Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Absolut, men i början så var det ju stor brist på testar, så då testades väl enbart personer med symptom/misstanke om Covid överallt... Synd att inte @Breaktown minns vart talen kom ifrån.

Inte ens enbart folk med symptom/misstanke. Fram till för några veckor sedan så var det bara vård- och omsorgspersonal och folk som behövde sjukhusvård i princip. "Vanliga" personer med symptom testades inte, vilket såklart påverkar andelen positiva test och gör att man inte kan jämföra dem med länder som testat alla med symptom eller länder som testat folk i största allmänhet.

Men den som söker den finner. Siffrorna om 6000 positiva av 49 000 test kom från Fohm:s veckorapport vecka 23. Sen dess har det ju kommit två till och det här är senaste bilden från v 25. Som synes går andelen positiva fall stadigt nedåt.

1593297276411.png
 
Jag har tvärt om hört att det inte finns någon kökultur i Sverige, att vi skulle vara envisare än andra länder när det gäller att köa har jag aldrig hört om.

Jag upplever att utländska turister och inflyttade ofta pratar om vårat sätt att stå i kö och att vi är duktiga på det (underförstått envisa när vi står i kö) och är noga med både placering och att inte släppa förbi sådana som tycker att de har företräde ”bara så där”.
För oss är det självklart och inte ett dugg konstigt men utomlands verkar det vara ganska konstigt.

Detta har jag sett på t.ex YT när folk beskriver skillnader mellan deras länder och Sverige.
 
Jag vet inte var du har varit i Sverige men här i Uppsala (som jag inte varit utanför sedan i mars, imorgon ska jag dock förflytta mig till Väsby) finns det handsprit utställt på många ställen, exempelvis matvaruaffärer, restauranger, apotek, vårdcentraler. Det sitter skyltar uppe i parkerna och på en del andra platser som påminner om att hålla avstånd. Hur det ser ut på publika kontor vet jag inte för sådana platser undviker jag. På vårt kontor har vi handsprit utställt vid exempelvis skrivaren och alla medarbetare har egen spray. När en tekniker kom för att serva skrivaren hade han med sig egen sprit han dränkte in den i före och efter. När vi får våra hyrbilar spritas de. När vi byter chaufför i bilarna spritar vi. Med mera.

Så jag tycker nog att det är stort fokus på att tvätta eller sprita händerna.

Ytterst få butiker här i Falu-Borlängetrakten har INTE handsprit, många har också engångshandskar man får ta. Jag har sett många (inkl mig själv och min särbo) som har egna flaskor med sig också.
 
Jag har tvärt om hört att det inte finns någon kökultur i Sverige, att vi skulle vara envisare än andra länder när det gäller att köa har jag aldrig hört om.

Jag upplever att utländska turister och inflyttade ofta pratar om vårat sätt att stå i kö och att vi är duktiga på det (underförstått envisa när vi står i kö) och är noga med både placering och att inte släppa förbi sådana som tycker att de har företräde ”bara så där”.
För oss är det självklart och inte ett dugg konstigt men utomlands verkar det vara ganska konstigt.

Detta har jag sett på t.ex YT när folk beskriver skillnader mellan deras länder och Sverige.

Jag blir helt fascinerad av bilden att svenskar jämfört med andra länder inte skulle ha någon kökultur!

Har samma bild om att svenskar upplevs av utlänningar som notoriska köare :p Det här med att folk står i en lång rad utmed vägen 10 minuter innan bussen kommer istället för i en klump runt hållplatsskylten är väl extremt svenskt 😅

www.thelocal.se/20091130/23570/amp
 
Ytterst få butiker här i Falu-Borlängetrakten har INTE handsprit, många har också engångshandskar man får ta. Jag har sett många (inkl mig själv och min särbo) som har egna flaskor med sig också.
Jamen precis! Dessutom säljer var och varannan butik någon form av handsprit numera. Köpte nyss en ny gel på Pressbyrån eftersom jag, för första gången sedan 12 mars, ska resa en bit kollektivt och min spray håller på att ta slut. Därför undrar jag vad @sorbifolia tänker på att de gör i Danmark och Norge som vi generellt inte gör i Sverige?
 
Jag blir helt fascinerad av bilden att svenskar jämfört med andra länder inte skulle ha någon kökultur!

Har samma bild om att svenskar upplevs av utlänningar som notoriska köare :p Det här med att folk står i en lång rad utmed vägen 10 minuter innan bussen kommer istället för i en klump runt hållplatsskylten är väl extremt svenskt 😅

www.thelocal.se/20091130/23570/amp
Eller som när det handlar om 4-5 pers. vid hållplats eller i butiker med disk, att man inte ens behöver göra en fysisk rad med folk. Det är en organiserad kö i allas medvetande ändå, där man tillsammans ser till att expediering/påstigning sker i rättvis turordning efter när man kom dit.
 
Jag blir helt fascinerad av bilden att svenskar jämfört med andra länder inte skulle ha någon kökultur!

Har samma bild om att svenskar upplevs av utlänningar som notoriska köare :p Det här med att folk står i en lång rad utmed vägen 10 minuter innan bussen kommer istället för i en klump runt hållplatsskylten är väl extremt svenskt 😅

www.thelocal.se/20091130/23570/amp
Hm, och jag som typ aldrig sett någon ordnad busskö i Sverige (om nu inte omständigheterna kräver att man står i rad för att få plats). Däremot har jag dagligen (innan Corona då, nu åker jag inte mycket kollektivt) sett klumpar av folk som nästan slumpmässigt ordnar sig i någon slags oorganiserad kö för att komma på bussen först när bussen kommer fram. Det är mest Skåne, Stockholmstrakten och Hälsingland jag har erfarenhet av.
 
Jamen precis! Dessutom säljer var och varannan butik någon form av handsprit numera. Köpte nyss en ny gel på Pressbyrån eftersom jag, för första gången sedan 12 mars, ska resa en bit kollektivt och min spray håller på att ta slut. Därför undrar jag vad @sorbifolia tänker på att de gör i Danmark och Norge som vi generellt inte gör i Sverige?

Ja, nu är ju handsprit lättillgängligt att få tag på igen. Jag har hela tiden haft egen handsprit. Därför ser man kanske inte mig sprita mig vid ”spritstationerna” (som jag ser överallt där jag rör mig åtminstone) i butikerna, men det betyder inte att jag inte bryr mig om handhygienen. Jag spritar (och tvättar) händerna hela tiden.

Jag vet förstås inte i vilken utsträckning folk spritar händerna rent allmänt i Sverige eller i andra länder, men vet även många omkring mig som har egna flaskor med handsprit med sig när de rör sig ute.
 
Lite sen på bollen, men: 6.000 positiva av 49.000 test är ju rejält många.....!!! I början på pandemin så rapporterades det väl om 5-10% positiva tester från de flesta länder? Och betydligt lägre procenter nu som det testas mera och man börjar få "kontroll"...


Har nyss åkt från Sverige, genom Danmark och hem till Norge en sväng, och rent generellt så tycker jag att det är mkt större fokus på att sprita händer överallt man går (affärer, publika kontor etc.) i Danmark och Norge än i Sverige, trots att smittotrycket är betydligt lägre. Hålla avstånd är tämligen likt - men: nu har avståndsrestriktionerna släppts upp från 2 m till 1 m i Norge, innan så var folk rätt duktiga på att hålla minst 2 m avstånd. I Sverige är väl rekommendationen fortfarande 2 m, eller?

Som någon skrivit tidigare så har andelen smittade sjunkit betydligt i och med att testningen ökat. Jag gissar att den sjunker en del till automatiskt när fler kommer att testa sig för att kompisen har covid eller bara för att de kände sig en aning krassliga.


Hur det kan vara mer fokus på att sprita händerna än i Sverige är lite obegripligt, det finns handsprit mest överallt inklusive i folks fickor. Det är svårt att veta vem som verkligen använder handsprit om man inte kikar i fickor och förföljer folk och kollar vad de gör 50 m från affären och när de kommer hem eller går in på ett nytt ställe De flesta har vid det här laget sina egna rutiner om hur de gör.
 
Angående handsprit i affärer så vågar jag inte använda sådan efter att ha testat Biltemas. Jag insåg mitt misstag ungefär 10 sekunder efter att jag tagit av den iom att den stank av någon vidrig 'parfym'. Till det kom att man blev klistrig då den torkat. När jag kom fram till bilen så kliade hela händerna så det var bara att försöka få bort skiten med hjälp av det lilla dricksvatten som fanns i flaskan (det hade jag behövt för att dricka) och att ta den handduk som var med för rengöring av vattenbalja för hästarna. Det gick att få bort hjälpligt så det iallafall slutade klia men lukten fick jag dras med :crazy:
Jag har tittat på spriten ibland efter det på olika ställen men det kommer inte hända oavsett om jag känner att det behövs.
 
Återupptar snacket om det lilla fula viruset och sjukdomen det orsakar... Här är min sammanfattning.
Det finns en hel del åsikter om hur Sverige tacklat smittan, men i det stora hela har det väl ändå blivit ungefär som FHM önskat - kurvan har hållits relativt platt och sjukvården har hunnit med att vårda de sjuka som behövt vården. Visst har sjukvårdspersonalen fått jobba arslet av sig, :bow::bow::bow: till alla Er som jobbar i vården! Men det har hela tiden funnits kapacitet kvar för att vårda ännu fler, om jag förstått saken rätt.
Och i hela landet ser man nu en viss minskning av sjuka, åtminstone de vårdbehövande.
Sen är det ju olyckligt att man inte lyckats hålla smittan borta från äldreboendena. (hur stor "överdödligheten" där varit lär vi väl bli varse framöver)
Att vi nu ser en minskning innebär dock inte att faran är över, utan helt enkelt att de restriktioner vi haft här ändå på något sätt har gjort det de ska - att "platta ut kurvan". Grejen är väl bara att vitsen med den platta kurvan är att det tar längre tid för viruset att skölja igenom befolkningen. Och frågan är hur länge till vi ska leva med nuvarande restriktioner.
Jag personligen tror att restriktionerna kommer vara förhållandevis oförändrade över hela sommaren.
Skolorna i vårt område förbereder sig för att kunna fortsätta med distansundervisning även till hösten, om så behövs.

Jag har make och två tonåringar som jobbar/pluggar hemifrån, de två yngre går i skolan. Jag söker fortfarande jobb. 🙄 Och väntar på besked om antagning till utbildning till hösten. Jag är den som gör merparten av våra matinköp. Och livet går sin gilla gång.

Hur har ni det?
Bensinen är många kronor billigare än på länge och inte ens det kan man utnyttja...

golit har ägnat tiden åt att i så stor utsträckning som möjligt exponera sig för solljus eftersom det lär döda viruset. I så stor utsträckning som möjligt har golit haft munnen öppen för att få ner ljuset i lungorna.
 
Jamen precis! Dessutom säljer var och varannan butik någon form av handsprit numera. Köpte nyss en ny gel på Pressbyrån eftersom jag, för första gången sedan 12 mars, ska resa en bit kollektivt och min spray håller på att ta slut. Därför undrar jag vad @sorbifolia tänker på att de gör i Danmark och Norge som vi generellt inte gör i Sverige?

Nu har jag mest bara varit i Skåne, men har fått leta en del efter handsprit de ställen jag varit inne -visst, det finns nog överallt, men upplever det som tydligare placerat vid alla ingånger samt oftast på mera än ett ställe i varje affär hemma i Norge. Och på bensinstationerna i Dk samt på färjan Dk-Norge var det extremt noggrant med sprit överallt och stora skylter... Men det skiljer sig helt säkert utefter vart i Sverige (evt vilken affärskedja) man är.
 
Jag upplever det som att handspriten vid ingången väldigt ofta är slut på Willys där jag handlar, precis som den brukar vara i "normalfall" vid deras salladsbar. Idag hade det dessutom hänt något med kundavskiljaren i den kassan som jag stod i för den var borta, och jag fick stå obehagligt nära andra människor och packa mina varor...... :meh:
 
Jag tror att det beror på att svenskar "kan själv" i stor utsträckning. Man vill inte be om hjälp och vill inte att folk erbjuder sig, därmed erbjuder folk inte heller sig automatiskt trots att man ibland skulle vilja.
Jag skulle hjälpa en gammal dam med rullator av bussen en gång men hon blev liksom förskräckt, sa ”NEJ!!”. Tror att hon ev trodde att jag skulle ta något ur korgen på rullatorn. :crazy:

Har även hänt när jag erbjudit mig hjälpa till med barnvagnar att folk säger varken ja eller nej utan ”får se hur det går”.
 
Jag skulle hjälpa en gammal dam med rullator av bussen en gång men hon blev liksom förskräckt, sa ”NEJ!!”. Tror att hon ev trodde att jag skulle ta något ur korgen på rullatorn. :crazy:

Har även hänt när jag erbjudit mig hjälpa till med barnvagnar att folk säger varken ja eller nej utan ”får se hur det går”.
Det här med damen och rullatorn kan det finnas en annan anledning också. Jag har dålig syn och går med lite dålig balans. Jag får ibland frågan om jag behöver ledsagning, alltså hålla i någon eller att någon håller i mig, som många ofta tror det handlar om. Den här gamla damen kanske känner som jag, att det är obehagligt att förlita sig på andra människor när man har dålig balans. Jag tänker ofta att jag liksom själv bär ansvaret om jag trillar och OM jag hinner ta för mig osv, medan om jag trillar och någon håller i mig så kan det på något vis bli värre, jag har inte kontroll. Det är skrämmande att inte ha kontroll och att inte veta vad som händer om man råkar snubbla, stupar man i marken utan att få en chans att ta för sig när man trillar för att någon håller fast en eller håller någon en så att man inte trillar?

Det här med barnvagnen är ju inte det utan är nog mer som att folk vill klara sig själv, som nämnt i tidigare inlägg. Just när det gäller barnvagn har jag svårt för att förstå hur man tänker dock.
 
Nu har jag mest bara varit i Skåne, men har fått leta en del efter handsprit de ställen jag varit inne -visst, det finns nog överallt, men upplever det som tydligare placerat vid alla ingånger samt oftast på mera än ett ställe i varje affär hemma i Norge. Och på bensinstationerna i Dk samt på färjan Dk-Norge var det extremt noggrant med sprit överallt och stora skylter... Men det skiljer sig helt säkert utefter vart i Sverige (evt vilken affärskedja) man är.
Precis som andra skrivit har jag egen sprit i vskan. Jag har även på mitt kontor på jobbet och här hemma har jag en flaska. Dessutom finns det på toaletterna på jobbet eller när jag ska på ett läkarbesök eller dylikt. Det spritas alltså händerna efter varje toabesök, innan och efter måltider, när jag kommer till jobbet, innan jag går från jobbet, när jag kommer hem, när jag har åkt kollektivt och ibland "mitt i allt" när jag känner ett behov av det. Tvätta händer sker också frekvent under dagen. Vi är väl 70-80 personer på jobbet eller något och jag gissar att majoriteten av dem aldrig ser mig vare sig tvätta eller sprita mina händer, medan mina närmaste kolleger ser det flera gånger om dagen. Det betyder inte att jag inte gör det, för att folk inte ser det.

Här är för övrigt också skyltar om att tvätta händerna, sprita händerna och hålla avstånd på många ställen.
 
Det här med damen och rullatorn kan det finnas en annan anledning också. Jag har dålig syn och går med lite dålig balans. Jag får ibland frågan om jag behöver ledsagning, alltså hålla i någon eller att någon håller i mig, som många ofta tror det handlar om. Den här gamla damen kanske känner som jag, att det är obehagligt att förlita sig på andra människor när man har dålig balans. Jag tänker ofta att jag liksom själv bär ansvaret om jag trillar och OM jag hinner ta för mig osv, medan om jag trillar och någon håller i mig så kan det på något vis bli värre, jag har inte kontroll. Det är skrämmande att inte ha kontroll och att inte veta vad som händer om man råkar snubbla, stupar man i marken utan att få en chans att ta för sig när man trillar för att någon håller fast en eller håller någon en så att man inte trillar?

Det här med barnvagnen är ju inte det utan är nog mer som att folk vill klara sig själv, som nämnt i tidigare inlägg. Just när det gäller barnvagn har jag svårt för att förstå hur man tänker dock.

Jag tänker lite samma som du ändå med barnvagnen dom få ggr jag tatt bussen, att man inte har kontroll om man får hjälp. I början så jag ja till det, men börja tacka nej för folk lyfter vagnen tokigt högt så den känns instabilt (lite läskigt med bebis i), lr lyfter den snett, sätter ner den fel så det är svårt för mig att komma vidare på marken etc. Det är snällt att folk erbjuder sig, men jag kände mig mer trygg med å göra det själv. :)


På det här med handsprit, jag bor i Norge men tycker inte det är alla butiker som har handsprit till sina kunder, utan bara till dom som jobbar i kassan. Har svårt att tro att det kan skilja sig markant i länder i norden på hur detta görs dock.
 
Jag tänker lite samma som du ändå med barnvagnen dom få ggr jag tatt bussen, att man inte har kontroll om man får hjälp. I början så jag ja till det, men börja tacka nej för folk lyfter vagnen tokigt högt så den känns instabilt (lite läskigt med bebis i), lr lyfter den snett, sätter ner den fel så det är svårt för mig att komma vidare på marken etc. Det är snällt att folk erbjuder sig, men jag kände mig mer trygg med å göra det själv. :)


På det här med handsprit, jag bor i Norge men tycker inte det är alla butiker som har handsprit till sina kunder, utan bara till dom som jobbar i kassan. Har svårt att tro att det kan skilja sig markant i länder i norden på hur detta görs dock.
Aha, det tänkte jag inte på! Det är så länge sedan jag hade barn i barnvagn faktiskt, men du har ju helt klart en poäng, känner igen det problemet!

Jag använder inte ens spriten i affärerna, jag har ju min egen och är noga att sprita titt som tätt så jag ser ingen anledning att sprita händerna en gång till så nära inpå liksom. Inte går jag i flera affärer efter varandra särdeles ofta heller. Men jag ser helt klart att det finns stationer på flera olika ställen, men inte på alla så klart.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp