Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, det är väl inte så konstigt att antalet smittade ökar ordentligt när det är många fler, med lindrigare symptom, som testas.
Men det är tydligen för svårt även för experter i Norge att förstå...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0nP3Ro/norska-experternas-rad-till-sverige-byt-strategi
Det är ju fortfarande lika stor andel av de testade som har konstaterad smitta, givetvis ökar då antalet när fler testas.
Vissa (Norge i detta fallet) läser och tolkar som de vill.
 
Det jag saknade mest när jag flyttade tillbaka till Sverige från USA var hjälpen som erbjuds automatiskt. Till exempel om man uppenbart står och kämpar med att lyfta något tungt så kom det alltid fram något och erbjöd sig att hjälpa. Det gör INGEN här - inte ens butikspersonal om det är en affär man råkar vara i. Jag hjälper däremot gärna till själv, förutom just nu i corona-tider när jag inte vill komma för nära inpå folk.
Jag tror att det beror på att svenskar "kan själv" i stor utsträckning. Man vill inte be om hjälp och vill inte att folk erbjuder sig, därmed erbjuder folk inte heller sig automatiskt trots att man ibland skulle vilja.
 
Sant!
Har ar dock de flesta i affarer mycket artiga och vanliga. Till exempel, kommer man fram till kassan med nagra fa saker sa flyttar storre delen av kon med stora varuvagnar pa sig sa man far ga fore. Star nagon i vagen ber de om ursakt och flyttar pa sig. Det har blivit min norm sa jag var mycket overraskad av beteendet i Sverige.
Ja det där med att flytta för sig för den som handlat enstaka pryl sker mycket mycket sällan här, man värnar hårt om sin plats i kön, Gud nåde om nån får gå före. :D
 
Nar jag var i Sverige senast, 5-6 ar sedan, skulle jag ga in pa ICA i Ludvika (?) och star med varuvagn precis i dorroppningen i 2-3 minuter (vilket kanns oerhort lange nar man star med varuvagn och vantar) medan ett par tanter blockerar hela ingangen. Nar jag sa smaningom ledsnar pa att sta dar (det var inte sa att tanterna inte sag mig, bada tog ogonkontakt med mig medan jag vantade) och vanligt bad att fa ga forbi fick jag en utskallning som inte var av denna varlden for att jag skyndade pa dem. :cautious:
Just den attityden fanns bade dar i Dalarna och i Stockholm ... och var nagot jag glommt. Jag undrar sa varfor sa manga Svenskar inte kan vara artiga och vanliga nar de ar ute och handlar eller ute och gar?

Okej. Jag har befunnit mig i Sverige, i huvudsak Stockholmstrakten, nästan varje dag de senaste 35 åren. Jag har aldrig utsatts för något som kan likna en utskällning av en okänd person på stan.
Att skälla ut en okänd människa på stan efter noter låter snarare ganska osvenskt. Att vänta i 2-3 minuter innan man ber någon flytta sig låter som betydligt mer svenskt beteende ;)
 
Ja det där med att flytta för sig för den som handlat enstaka pryl sker mycket mycket sällan här, man värnar hårt om sin plats i kön, Gud nåde om nån får gå före. :D
Hm, jag måste mest bara träffa på osvenska människor, det händer ofta att jag får gå förbi med enstaka varor eller släpper förbi dem. Det har dock aldrig hänt när jag varit utomlands. Jag blir dock skitsur om någon går förbi utan att fråga. Det händer att jag har bråttom och då är det inte läge att släppa förbi.
 
Hm, jag måste mest bara träffa på osvenska människor, det händer ofta att jag får gå förbi med enstaka varor eller släpper förbi dem. Det har dock aldrig hänt när jag varit utomlands. Jag blir dock skitsur om någon går förbi utan att fråga. Det händer att jag har bråttom och då är det inte läge att släppa förbi.
Så bra av dig. Synd att inte alla som köar gör som du.
 
Fast jag bemöts av att folk på samma vis då de släpper förbi mig också. inte så att det sker var dag men då och då.
Så bra.

Ska vi vara petiga så skrev jag inte att det aldrig någonsin sker. Och jag skrev inte heller att ingen är som du. Jag skämtade bara om svenskar och deras sätt att köa. Det ska inte upprepas.
 
Så bra.

Ska vi vara petiga så skrev jag inte att det aldrig någonsin sker. Och jag skrev inte heller att ingen är som du. Jag skämtade bara om svenskar och deras sätt att köa. Det ska inte upprepas.
Eh??? Jag förstod inte att det var ett skämt, och än mindre varför du verkar ta illa vid dig av att jag inte har samma upplevelse av svenskar som du beskriver. Klart du får skämta, varför skulle du inte få det?
 
Eh??? Jag förstod inte att det var ett skämt, och än mindre varför du verkar ta illa vid dig av att jag inte har samma upplevelse av svenskar som du beskriver. Klart du får skämta, varför skulle du inte få det?
Jag tar inte illa vid mig. Jag tog för givet att alla har hört hur envisa svenskar anses vara i sitt köande.
 
Läste någon artikel att av 49 000 test (kommer inte ihåg varifrån det var) så hade 6000 varit positiva. Så uppenbarligen är det ju väldigt många som har symptom eller tror att de har det men som inte är Corona. Även om man har svårt att föreställa sig det just nu :p

Lite sen på bollen, men: 6.000 positiva av 49.000 test är ju rejält många.....!!! I början på pandemin så rapporterades det väl om 5-10% positiva tester från de flesta länder? Och betydligt lägre procenter nu som det testas mera och man börjar få "kontroll"...


Har nyss åkt från Sverige, genom Danmark och hem till Norge en sväng, och rent generellt så tycker jag att det är mkt större fokus på att sprita händer överallt man går (affärer, publika kontor etc.) i Danmark och Norge än i Sverige, trots att smittotrycket är betydligt lägre. Hålla avstånd är tämligen likt - men: nu har avståndsrestriktionerna släppts upp från 2 m till 1 m i Norge, innan så var folk rätt duktiga på att hålla minst 2 m avstånd. I Sverige är väl rekommendationen fortfarande 2 m, eller?
 
Lite sen på bollen, men: 6.000 positiva av 49.000 test är ju rejält många.....!!! I början på pandemin så rapporterades det väl om 5-10% positiva tester från de flesta länder? Och betydligt lägre procenter nu som det testas mera och man börjar få "kontroll"...
Det beror ju HELT på vilket urval av folk det är som man testar och på vilka urvalskriterier. En procent som lös siffra utan den infon säger ingenting om det ska ses som mycket eller lite.

Det beror på hur många människor som har förkylning/influensa/hösnuva/annat som kan ge anledning att man testar pga misstanke som sedan inte är covid vilken procent det blir. Eller om man har som rutin att masstesta enligt något kritierium som inte är kopplat till sjukdomstecken/reell misstanke och då kan man lätt få hur liten procent som helst...
 
Det beror ju HELT på vilket urval av folk det är som man testar och på vilka urvalskriterier. En procent som lös siffra utan den infon säger ingenting om det ska ses som mycket eller lite.

Det beror på hur många människor som har förkylning/influensa/hösnuva/annat som kan ge anledning att man testar pga misstanke som sedan inte är covid vilken procent det blir. Eller om man har som rutin att masstesta enligt något kritierium som inte är kopplat till sjukdomstecken/reell misstanke och då kan man lätt få hur liten procent som helst...

Absolut, men i början så var det ju stor brist på testar, så då testades väl enbart personer med symptom/misstanke om Covid överallt... Synd att inte @Breaktown minns vart talen kom ifrån.
 
Testningen ser ut såhär i Sverige:

figur1-testade-totalt-v25.jpg


Det är inte särskilt konstigt att antalet rapporterade fall ökar väldigt mycket, trots att situationen egentligen är oförändrad.
 
Jag tar inte illa vid mig. Jag tog för givet att alla har hört hur envisa svenskar anses vara i sitt köande.
Jag har tvärt om hört att det inte finns någon kökultur i Sverige, att vi skulle vara envisare än andra länder när det gäller att köa har jag aldrig hört om.
 
Lite sen på bollen, men: 6.000 positiva av 49.000 test är ju rejält många.....!!! I början på pandemin så rapporterades det väl om 5-10% positiva tester från de flesta länder? Och betydligt lägre procenter nu som det testas mera och man börjar få "kontroll"...


Har nyss åkt från Sverige, genom Danmark och hem till Norge en sväng, och rent generellt så tycker jag att det är mkt större fokus på att sprita händer överallt man går (affärer, publika kontor etc.) i Danmark och Norge än i Sverige, trots att smittotrycket är betydligt lägre. Hålla avstånd är tämligen likt - men: nu har avståndsrestriktionerna släppts upp från 2 m till 1 m i Norge, innan så var folk rätt duktiga på att hålla minst 2 m avstånd. I Sverige är väl rekommendationen fortfarande 2 m, eller?
Jag vet inte var du har varit i Sverige men här i Uppsala (som jag inte varit utanför sedan i mars, imorgon ska jag dock förflytta mig till Väsby) finns det handsprit utställt på många ställen, exempelvis matvaruaffärer, restauranger, apotek, vårdcentraler. Det sitter skyltar uppe i parkerna och på en del andra platser som påminner om att hålla avstånd. Hur det ser ut på publika kontor vet jag inte för sådana platser undviker jag. På vårt kontor har vi handsprit utställt vid exempelvis skrivaren och alla medarbetare har egen spray. När en tekniker kom för att serva skrivaren hade han med sig egen sprit han dränkte in den i före och efter. När vi får våra hyrbilar spritas de. När vi byter chaufför i bilarna spritar vi. Med mera.

Så jag tycker nog att det är stort fokus på att tvätta eller sprita händerna.
 
Testningen ser ut såhär i Sverige:

Visa bifogad fil 53353
Det är inte särskilt konstigt att antalet rapporterade fall ökar väldigt mycket, trots att situationen egentligen är oförändrad.
Jag misstänker att andelen smittade kommer att sjunka en del i och med att testandet blir mer utbrett. Man får tänka på att många som varit sjuka en period kommer att testas bland de första, det finns ett uppdämt behov, sen så kommer det oavsett om vi officiellt smittspårar eller inte smittspåras en del på av de som fått diagnosen. De flesta kommer säkert att varna de de umgåtts så de kan testa och isolera sig.

Sen är väl risken att kurvan planar ut, men det får vi se i framtiden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp