Crown allround

Saigon

Trådstartare
Skall köpa sadel till min unghäst som skall ridas in i höst. Vill då ha en allroundsadel.

Hästen i fråga är rak i ryggen (och väldigt lik sin mor i exteriören) vilket gör att jag vet att Crown Jessica (dressyrmodell) ligger bra på honom. Men nu vill jag som sagt inte ha en dressyrsadel som första sadel till honom.

Men frågan är då, är alla Crown raka i bommen? Men erfarenhet begränsar sig som sagt till Jessican.

Den modellen jag sett flest av på beg.marknaden är Classic Herald. Någon som har erfarenhet av den?

Sv: Crown allround

Hej! Jag har en Crown Grandee till min häst som har relativt rak och bred rygg. Tror dock inte den skulle passa till en häst med takformad rygg.

Ja Crown är raka i bommen och passar raka och breda ryggar. Dock inte väldigt mankbreda hästar.

Jo att det generellt är så vet jag. Men var nyfiken på om det finns någon modell som inte är rak (och som man därmed skall akta sig för).

Min häst har en Crown Classic Herald. Den är relativt rak (men inte spikrak) och passar honom som är ganska/väldigt bred över ryggen. Passar en rund rygg, ej takformad.

Tack! :bow: Vad bra då vet jag att i vart fall Classic Herald är värd att prova!

Passar då på att putta lite och höra om det är någon som har vetskap om om det finns någon Crown sadel som inte är rak? Eller kan man utgå från att alla Crown, oavsett modell, är (någorlunda) raka?

Ja alla modeller (jag har sett ska väl tilläggas) är raka och passar runda raka och breda ryggar. Har provat själv av Crown: Jessica, Regal, Grandee, Patriot och två jag inte minns modellen av. Alla var iaf raka.

Glömmer visst att hålla koll på min egen tråd :o

Då kan man nog lugnt utgå från att alla Crown är raka. Tack! :bow:

En Classic Herald är nu iaf inköpt och skall snart premiärläggas på pållen. Sen får man ju hoppas att sadeln även kommer att ligga bra under arbete. Det lär ju dock ta sin tid att upptäcka det iom att han inte är inriden ännu.

Man kan tycka det är en djungel i vanliga fall att hitta passande sadlar, men det blir hundra resor värre när man har oinriden unghäst :D Speciellt för mig då jag utöver synintrycket går väldigt mkt utifrån hur hästen reagerar under arbete...

Du har ju själv ridit in unghäst. Hur resonerade du när du skulle välja ut första sadeln?

Hur har ni övriga gjort?

Jag började med en allroundsadel som jag redan hade men när jag insåg att den var för svängd så skaffade jag en billig flatbacksadel som hästen faktiskt kunde ha i typ 3 år. :) Nuvarande unghästar har också fått ta det som finns i stallet som passar, har ju haft turen (oturen, beror på hur man ser det eftersom det knappt går att sälja sadlar..) att ha en uppsättning att prova med. Nu har alla 3 av mina som jag rider samma sadel..

Hur länge dröjde det då innan du märkte att den var för svängd? (Var det förresten märkbart redan från marken eller först vid arbete?)

För jag inbillar mig att det nog tar sin tid ändå innan hästen är så pass van vid ridningen att det börjar kännas lite "normalt" och därmed så att man kan känna hur hästen reagerar på sadeln.

Det är ju så mkt lättare med de äldre hästarna där jag direkt märker om inte hästen arbetar som normalt när man slänger upp en ny sadel.

Unghästen ifråga är en direkt kopia av sin mor exteriört. Och hon var väldigt kinkig med sadlar och accepterade tex inte Albion K2 trots att hon älskade Albion Style (och de skiljer sig inte mkt åt. Ortspetsarna är däremot lite annorlunda vinklade på K2). Och tanken på det gör mig lite nojjig när man nu skall rida in.

Men å andra sidan kanske det går snabbare än vad jag tänker mig till att unghästen skall börja söka sig nedåt och upp med ryggen så att man trots allt i ett ganska tidigt stadium direkt känner om sadeln inte är helt hundra?

Ja alltså, min häst var nog lite svängd precis först så den låg inte så illa, men sen blev hon rak ganska snabbt. Red väl ut lite i början bara med den innan jag bytte. Köpte dressyrsadel också och det blev en Crown. Nu har hon dock breddat sig ur Crowns modeller, de är för smala vid manken även om bommen är vid.
Jag är rätt bra på att se om sadlar ligger bra så jag märkte direkt när det inte var perfekt utan att hästen behövde visa något.

Är det någon som vet hur det är med bomvidderna i Crown? För jag har en Crown Warmblood som det står W under kåpan (vid). Funderar nu på att köpa en Crown Herald Classic, men i den står det 32..? Har hört med Mustang, och de sa att det var en normal, att min häst skulle ha 34 om det skulle motsvara W och att alla Crown var olika i bommarna (formen), men hon som har sadeln säger att det motsvarar vid, och den ser ändå väldigt bred ut.. Någon som vet?

32 ska vara vid, men jag har också hört att 'alla' Crown är lite olika i bommen. Men 'standard' bör iaf vara 30/M=normal, 31/MW= normal mot vid, 32/W= vid

Ögnade snabb igenom tråden och tyckte mig se att Crown Arwen inte nämnts.
Den är iaf rak i bommen, vilket även de andra modellerna verkar vara. (enligt den här tråden) :)

Och jag lägger till Crown Monarche, allroundsadel som passar hästar med rakt och brett sadelläge.

Okej, men vet du om det finns bomvidder som är bredare än 32, typ 33 och 34?

Jag har 33 på min Jessica Crown. Så det finns. Har också för mig att de görs i 34 och t.o.m. högre men att det då är specialbeställning. Gå in på ideal:s hemsida och kolla! :) http://www.idealsaddle.com/

Kan nämna att 33:an är väldigt vid. Mkt vidare än vad W normalt brukar vara i andra märken.

Jag har prövat igenom, och ägt, flertalet crownsadlar och kan säga att de kan variera lite grann i storlek från sadel till sadel MEN det är inga jättestora skillnader. Så i mitt fall tycker jag endast att det haft betydelse när man legat väldigt nära gränsen mot någon storlek.

Vill bara lägga till i den här tråden att bomvidderna kan skilja sig lite mellan Crownsadlarna då de använder 2 olika bommar i sina sadlar!

Dels deras normala bom, som ligger i ex.vis Crown Consort och Patriot, och dels bom "285" som är en s.k. "arcade ouvert" eller "open head" och gjord till de bredare hästtyperna, som finns i ex.vis Crown Jessica, Crown Classic Herald.

Se mer på deras hemsida, idealsaddle.com

Jag upplever båda typerna av bom som åt det rakare hållet, dock överensstämmer ej bomvidderna emellan de olika bommarna.
Har jämfört en Consort 31 (ungefär MW-normalstandard) med Jessica 31 (VIIID mot X-vid).

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 957
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 802
Utrustning Jag behöver lite erfarenheter från allvetande buke här. Unghästen har explosionsväxt de senaste månaderna och sadeln är nu en katastrof...
Svar
6
· Visningar
3 211
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Bilder kommer ev, vill ha ägarens tillstånd innan jag lägger dem här. Men det borde gå att råda lite allmänt utefter info ändå? Det är... 2
Svar
25
· Visningar
3 628

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18