Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.

skogaliten

Trådstartare
Bara en liten påminnelse:

Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000 barn.
Sjukdomar som det å ena sidan, finns enkla botemedel för, och som å andra sidan, ofta går att förebygga.

Rent vatten, tvätta händerna, och bra avfallshantering, hör till de förebyggande åtgärderna.

Enkla varianter av vätskeersättning, hör till de billiga och enkla botemedlen.

En mycket stor andel av de diarrésjuka, skulle inte behöva dö, alls egentligen.
De skulle både kunna slippa bli sjuka, och, om de ändå blev sjuka, så skulle de inte behöva dö, om bara de politiska systemen i de länder där de flesta som dör av diarré finns, fungerade på ett sådant sätt, så att alla fick rimliga levnadsförhållanden.

Men ändå så dör detta stora antal människor, varav majoriteten barn, varje år, år efter år, årtionde efter årtionde.

Hitills, så har ca 1.500.000 personer dött av Covid-19, eller med Covid-19.

Risken att dö är störst för sköra äldre, tror vi just nu i varje fall.

Covid-19, kommer så småningom att "bli ofarligt", men inte ens "vanlig förkylning" är ofarlig, en och annan skör, och/eller äldre person, dör även av de mer banala infektionerna.
Alla pandemier "brinner ut" så småningom.

Men är det verkligen acceptabelt att 2,5 miljoner människor, ska dö i i diarré, varje år, år efter år?
För att det inte finns rent vatten? Eller tillgång till vätskeersättning till i synnerhet små barn?

Sorry för lite OT.

Men jag tycker vid vissa tillfällen, att vi tar i lite för mycket när vi oroar oss för Covid-19.

Vi kanske riskerar att det blir än fler dödsfall i den där diarrén, när ekonomin blir ännu sämre, och arbetslösheten ännu större, i de länder där dödsfall i diarré är vanliga, om man använder sådant som drakoniska och långvariga "lockdowns" för att försöka hindra spridning av Covid-19.

Blev det bra i så fall?
 
Vad gäller vaccination så ja, egentligen skulle jag ta det. Men, stort men, jag tror inte de hunnit testa hur/om det påverkar bebis som ammar än. Därav kommer jag troligtvis vänta med vaccination, även om jag är i riskgrupp.
 
Jag tar vaccin så fort jag får. Jag är I två riskgrupper så jag vill nog gärna ta.

Självklart är jag orolig med tanke på svininfluensans vaccin men tänker att Covid är betydligt värre.
 
Jag kommer vaccinera mig när det blir "min tur" och jag erbjuds. Blev för någon anledning erbjuden svininfluensavaccinet tidigt, men eftersom jag inte har lika tät kontakt med sjukvården/den avdelningen tror jag inte att jag räknas i riskgrupp längre.
 
Bara en liten påminnelse:

Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000 barn.
Sjukdomar som det å ena sidan, finns enkla botemedel för, och som å andra sidan, ofta går att förebygga.

Rent vatten, tvätta händerna, och bra avfallshantering, hör till de förebyggande åtgärderna.

Enkla varianter av vätskeersättning, hör till de billiga och enkla botemedlen.

En mycket stor andel av de diarrésjuka, skulle inte behöva dö, alls egentligen.
De skulle både kunna slippa bli sjuka, och, om de ändå blev sjuka, så skulle de inte behöva dö, om bara de politiska systemen i de länder där de flesta som dör av diarré finns, fungerade på ett sådant sätt, så att alla fick rimliga levnadsförhållanden.

Men ändå så dör detta stora antal människor, varav majoriteten barn, varje år, år efter år, årtionde efter årtionde.

Hitills, så har ca 1.500.000 personer dött av Covid-19, eller med Covid-19.

Risken att dö är störst för sköra äldre, tror vi just nu i varje fall.

Covid-19, kommer så småningom att "bli ofarligt", men inte ens "vanlig förkylning" är ofarlig, en och annan skör, och/eller äldre person, dör även av de mer banala infektionerna.
Alla pandemier "brinner ut" så småningom.

Men är det verkligen acceptabelt att 2,5 miljoner människor, ska dö i i diarré, varje år, år efter år?
För att det inte finns rent vatten? Eller tillgång till vätskeersättning till i synnerhet små barn?

Sorry för lite OT.

Men jag tycker vid vissa tillfällen, att vi tar i lite för mycket när vi oroar oss för Covid-19.

Vi kanske riskerar att det blir än fler dödsfall i den där diarrén, när ekonomin blir ännu sämre, och arbetslösheten ännu större, i de länder där dödsfall i diarré är vanliga, om man använder sådant som drakoniska och långvariga "lockdowns" för att försöka hindra spridning av Covid-19.

Blev det bra i så fall?

Självklart överdriver vi när vi oroar oss för COVID-19. I mitt liv har jag säkerligen 20+ risker för min hälsa som jag helt och fullt accepterar, som är större än risken för seriös skada av COVID. Jag är inte unik, men detta är på tapeten nu och således tänker folk på det.

Det dog lika många av tuberkolos förra året som COVID-19 i år, ungefär. Vem bryr sig om TBC, hur stor nyhet är det? Väldigt farlig, och smittsam sjukdom.

Angående vaccin är jag helt för vaccin i allmänhet. Problemet här är att det är extremt påskyndat och hastigt, obeprövat. Vi kan ju minnas skandalen med svininfluensavaccinet. Alla vaccin är inte direkt så bra.

Det vore fantastiskt om vi inte förstörde våra samhällen pga rädslan för COVID. Men tyvärr tänker folk inte så långt. Och staten vill hemskt gärna ha mer makt, och rädsla är superbra för att möjliggöra det.
 
Bara en liten påminnelse:

Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000 barn.
Sjukdomar som det å ena sidan, finns enkla botemedel för, och som å andra sidan, ofta går att förebygga.

Rent vatten, tvätta händerna, och bra avfallshantering, hör till de förebyggande åtgärderna.

Enkla varianter av vätskeersättning, hör till de billiga och enkla botemedlen.

En mycket stor andel av de diarrésjuka, skulle inte behöva dö, alls egentligen.
De skulle både kunna slippa bli sjuka, och, om de ändå blev sjuka, så skulle de inte behöva dö, om bara de politiska systemen i de länder där de flesta som dör av diarré finns, fungerade på ett sådant sätt, så att alla fick rimliga levnadsförhållanden.

Men ändå så dör detta stora antal människor, varav majoriteten barn, varje år, år efter år, årtionde efter årtionde.

Hitills, så har ca 1.500.000 personer dött av Covid-19, eller med Covid-19.

Risken att dö är störst för sköra äldre, tror vi just nu i varje fall.

Covid-19, kommer så småningom att "bli ofarligt", men inte ens "vanlig förkylning" är ofarlig, en och annan skör, och/eller äldre person, dör även av de mer banala infektionerna.
Alla pandemier "brinner ut" så småningom.

Men är det verkligen acceptabelt att 2,5 miljoner människor, ska dö i i diarré, varje år, år efter år?
För att det inte finns rent vatten? Eller tillgång till vätskeersättning till i synnerhet små barn?

Sorry för lite OT.

Men jag tycker vid vissa tillfällen, att vi tar i lite för mycket när vi oroar oss för Covid-19.

Vi kanske riskerar att det blir än fler dödsfall i den där diarrén, när ekonomin blir ännu sämre, och arbetslösheten ännu större, i de länder där dödsfall i diarré är vanliga, om man använder sådant som drakoniska och långvariga "lockdowns" för att försöka hindra spridning av Covid-19.

Blev det bra i så fall?
Utan att förringa Covid.
1,35 miljoner dör i trafikolyckor varje år. 20-50 miljoner skadas. Det är den 8:e vanligaste dödsorsaken, bland barn och unga 5-29 år den vanligaste. Även här finns det effektiva åtgärder för att minska antalet, skillnaden mellan olika länder är enorm.

(Enligt WHO så minskade antalet dödade i diarresjukdomar med c:a 1 miljon från 2000-2016 och var då på samma nivå som trafikdödade. Fortfarande förskräckligt många)
 
Det vore fantastiskt om vi inte förstörde våra samhällen pga rädslan för COVID. Men tyvärr tänker folk inte så långt. Och staten vill hemskt gärna ha mer makt, och rädsla är superbra för att möjliggöra det.

Ska vi då strunta i att ge folk som behöver sjukhusvård pga Covid? Det spelar liksom ingen roll hur mycket större risken är för de allra flesta att dö i en trafikolycka. Vårdapparaten kommer ändå gå omkull illa kvickt om vi inte gör vad vi kan för att bromsa smittan.
 
Ska vi då strunta i att ge folk som behöver sjukhusvård pga Covid? Det spelar liksom ingen roll hur mycket större risken är för de allra flesta att dö i en trafikolycka. Vårdapparaten kommer ändå gå omkull illa kvickt om vi inte gör vad vi kan för att bromsa smittan.
Dessutom så kan man inte räkna faran i antalet dödsfall. Det har ju visat sig att flera får långdragna symptom som iaf hittills inte har löst sig. Och vi vet inte vad det ger i förlängningen.
 
För mig är det en självklarhet att ta covid på allvar. Det är alldeles för många som drabbats hårt av sjukdomen även om de inte dött.
Idag är ju även covid tredje vanligaste dödsorsaken.
Jag förstår faktiskt inte att det fortfarande finns de som verkar tro att covid är ungefär som en influensa, som absolut också dödar särskilt sköra. Men som de flesta ändå överlever utan sjukvård.
 
Är det ngn som vet hur andel "unga" (typ under 60 år) som dör i Covid jämfört med hur många "unga" som dör i influensa?
 
Jag har stor myndighetstro, varför jag tar Covid-19 på allvar när vi stadsminister håller tal till nationen och säger att vi ska göra det. Jag kommer också vaccinera mig om jag uppmanas till det. Jag upplever att allt för många jämför Covid-19 vaccinet med svininfluensavaccinet, men vi får inte heller glömma bort vad vaccinering gör för världen och hur oerhört många effektiva och bra vaccin vi har. Jag tänker inte sätta på mig en foliehatt och bli anti vaxxer och tro att våra myndigheter ljuger för oss om faran med Covid-19. Jag har inte förlorat någon i Covid-19 ännu men har vänner och bekanta som har. En utav dem satt med sin döde make i lägenheten i 6 timmar innan någon kunde hämta honom. En annan nära vän jobbar på IVA och har rullat in folk i vita lakan sen mars.

Ja, viruset är ofarligt för oss flesta. Ja, våra myndigheter gör misstag ibland och gissar fel om virusets utveckling. Men jag tror inte någon annan är bättre lämpad att gissa och ta beslut, framför allt inte jag själv och jag tror inte jag får bättre information genom att googla runt på nätforum heller. Pratar man om dödlighet globalt så finns det såklart värre sjukdomar och tillstånd, men det är ju heller inte helt märkligt att svenska myndigheter agerar på faror som rör Sverige i första hand.
 
Självklart överdriver vi när vi oroar oss för COVID-19. I mitt liv har jag säkerligen 20+ risker för min hälsa som jag helt och fullt accepterar, som är större än risken för seriös skada av COVID. Jag är inte unik, men detta är på tapeten nu och således tänker folk på det.

Det dog lika många av tuberkolos förra året som COVID-19 i år, ungefär. Vem bryr sig om TBC, hur stor nyhet är det? Väldigt farlig, och smittsam sjukdom.

Angående vaccin är jag helt för vaccin i allmänhet. Problemet här är att det är extremt påskyndat och hastigt, obeprövat. Vi kan ju minnas skandalen med svininfluensavaccinet. Alla vaccin är inte direkt så bra.

Det vore fantastiskt om vi inte förstörde våra samhällen pga rädslan för COVID. Men tyvärr tänker folk inte så långt. Och staten vill hemskt gärna ha mer makt, och rädsla är superbra för att möjliggöra det.
Bara för att det finns andra risker, ibland valbara för individen, så innebär inte det att vi inte ska göra vad vi kan för att minska dödsfallen i covid19. Vi får heller inte glömma att de 1,5 miljonerna har dött trots långtgående åtgärder i många länder. Hur det hade sett ut om vi hade struntat i dem vet vi inte. Hur många med andra potentiellt dödliga sjukdomar/skador hade då kunnat få vård?

Även om åtgärderna mot Covid påverkar/kommer att påverka människors hälsa och/eller dödlighet inom andra områden (negativt eller positivt - varierar också mellan länder) så är det nog inte så stor direkt korrelation mellan åtgärder mot Covid och dödligheten i/åtgärder mot andra sjukdomar? Tyvärr är det dock så att invånarna i flera av de länder som drabbas värst nu (direkt eller indirekt) även är mest drabbade av andra orsakerna till för tidig död.

Kanske kommer vi (dvs främst forskare, sjukvård och myndigheter) till och med att lära oss något som vi kan ha nytta av i bekämpningen av andra (förtida) dödsorsaker och ohälsa? Ta en sådan sak som att man låter covidpatienter ligga på mage på IVA. Det är kanske bra för andra med lungsjukdom också?

Den största skillnaden mellan Covid och flera av de andra vanliga dödsorsakerna är att vi varken på individ- eller populationsnivå har någon möjlighet att förebygga för tidig död - förutom de isoleringsåtgärder som nu görs. Möjligheten att bota är dessutom begränsad och mycket resurskrävande.

Mot TBC kan man vaccinera (även om det ""bara" lindrar förloppet) och man kan förebygga genom att pastörisera mjölk, vilket också görs. Det finns läkemedel som botar. TBC är inte så väldigt smittsamt (mellan människor) och man kan bära på det ett helt liv utan att insjukna. De som dör idag kan ha smittats för flera årtionden sedan (även om det inte är så vanligt). Så den jämförelsen haltar lite. TBC var 2016 den 10:e vanligaste dödsorsaken i världen. Det dog ungefär lika många i TBC som i trafikolyckor och diarré.
https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/the-top-10-causes-of-death
 
Senast ändrad:
Bara för att det finns andra risker, ibland valbara för individen, så innebär inte det att vi inte ska göra vad vi kan för att minska dödsfallen i covid19. Vi får heller inte glömma att de 1,5 miljonerna har dött trots långtgående åtgärder i många länder. Hur det hade sett ut om vi hade struntat i dem vet vi inte. Hur många med andra potentiellt dödliga sjukdomar/skador hade då kunnat få vård?

Även om åtgärderna mot Covid påverkar/kommer att påverka människors hälsa och/eller dödlighet inom andra områden (negativt eller positivt - varierar också mellan länder) så är det nog inte så stor direkt korrelation mellan åtgärder mot Covid och dödligheten i/åtgärder mot andra sjukdomar? Tyvärr är det dock så att invånarna i flera av de länder som drabbas värst nu (direkt eller indirekt) även är mest drabbade av andra orsakerna till för tidig död.

Kanske kommer vi (dvs främst forskare, sjukvård och myndigheter) till och med att lära oss något som vi kan ha nytta av i bekämningen av andra (förtida) dödsorsaker och ohälsa? Ta en sådan sak som att man låter covidpatienter ligga på mage på IVA. Det är kanske bra för andra med lungsjukdom också?

Den största skillnaden mellan Covid och flera av de andra vanliga dödsorsakerna är att vi varken på individ- eller populationsnivå har någon möjlighet att förebygga för tidig död - förutom de isoleringsåtgärder som nu görs. Möjligheten att bota är dessutom begränsad och mycket resurskrävande.

Mot TBC kan man vaccinera (även om det ""bara" lindrar förloppet) och man kan förebygga genom att pastörisera mjölk, vilket också görs. Det finns läkemedel som botar. TBC är inte så väldigt smittsamt (mellan människor) och man kan bära på det ett helt liv utan att insjukna. De som dör idag kan ha smittats för flera årtionden sedan (även om det inte är så vanligt). Så den jämförelsen haltar lite. TBC var 2016 den 10:e vanligaste dödsorsaken i världen. Det dog ungefär lika många i TBC som i trafikolyckor och diarré.
https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/the-top-10-causes-of-death

1. Det finns en massa åtgärder mot övriga sjukdomar jag nämnde också.
2. Ingen har sagt att vi inte ska ha åtgärder mot Covid. Det jag dock alltid blir så förvånad över är hur folk aldrig förstår att åtgärderna bär mer sig MASSVIS av negativa, extremt farliga effekter. Det bortses från gång efter gång efter gång.


Jag blir alltid lika förvånad varje gång jag måste peka ut att fattigdom och ekonomisk misär är farligt för personers hälsa.
 
Ska vi då strunta i att ge folk som behöver sjukhusvård pga Covid? Det spelar liksom ingen roll hur mycket större risken är för de allra flesta att dö i en trafikolycka. Vårdapparaten kommer ändå gå omkull illa kvickt om vi inte gör vad vi kan för att bromsa smittan.
Det här inlägget är ett jättebra exempel på binärt tänkande.
 
1. Det finns en massa åtgärder mot övriga sjukdomar jag nämnde också.
2. Ingen har sagt att vi inte ska ha åtgärder mot Covid. Det jag dock alltid blir så förvånad över är hur folk aldrig förstår att åtgärderna bär mer sig MASSVIS av negativa, extremt farliga effekter. Det bortses från gång efter gång efter gång.


Jag blir alltid lika förvånad varje gång jag måste peka ut att fattigdom och ekonomisk misär är farligt för personers hälsa.
1 Du nämnde bara TBC.
2 Det lät som att du tyckte det, i alla fall att vi gör för mycket. Men då missförstod jag. Jag känner inte igen den bilden alls. Det är ju den bärande orsaken till att Sverige (och USA) inte har vidtagit lika strikt lock-down som en del andra länder. Åtgärderna har även haft andra positiva effekter på hälsan. Vad och hur mycket hälsan inom andra områden har påverkats lär det dröja innan vi kan se.

Jag, och de flesta tror jag, är väl medvetna om fattigdomens påverkan på hälsan, vilket även inbegriper covid. Det är ju något som nästan dagligen nämns i samband med covid-rapporteringen dessutom. Både direkta och indirekta följder. Vi har ju nyligen i tråden även nämnt diarré och trafikolyckor som framförallt drabbar befolkningen i låginkomstländer t ex. Om man förlorar den personen i ett hushåll som har huvudinkomsten så slår det oerhört hårt mot övriga familjemedlemmar.
 
Jag vet inte, och tänker att man måste börja med att bestämma vad man menar med "i Covid". Att Covid varit enda bidragande orsaken, att det fanns flera andra sjukdomar och Covid tippar över kanten?

Sant, men nu funderar jag vidare. Man brukar ju räkna på hur många som dör i influensa varje år, men dör dom då verkligen i influensa eller med influensa?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp