Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja för de som är utsatta för smittan, som vårdpersonal o vårdtagare bl a, nej för de som utan vidare anser sig kunna leva sitt liv utan att få Corona då blir såklart ett vaccin sett ur helt annat perspektiv.

För mig är det självklart att vaccinera mig trots att jag haft corona och dessutom otroligt milt. Min oro grundades nog bara i att ett flertal länder pausat AZ-vaccinet tillfälligt i väntan på utredning medan Sverige inte gjort det (då, nu har även Sverige pausat det). När utredningen är klar och vaccinet bedömts vara tillräckligt säkert kommer jag ta det utan tvekan om det är det vaccinet som erbjuds. Jag uppmanar alla att ta vaccin när det erbjuds. Det är det enda sättet att bli av med den här pandemin.

Ja för de som är utsatta för smittan, som vårdpersonal o vårdtagare bl a, nej för de som utan vidare anser sig kunna leva sitt liv utan att få Corona då blir såklart ett vaccin sett ur helt annat perspektiv.

Men det måste väl ändå vara ett ganska litet antal människor på praktiskt taget hela jordklotet som utifrån det här läget kan bestämma att man ska ”kunna leva sitt liv utan att få Corona”.

Det är klart att risken att stöta på viruset och bli smittad skiljer sig åt beroende på hur man lever (t.ex. via sitt yrke måste vara nära många andra människor eller kan välja att stanna hemma) men viruset gör ju ingen skillnad i sig på den som träffar många andra människor och den som går till mataffären en gång och där ”fel” person råkar komma för nära och hosta på en. Eller den som isolerat sig men blir i akut behov av sjukvård eller annan hjälp, sådant som allmänt finns ute i samhället - där också smittan finns. Jag tror verkligen att det är få personer som på sikt kan leva så isolerat att det verkligen går att säga att risken för smitta inte finns alls, med tanke på hur spritt (i Sverige och globalt) det här viruset är.

I alla fall jag har inte kunnat uppfatta minsta glimt av att det numera skulle finnas en chans att bara kunna stänga in sig ett tag och ”vänta på att det ska gå över” utan insats, d.v.s. att majoriteten vaccinerar sig. Ingenting tyder ju på något annat än att det här viruset får vi lära oss att leva med. Och ingen kan på förhand veta hur allvarligt sjuk man blir, om man väl har oturen att bli sjuk.

Jag var utanför och var redo för att vaccinera mig, när jag nåddes av beskedet att det var stoppat. Så snopet och trist det kändes att komma så långt och få åka därifrån utan vaccin. Jag hoppas på att det kommer igång snart igen!

Men jag funderar på vad studenterna i Uppsala sysslar med? Korridorsfester under en pandemi och smittar ner varandra med den sydafrikanska varianten. Unga människor verkar ha svårt för att förstå allvaret. Trist.

Jag var utanför och var redo för att vaccinera mig, när jag nåddes av beskedet att det var stoppat. Så snopet och trist det kändes att komma så långt och få åka därifrån utan vaccin. Jag hoppas på att det kommer igång snart igen!

Men jag funderar på vad studenterna i Uppsala sysslar med? Korridorsfester under en pandemi och smittar ner varandra med den sydafrikanska varianten. Unga människor verkar ha svårt för att förstå allvaret. Trist.
På ämnet, från en områdesgrupp i Uppsala. Det är inte utan att man tappar hoppet om folk. Börjar seriöst fundera på att promenera runt i området på fredags och lördagskvällar med syftet att ringa polisen om jag ser fester. Det var fler fester på området i helgen som var.

1615921919499.webp

På ämnet, från en områdesgrupp i Uppsala. Det är inte utan att man tappar hoppet om folk. Börjar seriöst fundera på att promenera runt i området på fredags och lördagskvällar med syftet att ringa polisen om jag ser fester. Det var fler fester på området i helgen som var.

Visa bifogad fil 66303
Nä bevare oss från en massa småpåvar som ser som sin uppgift att gå runt och ange sina grannar.

Visa bifogad fil 66303
:wtf::rage::arghh:

Får jag vara nyfiken och fråga vad det står i kommentarerna? Får hen mest medhåll, eller är det någon vettig person som reagerar?

Här i Skottland fick vi goda nyheter idag och det verkar som att det kommer att öppnas upp mer och tidigare än de sa för några veckor sedan. Butiker får öppna från och med 5 april och den 26 april får restauranger, caféer, gym och liknande öppna. Från slutet av april får man även lov att resa inom landets gränser. Förhoppningen är att vi framåt slutet av juni ska kunna återgå till ett i princip helt normalt liv (nåja, allt är relativt) med mycket få restriktioner 🥳

Min man ska vaccineras idag. Med AZ's vaccin. Jag som hela tiden varit för vaccinering har de senaste dagarna läst om lite för många som fått biverkningar efter det vaccinet och några som dött och har blivit nervös och nästan önskar att han inte skulle vaccinera sig just nu. Är det någon här som vaccinerat sig med AZ's vaccin och inte fått jobbiga biverkningar? Lite ont i armen och trött är ju inga problem.
Jag kände ingenting

Ja man undrar ju. Helt jävla sanslöst faktiskt. Men jag ser det varje helg och har gjort hela pandemin. Folk festar som om det inte var någon pandemi.
Och i artikeln om det i Aftonbladet, tror jag det var, säger Mats Martinell:

"Han vill inte skuldbelägga de studenter som blivit sjuka och beskriver att stämningen i höstas när viruset spreds bland de många som pluggar i staden blev ”hätsk”.

– Jag hoppas att människor inte blir arga på studenterna, i nuläget är det kontraproduktivt. Det vi behöver nu är att alla hjälps åt för att bromsa smittspridningen, säger han."

Jag förstår att man blir arg på studenter som festar och sprider smitta! Jag förstår verkligen om folk blir arga när det dragit igång nu igen hos studenterna, för att de inte följer rekommendationerna.

Studenterna verkar, enligt vad du visade, inte vara motiverade att "hjälpas åt" att minska smittspridningen...

"Han vill inte skuldbelägga de studenter som blivit sjuka och beskriver att stämningen i höstas när viruset spreds bland de många som pluggar i staden blev ”hätsk”.

– Jag hoppas att människor inte blir arga på studenterna, i nuläget är det kontraproduktivt. Det vi behöver nu är att alla hjälps åt för att bromsa smittspridningen, säger han."

Jag förstår att man blir arg på studenter som festar och sprider smitta! Jag förstår verkligen om folk blir arga när det dragit igång nu igen hos studenterna, för att de inte följer rekommendationerna.

Studenterna verkar, enligt vad du visade, inte vara motiverade att "hjälpas åt" att minska smittspridningen...
Jag hoppas att de står för en liten del av oss och bara låter högt.

Jag tyckte att jag själv var ute på JÄVLIGT tunn is när jag förrförra helgen för första gången åkte hem till en kamrat och åt middag ihop. De träffar inga andra precis som oss, och det absolut högsta risken för mig är salstentor och veckohandling. Enda gången jag varit social sedan i somras och det var SÅ skönt. Risken kändes minimal eftersom de är lika försiktiga som oss, kanske ännu mer eftersom de beställer hem mat.

Men det visar lite hur otroligt olika attityd det är bland oss.

Men jag förstå att de som bor på samma korridor festar tillsammans. De delar ändå kök med varandra. Bor man på korridor så bor man ju delvis ihop och träffas ändå. Jag har bott på korridor och kan säga att det hade varit totalt omöjligt för mig att undvika de andra på korridoren. Och om man ändå träffas dagligen så kan man ju lika gärna ha roligt tillsammans.

Men jag förstå att de som bor på samma korridor festar tillsammans. De delar ändå kök med varandra. Bor man på korridor så bor man ju delvis ihop och träffas ändå. Jag har bott på korridor och kan säga att det hade varit totalt omöjligt för mig att undvika de andra på korridoren. Och om man ändå träffas dagligen så kan man ju lika gärna ha roligt tillsammans.

För mig är det stor skillnad hur mycket risken ökar med en fest kontra om jag lunchar på kontoret med kollegorna på vettigt avstånd.

Sedan behöver vi ju inte gå lägre än till restriktionerna. Festa inte.

För mig är det stor skillnad hur mycket risken ökar med en fest kontra om jag lunchar på kontoret med kollegorna på vettigt avstånd.

Sedan behöver vi ju inte gå lägre än till restriktionerna. Festa inte.

Man får festa om man håller sig inom hushållet. Delar man kök så bor man ju delvis ihop (träffas dagligen väldigt nära) och jag kan förstå festandet. Inom en korridor. Men inte om de festar mellan korridorer.

Jag såg inte ens hälften av de som bodde i samma korridor som jag. Av 18 pers kände jag fem, kunde namnet på två till. Detta trots central korridor med mycket fester. Så det ser nog väldigt olika ut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut... 4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 344
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka