• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Narcissus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 093
N

Narcissus

Vilka hästar passar dessa sadlar? Vad ligger nypriset på?

Sv: Crown

Min passade både mitt fullblod (lite grövre modell), mitt halvblod, en c-ponny, ett annat halvblod och så vidare.
Just den sadeln passar på de flesta tror jag! Bara bomvidden är rätt.
Ska aldrig sälja den! :love:
Vet ej vad nypris är, men runt 10 000 iaf.

är deras sadlar korta/långa, bomvidderna smala/breda, sätesstorlekarna stora/små, lädret bra el dåligt? Passar den rak eller svankig rygg eller mittimellan?

Har provat Crown Jessica och min stallgranne har köpt en till sitt halvblod Hon har haft stora problem med att hitta en sadel som inte åker över bogbladen, och Crownen är den som har legat bäst av de hon har provat (Frank Baines, Stübben, KN m m)

Passar rak rygg. Bomvidden går ej att jämföra med ex Stübben, 30 på Crown motsv ung 32 i Stübben. Lädret verkar vara mjukt och bra. Längden har jag tyvärr ingen koll på.

Sätet är riktigt djupt. Den skönaste sadel jag har suttit i, men den var tyvärr för bred i sitsen för mina höfter (får ont). Den ger en utpräglad "fåtölj-känsla".

Ny-priset ligger väl strax under 15 000 kr, beg runt 10 000 kr.

mvh Jessica

Narcissus skrev:
Vilka hästar passar dessa sadlar? Vad ligger nypriset på?

Vart hittar man dessa Crown sadlar?
Har sett en begagnad av singel flap modell en gång men då rök mitt sparkapital till annat :(
Är så nyfiken ¨på dom, ser inte så klumpiga ut.

Min sadel är normallång, ganska rak - passar hästar med rak rygg eller normal rygg. Bomvidden på min är 30 och det har stämt med Kieffer och andra också som jag haft till samma häst.
Lädret är bra, vad gäller sätesstorleken kan jag inte säga nåt annat än att den verkar ju vara 17 " iaf ;)

Har precis köpt ny dressyrsadel och den gav jag strax under 14 tusen för. Min hopp säljer jag runt 10.
Jag har ett halvblod med rak, bred rygg.

Jag är kompisen som Jessica hänvisar till. Min häst är stor (över 170) med stora markerade bogblad. Hon är ett Danskt halvblod och hon har låg manke och platt rak bred rygg. Hon har heller inget sk sadelläge (med andra ord inga förstörda muskler). Sätet är mycket djupt och den är helt underbar att sitta i, speciellt för mig som vill ha lite bredare säte.. :-).

Sätesstorleken vet jag inte, men jag är inte speciellt stor och sitter mycket bra i den. Tror att det är för att den är så djup.

Priset som Jessica anger stämmer ganska bra.

Mvh//LG

Färjestad Rid och Trav (Karlstad) säljer Crown, ring och hör med dem 054-216831 (messar dig vem man ska fråga efter).

Liknande trådar

Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: MissFideli
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 929
Senast: Görel
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 671
Senast: morgaine
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka