Covid-19 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såg precis detta, ska visas på tv i Australien i morgon.... funderar på hur vinklat det kommer vara...

Screenshot_20200629-164257_Facebook.jpg


 
Såg precis detta, ska visas på tv i Australien i morgon.... funderar på hur vinklat det kommer vara...

Visa bifogad fil 53415


Ja, det finns en stark antydan till vinkling eftersom de uttrycker ”life carried on” emedan verkligheten varit att extrema åtgärder vidtogs för att hålla nere smittspridningen, ungefär på gränsen till vad grundlagen tillåter. Men i en vidare vy, stämmer det givetvis att ”life carried on” i både Sverige och Australien.

Blir intressant om det skulle vara en nyanserad bild - men anar att det blir samma fake news som varit den vanliga bilden utanför Sverige, jag tror den varianten säljer mer tittare. Inte lika säljande med ”Sweden and Iceland took extreme measures, 90% like ourselves, but not all the way to a complete lockdown.” Och sen berätta om att just lockdown inte är en helig graal, och kan få olika utfall beroende på utgångsläge och framförallt andra åtgärder.

Vare sig Island eller Sverige hade någon lockdown så det slirar lite med ”the Nordic nation” om det är vad man vill undersöka.
 
Såg klippet och det verkar vara en sensationslysten take som jag antar kommer att paras ihop med de ganska utbredda missuppfattningarna som finns. Man blir ändå lite intresserad över att någon uttrycker att det inte finns någon scientific background för den strategi som valts. Det verkar liksom helstolligt.

Nu är jag inte epidemiolog eller läkare, men visst finns det gott stöd i att fysisk distansering och isolering av riskgrupper hjälper att bromsa smittspridning av virus och minska risken för dödliga utfall?

(Om de ens andas att strategin varit flockimmunitet så blir jag mest bara uppgiven. Hur många gånger ska en direkt osanning och felaktighet få upprepas i syfte att skapa sensation?)
 
Såg klippet och det verkar vara en sensationslysten take som jag antar kommer att paras ihop med de ganska utbredda missuppfattningarna som finns. Man blir ändå lite intresserad över att någon uttrycker att det inte finns någon scientific background för den strategi som valts. Det verkar liksom helstolligt.

Nu är jag inte epidemiolog eller läkare, men visst finns det gott stöd i att fysisk distansering och isolering av riskgrupper hjälper att bromsa smittspridning av virus och minska risken för dödliga utfall?

(Om de ens andas att strategin varit flockimmunitet så blir jag mest bara uppgiven. Hur många gånger ska en direkt osanning och felaktighet få upprepas i syfte att skapa sensation?)
Man undrar ju varför det hela tiden kallas för ett svenskt "experiment".
Det är inte mer experimentellt att lockdowna ett samhälle då? Och det finns mer "scientific background" på den strategin?
 
Vare sig Island eller Sverige hade någon lockdown så det slirar lite med ”the Nordic nation” om det är vad man vill undersöka.
Precis. Vilket talar för att det egentligen inte är lockdown som man är ute efter.
Island "utrotade" smittan, vilket gör dem lyckade i andras ögon.

Jag tror mycket av det här handlar om att folk går med en mental bild om att utrotning är ett mål och sedan värderar allt som kommer närmare målet som bättre. Enbart det specifika målet. Helt utan reflektion eller helhetsperspektiv.

När vi konstaterar att utrotning inte är möjlig (utom på platser med unika och gynnsamma förutsättningar som Island, NZ) så handlar det om att hantera en situation med smitta (inte bara hantera smittan!).

Både strategier och utvärdering av resultat bör då handla om situationen som helhet och inte bara om smittal. Det är det som våran strategi är avsedd att göra och det är det som den bör utvärderas ifrån.

Det tycker jag är en av poängerna som FHM gjort bra, att de förmedlat att det är avvägda helhetsmål som de laborerar med. Har inte koll på andra länder men gissar de har haft mer vikt på bekämpa smitta till varje pris (för att motivera införande resp. följsamhet för hårda regler).
Tänker folk matade med den mentaliteten då inte kan se vad poängen svenska perspektivet är om det inte ges ordentlig förklaring om grundläggande perspektivskillnaden - och det verkar de ju inte få.

Det skulle lika gärna gå att göra ett reportage om Island och genom det visa upp hur onödig och fel lockdown strategin var som inte lyckades med utrotningen och dessutom hade värre samhällskonsekvenser. ;) Men det är inte vad som önskas i dessa länder...
 
Precis. Vilket talar för att det egentligen inte är lockdown som man är ute efter.
Island "utrotade" smittan, vilket gör dem lyckade i andras ögon.

Jag tror mycket av det här handlar om att folk går med en mental bild om att utrotning är ett mål och sedan värderar allt som kommer närmare målet som bättre. Enbart det specifika målet. Helt utan reflektion eller helhetsperspektiv.

När vi konstaterar att utrotning inte är möjlig (utom på platser med unika och gynnsamma förutsättningar som Island, NZ) så handlar det om att hantera en situation med smitta (inte bara hantera smittan!).

Både strategier och utvärdering av resultat bör då handla om situationen som helhet och inte bara om smittal. Det är det som våran strategi är avsedd att göra och det är det som den bör utvärderas ifrån.

Det tycker jag är en av poängerna som FHM gjort bra, att de förmedlat att det är avvägda helhetsmål som de laborerar med. Har inte koll på andra länder men gissar de har haft mer vikt på bekämpa smitta till varje pris (för att motivera införande resp. följsamhet för hårda regler).
Tänker folk matade med den mentaliteten då inte kan se vad poängen svenska perspektivet är om det inte ges ordentlig förklaring om grundläggande perspektivskillnaden - och det verkar de ju inte få.

Det skulle lika gärna gå att göra ett reportage om Island och genom det visa upp hur onödig och fel lockdown strategin var som inte lyckades med utrotningen och dessutom hade värre samhällskonsekvenser. ;) Men det är inte vad som önskas i dessa länder...
Nej precis. Sen har kritikerna dålig koll eller ignorerar det faktum att lockdown fungerat mycket olika bra. Italien, uk och Frankrike har knappast bättre koll på smittan än vi utan är på liknande nivå trots lockdown, vi är i och för sig i lite olika faser då Sverige ligger några veckor efter. Och effekterna av åtgärderna Sverige tagit är extremt olika i olika landsdelar, troligen delvis beroende på initial mängd smitta.
 
Såg klippet och det verkar vara en sensationslysten take som jag antar kommer att paras ihop med de ganska utbredda missuppfattningarna som finns. Man blir ändå lite intresserad över att någon uttrycker att det inte finns någon scientific background för den strategi som valts. Det verkar liksom helstolligt.

Nu är jag inte epidemiolog eller läkare, men visst finns det gott stöd i att fysisk distansering och isolering av riskgrupper hjälper att bromsa smittspridning av virus och minska risken för dödliga utfall?

(Om de ens andas att strategin varit flockimmunitet så blir jag mest bara uppgiven. Hur många gånger ska en direkt osanning och felaktighet få upprepas i syfte att skapa sensation?)

Flockimmunitet var ju det enda det prata om i början? Var inte det strategin?

Samt att bära munskydd och visir för vårdanställda flyttades ansvaret över till kommunerna och det fungerade inte så bra i vissa kommuner om man ska tro aftonblaskan och co?
 
Flockimmunitet var ju det enda det prata om i början? Var inte det strategin?

Samt att bära munskydd och visir för vårdanställda flyttades ansvaret över till kommunerna och det fungerade inte så bra i vissa kommuner om man ska tro aftonblaskan och co?
Fast ingen har flyttat ansvaret till kommuner och landsting, inte nu i vart fall utan det har skett genom tidigare reformer för många år sedan, det är kommuner och landstings ansvar, möjligen kunde man flyttat det från dem men det skulle kräva att man bygger upp en ny organisation och knappast något man gör i en handvändning under en pandemi.

Och nej flockimmunitet har aldrig varit en strategi. Har du missat alla som påtalat det även i Bukes Covid-trådar?
 
Flockimmunitet var ju det enda det prata om i början? Var inte det strategin?

Samt att bära munskydd och visir för vårdanställda flyttades ansvaret över till kommunerna och det fungerade inte så bra i vissa kommuner om man ska tro aftonblaskan och co?
Nonsens. FHM har talat om att plana ut kurvan hela tiden. Flockimmunitet som strategi är det bara andra som hittat på.

Vad menar du med flyttat ansvar? All svens krishantering bygger på att det är samma organ som i normalfallet som har ansvar för samma saker. Kommunen för smittsydd inom sin verksamhet och vården inom sin verksamhet.
 
Ja det är möjligt att jag läst artiklar skrivna av andra då som nämner Tegnell och eller han har svarat på.

Som boende utomlands och med vänner över stora delar av världen kan jag bara säga att Sverige verkar inte populärt och de ända som inte verkar inse det är Svenskarna själva.

Men faktum är, att exempelvis Australien, där jag bor, hade första corona dödsfallet noterat 1 mars (tror jag det var) och Sverige runt 11 mars ( ? ).

Aus: ~ 25 milj invånare. Döda till följd av covid: strax över 100
Swe: ~ 10 milj invånare. Döda till följd av covid: över 5000

Jag tycker det säger rätt mycket. Ja Sverige har bättre ekonomi för tillfället än Aus och många andra länder. Men till vilket pris?

Får de som smittas skylla sig själva som inte hållit sig inne?

Smittade och döda på äldreboenden som vårdas av personal utan skyddsutrustning?

Vårdpersonal som går ut och roar sig på fritiden och sedan kommer tillbaka till jobbet på måndag....

Sverige har en knepig grundlag som gör att man inte kan..... alltså va?

Jämna kurvan.... kurvan för dödsfall är ju iafl jämn...


Och gå inte i taket nu alla buke-warriors, man måste få framföra kritik också.

Och ja nej ni har rätt, jag är ingen expert heller och nej jag följer inte varje svensk media varje dag. Men ett hum har jag och siffrorna ljuger ju inte...

Jag tittar på siffror som döda per dag och döda per 1 miljon invånare.
Samt ser jag ju i media och bland vänner och bekanta på fb att kulturen under pandemin är helt klart inte detsamma där som här 🤷‍♀️
 
Ja det är möjligt att jag läst artiklar skrivna av andra då som nämner Tegnell och eller han har svarat på.

Som boende utomlands och med vänner över stora delar av världen kan jag bara säga att Sverige verkar inte populärt och de ända som inte verkar inse det är Svenskarna själva.

Men faktum är, att exempelvis Australien, där jag bor, hade första corona dödsfallet noterat 1 mars (tror jag det var) och Sverige runt 11 mars ( ? ).

Aus: ~ 25 milj invånare. Döda till följd av covid: strax över 100
Swe: ~ 10 milj invånare. Döda till följd av covid: över 5000

Jag tycker det säger rätt mycket. Ja Sverige har bättre ekonomi för tillfället än Aus och många andra länder. Men till vilket pris?

Får de som smittas skylla sig själva som inte hållit sig inne?

Smittade och döda på äldreboenden som vårdas av personal utan skyddsutrustning?

Vårdpersonal som går ut och roar sig på fritiden och sedan kommer tillbaka till jobbet på måndag....

Sverige har en knepig grundlag som gör att man inte kan..... alltså va?

Jämna kurvan.... kurvan för dödsfall är ju iafl jämn...


Och gå inte i taket nu alla buke-warriors, man måste få framföra kritik också.

Och ja nej ni har rätt, jag är ingen expert heller och nej jag följer inte varje svensk media varje dag. Men ett hum har jag och siffrorna ljuger ju inte...

Jag tittar på siffror som döda per dag och döda per 1 miljon invånare.
Samt ser jag ju i media och bland vänner och bekanta på fb att kulturen under pandemin är helt klart inte detsamma där som här 🤷‍♀️
Hur stor andel av Australiens befolkning var utomlands, i stora smitthärdar runt slutet av februari/början av mars? Siffran jag hörde för Sverige var 10%.

Tillägg: Dvs, troligtvis hade vi behövt förbjuda folk att lämna landet i början av februari, för att inte få in smittan i landet.
 
Som boende utomlands och med vänner över stora delar av världen kan jag bara säga att Sverige verkar inte populärt och de ända som inte verkar inse det är Svenskarna själva.
Vem har inte insett detta? Frågan är ju dock varför Sverige "inte är populärt" hur påverkar Sveriges strategi tex Tyskland negativt? För mig låter det mer som det vanliga att "du är inte som oss och då är du fel"

Jag tycker det säger rätt mycket. Ja Sverige har bättre ekonomi för tillfället än Aus och många andra länder. Men till vilket pris?
Ja du det får vi se längre fram. Det finns fortfarande inget facit på detta. En sak är iallafall säker och det är att dålig ekonomi är även den dödlig för stora delar av befolkningen. Det är en sak jag anser viktig att tänka på.
Får de som smittas skylla sig själva som inte hållit sig inne?
Fast pratar inte du om att Sverige ska införa utegångsförbud som alla andra länder? Med den kontexten så måste du ju anse att det är de som inte håller sig inne som får skylla sig själva

Sverige har en knepig grundlag som gör att man inte kan..... alltså va?
Jag tycker det är mer otäckt att man i många så kallade demokratier kan låsa in sin befolkning i husarrest på obestämd tid. Det tycker jag är riktigt riktigt obehagligt. Om grundlagen ser ut så så är det ju som upplagt för att makthavarna ska utnyttja situationen

Och gå inte i taket nu alla buke-warriors, man måste få framföra kritik också.
Du får så gärna framföra kritik men det är bättre att komma med något konstruktivt än "du är dum" modellen som haglat de senaste månaderna blandat med direkt felaktig information

Jag tittar på siffror som döda per dag och döda per 1 miljon invånare.
Och för det ska inlåsning av befolkningen tillämpas? Det intressanta är att många länder som tillämpat inlåsning har högre dödstal/capita än Sverige men de kritiserar man inte... för att 🤔... ja just de gör ju som man ska

Samt ser jag ju i media och bland vänner och bekanta på fb att kulturen under pandemin är helt klart inte detsamma där som här 🤷‍♀️
Äh nej det är klart du inte ser likadant ut. Det är olika länder med olika kulturer. Till det så finns det ju otaliga bevis på att journalister använt foton som ger direkt missvisande information för att stödja sin tes. Det handlar ju i mångt och mycket om att "Hund biter man, är ingen nyhet. Man biter hund är en nyhet"
I mitt fb flöde så ser jag oerhört få bilder på riskfyllda beteenden. Frågan är vad dessa bilder egentligen säger mer än att det går att vinkla bilder stenhårt och att det alltid finns idioter.
 
Ja det är möjligt att jag läst artiklar skrivna av andra då som nämner Tegnell och eller han har svarat på.

Som boende utomlands och med vänner över stora delar av världen kan jag bara säga att Sverige verkar inte populärt och de ända som inte verkar inse det är Svenskarna själva.

Men faktum är, att exempelvis Australien, där jag bor, hade första corona dödsfallet noterat 1 mars (tror jag det var) och Sverige runt 11 mars ( ? ).

Aus: ~ 25 milj invånare. Döda till följd av covid: strax över 100
Swe: ~ 10 milj invånare. Döda till följd av covid: över 5000

Jag tycker det säger rätt mycket. Ja Sverige har bättre ekonomi för tillfället än Aus och många andra länder. Men till vilket pris?

Får de som smittas skylla sig själva som inte hållit sig inne?

Smittade och döda på äldreboenden som vårdas av personal utan skyddsutrustning?

Vårdpersonal som går ut och roar sig på fritiden och sedan kommer tillbaka till jobbet på måndag....

Sverige har en knepig grundlag som gör att man inte kan..... alltså va?

Jämna kurvan.... kurvan för dödsfall är ju iafl jämn...


Och gå inte i taket nu alla buke-warriors, man måste få framföra kritik också.

Och ja nej ni har rätt, jag är ingen expert heller och nej jag följer inte varje svensk media varje dag. Men ett hum har jag och siffrorna ljuger ju inte...

Jag tittar på siffror som döda per dag och döda per 1 miljon invånare.
Samt ser jag ju i media och bland vänner och bekanta på fb att kulturen under pandemin är helt klart inte detsamma där som här 🤷‍♀️
Vad du inte verkar förstå är att det dåliga ryktet inte baseras på fakta.

1. Sverige fångar upp betydligt större andel av de som dör av Covid 19 än flertalet andra länder, mindre än en handfull ligger på samma nivå. Dvs de siffror du sitter och jämför är som att jämföra äpplen med apelsiner. Jag har sett siffror på överdödlighet som tyder på att många länder missar stora delar av av sina Corona-dödsfall i Europa, siffror som 30-40% är vanliga

2. Vårdpersonal oroar sig säkert i många länder, Sverige är knappast unikt.

3. Första bekräftade fallet var den 31/2, men det är sannolikt att smittan fanns i Sverige betydligt tidigare. Sverige är ett av de länder i världen med mest kontakter med andra länder (både affärsmässigt och genom turism) och på detta sammanföll utbrottet i Europa med sportlovet, där vi reser extra mycket. .

4. Du bör jämföra med länder som har liknade förutsättningar, att jämföra med Australien som ligger långt från epicentrum av smittan och dessutom är en ö-nation och slå dig för bröstet visar mest på okunskap och naivitet. Jämför med UK och Frankrike istället, där får du en bättre och mer rättvis jämförelse.

5. I dagsläget har Sverige ingen överdödlighet alls, dödstalen sjunker och så även antalet inlagd på sjukhus.

6. Vi har inget facit än. Vi vet inte var det hela slutar. Ny utbrott rapporteras dagligen i diverse länder.

Du sticker också ut hakan och gör dig till talesman för hela världen, är det inte att ta sig vatten över huvudet? Det handlar inte om att Sverige är bäst eller att vi gjort rätt, vad är förresten rätt? Det handlar om att du tycks tro att du vet en massa men gång på gång visar att du har noll koll.
 
Som boende utomlands och med vänner över stora delar av världen kan jag bara säga att Sverige verkar inte populärt och de ända som inte verkar inse det är Svenskarna själva.
Fast det är ju inte det som det handlar om. Klart vi har fattat att en massa är anti oss.
Problemet är att de gör sin bedömning på felaktiga grunder och framför en massa information om vad Sverige gör och tänker som inte stämmer.
Det går alldeles utmärkt att tycka precis vad man vill om oss, men tyck om det som är reell verklighet då och inte om påhittade missuppfattningar...

Får de som smittas skylla sig själva som inte hållit sig inne?
Sådana där resonemang är bara fåniga. Smittsamma sjukdomar är smittsamma. Det ingår slump och oförutsägbarhet i vem som smittas. Varför ska någon "skylla sig själv" oavsett om det är covid, vattkoppor eller malaria de drabbas av.

Sverige har en knepig grundlag som gör att man inte kan..... alltså va?
Att inte tillåta tvångsinternering på obestämd tid utan juridisk grund..? :confused:
Ja, oerhört knepigt... eller ganska sunt. ;)

Du kan inte döma en strategi bara på dödstal, utan hänsyn till vilka förutsättningar som varit för handen från början och som sedan inverkat på utfallet. Det är bara kass statistikhantering...
 
Flockimmunitet var ju det enda det prata om i början? Var inte det strategin?

Strategin har hela tiden varit att begränsa smittspridningen för att se till att sjukvården inte belastas över den kapacitet man kan skapa. Och skydda och isolera riskgrupper. Det har man gjort genom att införa regler för fysisk distansering som befolkningen har att förhålla sig till . Precis som en lockdown är en regel ämnad att skapa fysisk distansering som befolkningen har att förhålla sig till.

En del av problemet är att lockdown betraktas som en helig graal av vissa för att uppnå fysisk distansering, samtidigt som resultatet av lockdown/inte lockdown inte ens med önsketänkande visat sig vara en avgörande nyckelfaktor.

Det är därför jag tycker det vore intressantare att diskutera de skillnader i olika beslut i olika stadier av pandemin som olika länder, som kan ha påverkat spridningen, än att fortsätta diskutera utifrån helt felaktiga grunder. Det blir liksom nåt slags utdragen sensationslystnad mot bättre vetande, istället för intressant analys av hur saker och ting kan förbättras.
 
Hur stor andel av Australiens befolkning var utomlands, i stora smitthärdar runt slutet av februari/början av mars? Siffran jag hörde för Sverige var 10%.

Tillägg: Dvs, troligtvis hade vi behövt förbjuda folk att lämna landet i början av februari, för att inte få in smittan i landet.

1.3 % står det på Wiki men jag vet inte hur säker den källan är eller om det är före covid eller i nutid, då många återvänt hit.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Australian_diaspora

Här har det varit "förbjudet" att lämna landet (citizens och pr) sen 25 mars

Edit: bosatta utomlands, sorry.. står inget om semestrande
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp