Bukefalos 30 år!

Jo självklart är allt relativt men i jmf med vad jag fått för att det skulle kosta så var det betydligt billigare än jag trodde. 😅
Hade fått för mig typ runt 1000 spänn i månaden. Vet inte varför. 🙈
Ja, den kostnaden kommer man ju upp i om hästen äter 3-4 tabletter per dag, särskilt om man lägger till kostnaden för provtagning som helst ska göras årligen :)

Med det sagt: eftersom så många hästar mår så väldigt mycket bättre av medicinen är det bara att betala och se glad ut.

Om din shettis har fång så ökar risken för fång rejält. Lägg till att shettis dessutom ändå är benägen för fång. Jag skulle absolut ta ut veterinär för blodprov och sedan medicinera. Jag ger min häst Pergoquin som är bättre för oss människor att hantera, och som dessutom inte smakar lika illa för hästen.

Har du en veterinärvårdsförsäkring så kommer försäkringen ta själva blodprovet (om det påvisar PPID). Jag har dessutom stor ridhästförsäkring så min försäkring täcker även upp för mediciner.

Nu har jag en storhäst och hennes medicin går på 4000 kr per år, men då får hon 1,5 tabl. En shettis borde klara sig med mindre dos.

Själva blodprovet kostar ungefär en 1000-lapp och jag tar det blodprovet en gång per år på min häst och då i samband med tandkoll.

Om det är dyrt eller inte kan bara du själv svara på.

/Lizzie
Det är ju pergolid i båda, så risker vid hanteringen borde ju vara lika.

Det är ju pergolid i båda, så risker vid hanteringen borde ju vara lika.

Jag kommer inte ihåg vad det är som gör skillnaden, men enligt veterinären är Pergoquine "bättre" att hantera än Praschend, Dock ska man vara försiktig när man behöver dela tabletterna och inte hålla på och kladda med dem. Jag använder en tablettdelare för att slippa hantera tabletterna så mycket. Framför allt är det stor skillnad i smak då Pergoquine inte smakar illa.

/Lizzie

Jag kommer inte ihåg vad det är som gör skillnaden, men enligt veterinären är Pergoquine "bättre" att hantera än Praschend, Dock ska man vara försiktig när man behöver dela tabletterna och inte hålla på och kladda med dem. Jag använder en tablettdelare för att slippa hantera tabletterna så mycket. Framför allt är det stor skillnad i smak då Pergoquine inte smakar illa.

/Lizzie
Det där med att Pergoquin inte skulle smaka illa vill jag nog syna. Min häst är ungefär lika skeptisk till båda (fast jag har ju inte frågat honom om inte Prascend nog smakar ännu lite äckligare ändå).

Det där med att Pergoquin inte skulle smaka illa vill jag nog syna. Min häst är ungefär lika skeptisk till båda (fast jag har ju inte frågat honom om inte Prascend nog smakar ännu lite äckligare ändå).
Jag har haft sådan TUR med min shettis :) . I ett helt år har det funkat att gröpa ett hål i en bit morot, i med tabletten, och ge henne den. Det hade varit så trist att behöva ge med spruta i munnen, till exempel. Nu står hon och är ivrig efter sin morotsbit vid intag... :)

Jag har haft sådan TUR med min shettis :) . I ett helt år har det funkat att gröpa ett hål i en bit morot, i med tabletten, och ge henne den. Det hade varit så trist att behöva ge med spruta i munnen, till exempel. Nu står hon och är ivrig efter sin morotsbit vid intag... :)
Det funkar i ungefär tre dagar med min häst 😑 Den här tråden påminde mig om att det är dags att köpa tomma ätbara kapslar igen, eftersom jag ska ha hästvakt i ca en vecka. Om man stoppar tabletten i en kapsel och sen i en morotsbit funkar den metoden längre.

Det funkar i ungefär tre dagar med min häst 😑 Den här tråden påminde mig om att det är dags att köpa tomma ätbara kapslar igen, eftersom jag ska ha hästvakt i ca en vecka. Om man stoppar tabletten i en kapsel och sen i en morotsbit funkar den metoden längre.
Usch, vad jobbigt... :( Jag började med att lägga i äpple och hon ville INTE ha. Då trodde jag att det var kört eftersom jag har läst om hur illa medicinen smakar. Men sedan testade jag morot och det har konstigt nog funkat hela tiden. Ponnyn är dessutom en sådan som brukar tröttna på saker, så det är ett rent under att det fortsätter att funka!!

Usch, vad jobbigt... :( Jag började med att lägga i äpple och hon ville INTE ha. Då trodde jag att det var kört eftersom jag har läst om hur illa medicinen smakar. Men sedan testade jag morot och det har konstigt nog funkat hela tiden. Ponnyn är dessutom en sådan som brukar tröttna på saker, så det är ett rent under att det fortsätter att funka!!
Numera stoppar jag helt enkelt in medicinen i munnen på honom, sen en hästgodis, sen kolla noga så att han inte spottar ut (vilket han är expert på). Funkar bra för mig, men det kan vara lite jobbigt att behöva ha fingrarna i munnen på honom/lära sig hans spotta-ut-knep för den som inte känner honom.

Är det några fler undersökningar/blodprov man bör ta på en häst som är lite långhårig plus att det kliar överallt på kroppen? Jag menar kan det vara något annat problem än just cushings.

Är det några fler undersökningar/blodprov man bör ta på en häst som är lite långhårig plus att det kliar överallt på kroppen? Jag menar kan det vara något annat problem än just cushings.
Det tycker jag att du kan låta veterinären avgöra... :)

Symtom som min fick var dålig/konstig pälsfällning, magrade/tappade muskler över ryggen, samt drack och kissade mer än normalt. Hon var i "gråzon" när hon testades men veterinären rekommenderade att vi gick på symtom, och medicinering har verkligen gjort underverk för henne!

Jag tror att du behöver prata med veterinären. Hen kan ge dig bättre svar än vad de flesta av oss kan göra här. Veterinären kan ju få se på hästen, först och främst.

Prascend vägrar min att äta. Stoppade i morot, äpplen, la i maten. Hon matvägrade. Pergoquine lägger jag i lite musli och matar med handen för att ha koll så hon inte tappar tabletten. Har funkat i ett år nu. Så visst, Pergoquine smakar säkert inte smaskens, men mindre äcklig än Prascend ;)

/lizzie

Min gammelman fick 2 tabletter om dan (kblstravare, blev 31)
Han vägrade äta Prascend i morot/äpple, även i maten. Men han var kinkig på all medicin, även Butta
Fick sin medicin uppslammad i en spruta vatten. Funkade bra för honom
Han fick en stroke av sin PPID, och kom inte upp en morgon. Så han fick somna in i mitt knä i boxen, 2012

Liknande trådar

• Cushings
  • Häst som ofta tappar skor
  • Magsår
  • Hur funkar UBER ( taxi)? ( ensam kvinna).

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka