt svaga symptom.

Den studien rapporterades det om i svensk media också. Vet du när det var man testade folk? Vore ju intressant att veta hur många som fortfarande har antikroppar eftersom det var ett tag sen nu som Ischgl var hårt drabbat.
 
Den studien rapporterades det om i svensk media också. Vet du när det var man testade folk? Vore ju intressant att veta hur många som fortfarande har antikroppar eftersom det var ett tag sen nu som Ischgl var hårt drabbat.

Jag tror det var i maj, sa det är ett tag sen. Ja, det vore intressant med en uppföljning, ska se om jag hittar ngt om det är pa gang annars ska jag tipsa om det. Men generellt verkar man ha ganska lite intresse för antikroppar här, vet ingen som testats eller att det erbjuds antikropptest pa ngn plats.
 
Min man och tre av barnen har testats idag, fyra av barnen är sjuka sa vi ringde och fragade och dom trodde mer pa ngt lindrigare magvirus men rekomenderade test för säkerhetsskull. Men det blev ngt fel sa min man registrerades för test och inte sonen. Krangligt att ändra väl pa plats sa vi resonerade att min man testas ist och om ngn är posetiv maste iaf alla testas. Nu maste vi vara isolerade till testresultatet kommer, hoppas det kommer fort.

Testet här gjordes bara med "pinne i halsen".
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp