Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det ngn som vet hur andel "unga" (typ under 60 år) som dör i Covid jämfört med hur många "unga" som dör i influensa?
Det är omöjligt att jämföra, när det gäller influensan så har den "alltid" funnits medan Covid är nytt. Skillnaden då är att stora delar av befolkningen har haft influensa (någon version) eller varit utsatta utan att den brutit ut på allvar och är mer eller mindre immuna. Det är svårt att sia om hur många som skulle få och dö av en helt ny influensa där ingens immunförsvar känner igen sjukdomen. Det är få som dör av någon av sjukdomarna men jag upplever att Covid när den är som värst är betydligt värre än influensan.

Om 10 eller 50 år kanske Covid är problematiskt på samma nivå som influensa och då kan vi jämföra.
 
Självklart överdriver vi när vi oroar oss för COVID-19. I mitt liv har jag säkerligen 20+ risker för min hälsa som jag helt och fullt accepterar, som är större än risken för seriös skada av COVID. Jag är inte unik, men detta är på tapeten nu och således tänker folk på det.

Det dog lika många av tuberkolos förra året som COVID-19 i år, ungefär. Vem bryr sig om TBC, hur stor nyhet är det? Väldigt farlig, och smittsam sjukdom.

Angående vaccin är jag helt för vaccin i allmänhet. Problemet här är att det är extremt påskyndat och hastigt, obeprövat. Vi kan ju minnas skandalen med svininfluensavaccinet. Alla vaccin är inte direkt så bra.

Det vore fantastiskt om vi inte förstörde våra samhällen pga rädslan för COVID. Men tyvärr tänker folk inte så långt. Och staten vill hemskt gärna ha mer makt, och rädsla är superbra för att möjliggöra det.

Problemet med Covid och oron ligger inte främst på individnivå (vilket givetvis är illa för de drabbade oavsett) utan samhällsnivå. Oron ligger i att vi inte ska klara av att hantera alla som blir sjuka om för många drabbas samtidigt. Risken är att sjukvården kollapsar av överbelastning, händer det är risken att många dör som annars skulle överlevt.

Det blir en utmaning att få de som inte oroar sig för sitt eget liv att vidta stora inskränkningar för att skydda samhället och bidra till att få ner smittrycket.

Vaccinet är mer testat än många motsvarande vaccin med betydligt större testgrupper, det man främst gjort är att det är en massiv insats i forskningsväg men också att man jobbat för att få ner administrativa ledtider så att inte byråkratin ska försena godkännandet.

Alla vaccin är oprövade innan den stora massan vaccinerats och finns det allvarliga sällsynta biverkningar som narkolepsi så är det nästan omöjligt att fånga upp dem under tester. I så fall skulle man behöva testa på flera hundra tusen eller kanske miljontals människor och då är det tveksamt om man kan kalla det test.
 
För mig är det en självklarhet att ta covid på allvar. Det är alldeles för många som drabbats hårt av sjukdomen även om de inte dött.
Idag är ju även covid tredje vanligaste dödsorsaken.
Jag förstår faktiskt inte att det fortfarande finns de som verkar tro att covid är ungefär som en influensa, som absolut också dödar särskilt sköra. Men som de flesta ändå överlever utan sjukvård.
De allra flesta överlever även covid utan sjukhusvård. Inte för att jag vill bagatellisera på något sätt, men så är det ju ändå. Och det finns influensor som är både "värre" och "lindrigare" än covid, om vi nu skall jämföra.
 
Problemet med Covid och oron ligger inte främst på individnivå (vilket givetvis är illa för de drabbade oavsett) utan samhällsnivå. Oron ligger i att vi inte ska klara av att hantera alla som blir sjuka om för många drabbas samtidigt. Risken är att sjukvården kollapsar av överbelastning, händer det är risken att många dör som annars skulle överlevt.

Det blir en utmaning att få de som inte oroar sig för sitt eget liv att vidta stora inskränkningar för att skydda samhället och bidra till att få ner smittrycket.

Vaccinet är mer testat än många motsvarande vaccin med betydligt större testgrupper, det man främst gjort är att det är en massiv insats i forskningsväg men också att man jobbat för att få ner administrativa ledtider så att inte byråkratin ska försena godkännandet.

Alla vaccin är oprövade innan den stora massan vaccinerats och finns det allvarliga sällsynta biverkningar som narkolepsi så är det nästan omöjligt att fånga upp dem under tester. I så fall skulle man behöva testa på flera hundra tusen eller kanske miljontals människor och då är det tveksamt om man kan kalla det test.

Det löser man genom att hela första vaccinationsfasen övervakas extra responsivt, så den blir en del av ”testet”. Nånstans flyter definitionen ihop när observationsgruppen blir så stor.

Men om vi först testar alla i världen med vaccinkandidater kan vi vara ganska säkra på att biverkningar är kända, även sällsynta på individnivå. Dessutom elimineras behovet av ett vaccinationsprogram ett tag.:idea:
 
Det är omöjligt att jämföra, när det gäller influensan så har den "alltid" funnits medan Covid är nytt. Skillnaden då är att stora delar av befolkningen har haft influensa (någon version) eller varit utsatta utan att den brutit ut på allvar och är mer eller mindre immuna. Det är svårt att sia om hur många som skulle få och dö av en helt ny influensa där ingens immunförsvar känner igen sjukdomen. Det är få som dör av någon av sjukdomarna men jag upplever att Covid när den är som värst är betydligt värre än influensan.

Om 10 eller 50 år kanske Covid är problematiskt på samma nivå som influensa och då kan vi jämföra.
Du kan ju jämföra med spanska sjukan som var en "ny" influensa. Den hade också, i de allvarligare fallen, symptom som liknar covid-symptom. Dock såg dödligheten annorlunda ut, den drabbade ju till stor del unga vuxna, 20-40 år, och var på det viset "värre" än covid. Procentuellt utslaget på hela befolkningen tror jag dödligheten var liknande eller något högre för spanska sjukan än covid, men det kan man nog egentligen inte jämföra förrän efteråt.
 
Att bagatellisera Covid-19 i detta läge när det tagit fart igen och vården drar efter andan kan jämställas med Trump's "It will go away". Maken till ignorans har sällan skådats.

Var och en behöver ta sitt förbannade ansvar.


Var det inte Brasiliens president som sa att "Vi måste sluta vara ett land med veklingar" :meh: Vi kanske kan testa det, vara mer macho helt enkelt och se om det är en framgångsrik strategi :banghead:
 
De allra flesta överlever även covid utan sjukhusvård. Inte för att jag vill bagatellisera på något sätt, men så är det ju ändå. Och det finns influensor som är både "värre" och "lindrigare" än covid, om vi nu skall jämföra.
Det anser jag faktiskt att du gör. De allra flesta överlever covid ja. Men antalet som behöver få sjukhusvård för covid är större. Vilka värre influensor är det vi pratar om som har haft samma effekt i nutid i Sverige?
 
Du kan ju jämföra med spanska sjukan som var en "ny" influensa. Den hade också, i de allvarligare fallen, symptom som liknar covid-symptom. Dock såg dödligheten annorlunda ut, den drabbade ju till stor del unga vuxna, 20-40 år, och var på det viset "värre" än covid. Procentuellt utslaget på hela befolkningen tror jag dödligheten var liknande eller något högre för spanska sjukan än covid, men det kan man nog egentligen inte jämföra förrän efteråt.
Det går inte att jämföra med spanska sjukan rakt av. Hur var sjukvården på den tiden jämfört med nu, hur många fler hade överlevt om dagens sjukvård fanns då? Hur många fler hade dött i covid om dagens sjukvård inte funnits idag? Det är frågor som inte lätt kan besvaras.
 
Problemet med Covid och oron ligger inte främst på individnivå (vilket givetvis är illa för de drabbade oavsett) utan samhällsnivå. Oron ligger i att vi inte ska klara av att hantera alla som blir sjuka om för många drabbas samtidigt. Risken är att sjukvården kollapsar av överbelastning, händer det är risken att många dör som annars skulle överlevt.

Det blir en utmaning att få de som inte oroar sig för sitt eget liv att vidta stora inskränkningar för att skydda samhället och bidra till att få ner smittrycket.
V
Vaccinet är mer testat än många motsvarande vaccin med betydligt större testgrupper, det man främst gjort är att det är en massiv insats i forskningsväg men också att man jobbat för att få ner administrativa ledtider så att inte byråkratin ska försena godkännandet.

Alla vaccin är oprövade innan den stora massan vaccinerats och finns det allvarliga sällsynta biverkningar som narkolepsi så är det nästan omöjligt att fånga upp dem under tester. I så fall skulle man behöva testa på flera hundra tusen eller kanske miljontals människor och då är det tveksamt om man kan kalla det test.

Du vet att vaccinet mot svininfluensa orsakade fler fall av narkolepsi än det beräknas ha räddat liv?

"mer testat än motsvarande vaccin".

Det finns inga motsvarande vaccin. Låt oss inte låtsas som att vetenskap är nått man kan förvränga och använda som man vill.
 
Jag är inte rädd för att själv dö i Covid-19. Även om jag nog kan ligga pyrt på det med trasslig andning sedan ett år tillbaka.

Jag känner folk som jobbar i vården. Jag är rädd för att hela vårt samhälle kommer vara byggt på lerfötter om inte vården får hämta andan. Resurserna är hårt spända som de är, det behövs inte mer. Vi måste bromsa smittan. Ju mer smittspridning, desto fler som behöver sjukhusvård.
 
Jag är inte rädd för att själv dö i Covid-19. Även om jag nog kan ligga pyrt på det med trasslig andning sedan ett år tillbaka.

Jag känner folk som jobbar i vården. Jag är rädd för att hela vårt samhälle kommer vara byggt på lerfötter om inte vården får hämta andan. Resurserna är hårt spända som de är, det behövs inte mer. Vi måste bromsa smittan. Ju mer smittspridning, desto fler som behöver sjukhusvård.

Solidaritet är ett ack så bortglömt men passade ord i sammanhanget.
 
Solidaritet är ett ack så bortglömt men passade ord i sammanhanget.

Någonstans känner jag ändå att det är rimligt att härda ut och ta ett nytt grepp efter nyår. Jag ger det så långt tid, ställer in samkväm, gör det som måste göras men drar ner på onödigt så långt det är möjligt. Jag går i affärer för att jag behöver saker, men driver inte runt på shoppingcentrum. Jag handlar mat, men försöker undvika trängsel. Går på apoteket men väntar utanför.
 
Någonstans känner jag ändå att det är rimligt att härda ut och ta ett nytt grepp efter nyår. Jag ger det så långt tid, ställer in samkväm, gör det som måste göras men drar ner på onödigt så långt det är möjligt. Jag går i affärer för att jag behöver saker, men driver inte runt på shoppingcentrum. Jag handlar mat, men försöker undvika trängsel. Går på apoteket men väntar utanför.

Jag tror vi kommer få härda ut betydligt längre än så. Eller ja, åtminstone vi som hänger på låset och vill börja festa igen. Vi får nog sätta oss på händerna fram till sommaren skulle jag gissa.
 
Jag tror vi kommer få härda ut betydligt längre än så. Eller ja, åtminstone vi som hänger på låset och vill börja festa igen. Vi får nog sätta oss på händerna fram till sommaren skulle jag gissa.

Det tror jag också, men om jag väljer att se det som ett nytt, välgrundat och omprövat beslut har jag lättare för att acceptera det. Hellre än att sätta mig i karantän 1 år från början.
 
Redan nu så har man uppmätt biverkningar på dom vaccin som snart förväntas bli godkända. Man kallar dom för smärre, obetydliga eller lindriga. På "fel" människor kan ju dessa istället bli allvarliga eller risk för men förlivet. Nej tack jag ger välvilligt bort min dos till nån annan. Åtminstone tills man säger "så gick det sen"...
 
Du vet att vaccinet mot svininfluensa orsakade fler fall av narkolepsi än det beräknas ha räddat liv?

"mer testat än motsvarande vaccin".

Det finns inga motsvarande vaccin. Låt oss inte låtsas som att vetenskap är nått man kan förvränga och använda som man vill.
Hur många som dött om svininfluensan spridits i Sverige och verkligen blivit en pandemi vet vi inte

Jo det finns motsvarande vaccin, exempelvis influensa. Och testningen är mer omfattande. LÅtsat inte som vetenskap inte existerar. Jag menar inte att vetenskapen har svar på allt men man ska heller inte förringa vad som gjorts.
 
Redan nu så har man uppmätt biverkningar på dom vaccin som snart förväntas bli godkända. Man kallar dom för smärre, obetydliga eller lindriga. På "fel" människor kan ju dessa istället bli allvarliga eller risk för men förlivet. Nej tack jag ger välvilligt bort min dos till nån annan. Åtminstone tills man säger "så gick det sen"...
Det finns inget läkemedel eller vaccin som inte har biverkningar. Att försöka skrämma upp folk med sådant dravel som du kommer med nu är förkastligt. Jag hoppas verkligen att du inte tar Alvedon eller något annat smärtstillande. De kan medföra rätt otrevliga biverkningar även om de är sällsynta.
Edit
Jag kommer inte stå först i vaccinkön eftersom jag vet att jag gärna drar på mig konstiga biverkningar av läkemedel. Jag har inte hittat någon direkt gemensam faktor så jag är försiktig med mindre prövade saker. Det är dock ett personligt val utifrån min situation inte pga någon skrämselpropaganda där saken tas ur sitt sammanhang. (Till det så lever jag alltid rätt isolerat och i en lågbefolkad del av landet så det finns helt klart bättre behövande än jag)
 
Det tror jag också, men om jag väljer att se det som ett nytt, välgrundat och omprövat beslut har jag lättare för att acceptera det. Hellre än att sätta mig i karantän 1 år från början.

Håller med!

Sen tycker jag att man får använda huvudet lite själv också, och göra egna bedömningar tillsammans med lite folkvett. Jag är exempelvis på kontoret varje dag även om det tjatas om hemarbete, eftersom jag promenerar hit och har eget kontor. Samt det är två andra här på våra 500 kvm. I helgen ska vi träffa en släkting som hamnat i depression på grund av sin isolering. Det börjar kännas farligare att låta den fortlöpa, än att träffas symptomfria. Så visst tycker jag att vi ska följa rekommendationerna så långt det går. Men ibland kan man också göra en egen bedömning.
 
Redan nu så har man uppmätt biverkningar på dom vaccin som snart förväntas bli godkända. Man kallar dom för smärre, obetydliga eller lindriga. På "fel" människor kan ju dessa istället bli allvarliga eller risk för men förlivet. Nej tack jag ger välvilligt bort min dos till nån annan. Åtminstone tills man säger "så gick det sen"...
Man har sett samma biverkningar som vid influensavaccinering.

Sen är frågan om du vill sitta i lockdown i Spanien eller förlita dig på att andra tar vaccinet sp Coronans grepp kan brytas.
 
Det finns inget läkemedel eller vaccin som inte har biverkningar. Att försöka skrämma upp folk med sådant dravel som du kommer med nu är förkastligt. Jag hoppas verkligen att du inte tar Alvedon eller något annat smärtstillande. De kan medföra rätt otrevliga biverkningar även om de är sällsynta

Helt OT, men jag blir fruktansvärt dålig av Ipren... Kolla DEN biverkningslistan...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp