misan

Trådstartare
Jag måste fråga hur det är med cutback efter att ha läst detta;

"rejäl cutback så den kan nog glida rätt bra om du har en häst med liten rund manke."

Varför ska sadeln glida om hästen har lite manke? Jag trodde cutback var bra om hästen har stor manke, men har aldrig tänkt på hur det blir om den inte har det. Har cutback nån annan funktion än att va utskuren för en stor manke?? Alltså, påverkar det typ bommen, passformen i övrigt osv.

Sv: Cutback

Ha ha ha... jag läste fel först i ditt inlägg.. :D
Trodde du frågade "Ska sadeln glida bra..?" Som att det var något bra och som du missat med dina tidigare sadlar :rofl:

Men, nä jag har inte heller tänkt på hur det kan bli om man har en cutback på rund häst.. men cutbacksadlarna kanske som du säger kanske har en annan bom.. de sadlarna kanske är gjorda för att "hålla balansen" med hjälp av den stora manken..? Jag bara gissar nu vill jag skriva innan jag blir bombhotad :D

Sv: Cutback

Det var jag soms krev det och det gällde en Zaldi Atlanta. Dock har det blivit lite feltolkat (och nog felformulerat från mig med).

Cutbacken påverkar inte ev glid alls, men Atlant har förutom cutbacken REJÄL mankfrihet och på en häst med väldigt liten, rund manke så glider Atlantan mer än en som inte ligger så väldigt högt över manken. (Utan mer normalt). Gör hästar med hög manke däremot är den utmärkt.

Men har noterat när jag lagt den på hästar med liten manke att den hanar förtvivlat högt över manken (även fast den ligger korrekt) och att det blir instabilt och gärna glider då.

Så det är eg inte cutbacken som jag menade, utan rejäl mankfrihet med rejäl cutback =)

/Alexandra - som inte ska skriva inlägg när hon är trött =)

Liknande trådar

Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 205
Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Silje
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
871
Senast: Lisen82
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 238
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka