Cv för tonåringens sommarjobb

Haha, ja, det var väldigt viktigt även inför PRAO-plats-sökande i åk 9! Det var väldigt viktigt att eleven själv kom in och sökte PRAO-plats, absolut inte föräldern! Och det är ju som det ska.

Vettigt! Däremot ska jag väl förtydliga att jag verkligen förstår om man som målsman ringer och kollar upp ett kneg till en minderårig vad gäller säkerhet, avtal etc. Tex en femtonåring som ska jobba på tivoli eller så. Det är den rena "anställ mitt barn"- grejen jag inte tycker man ska ringa om :)

Tonåringen (18 till sommaren) ska söka sommarjobb. Inget jätteavancerat, ICA Maxi typ. Men behöver skriva ett cv. Det blir lite svårt då hen fortfarande går i skola och bara haft ett sommarjobb, tre veckor som ordnats av kommunen.

Hur avancerat bör ett cv vara för ett första riktigt sommarjobb?
"Hejsan, jag söker sommarjobb och här kommer mitt CV:

Går fortfarande i skolan och har inte skolkat så mycket.
Har (ännu) inte slagit nån lärare på käften.
Har inte hunnit med att göra så mycket dumheter än pga. åldern.
Tror inte jag finns i "fel" register än.

Om ni vill ha mig så lovar jag att inte försova mig så ofta, inte rymma med dagskassan eller snatta (så mycket och så ofta) och låta bli att spöa resten av personalen inne på lagret.

Mvh. Xxxx Yyyy.

Ps. Jag ser redan nu jobbet som mitt, annars,,,,,, :angel:

Undrar gymnasiet tycker jag det är fullt rimligt att ungdomar sommarjobbar, men tidigare hade jag inte reagerat om barnet inte gjort något. Jag som är född på hösten hade i princip inte fått något sommarjobb innan sexton fyllda. Bor i ett turistområde, så det finns mycket sommarjobb, men de flesta kräver kassatjänst och då vill arbetsgivarna helst ha någon som är lite äldre. Dessutom är reglerna stenhårda om den som jobbar är yngre än sexton.
/kiwifrukt som har en pappa som är arbetsgivare på ett sånt sommarjobb, där reglerna försvårar för arbetsplatsen att ta in allt för unga personer.

Undrar gymnasiet tycker jag det är fullt rimligt att ungdomar sommarjobbar, men tidigare hade jag inte reagerat om barnet inte gjort något. Jag som är född på hösten hade i princip inte fått något sommarjobb innan sexton fyllda. Bor i ett turistområde, så det finns mycket sommarjobb, men de flesta kräver kassatjänst och då vill arbetsgivarna helst ha någon som är lite äldre. Dessutom är reglerna stenhårda om den som jobbar är yngre än sexton.
/kiwifrukt som har en pappa som är arbetsgivare på ett sånt sommarjobb, där reglerna försvårar för arbetsplatsen att ta in allt för unga personer.
Ja, det jobbet hon sökte idag har 18 år som åldersgräns! Och det är inget extremt avancerat jobb. Nu fyller hon 18 samma dag som skolavslutningen, så hon har lite tur där...!

Ja, jag har hjälpt min syster, min man och hans syster. Det är så vi med socialt kapital slår ut resten, för att vara krass. De flesta av mina yngre vänner har fått massor av praktisk hjälp av sina föräldrar i liknande sammanhang.

Därmed inte sagt att man tar över och skriver hela texten åt någon så att hen inte ens lär sig något. Men man kan ju titta på utkast, diskutera innehållet och hjälpas åt att förbättra det.
Kom att tänka på det här igen nu eftersom jag själv just har uppdaterat mitt CV och skrivit ett nytt personligt brev. Min man är bra på mycket men han ger ingen vidare konstruktiv kritik. Hittar han inga korrekturfel så tycker han att allt är bra. Min syster däremot hade sju ändringsförslag på brevet och fem på CV:t eftersom hon letar efter sätt att göra det ännu bättre. Det är verkligen guld värt.

Ja lite? Sen behöver det ju inte vara just att dela ut reklam utan de flesta valde extrajobb lite strategiskt som fyllde sin plats i CV’t. Mina kompisar som läste läkare, jurist odyl hade alla alla extrajobb. Jag studerade 150% och jobbade extra på sidan om. Många var också ideellt engagerade tex i föreningar, ngt som också är bra på CV’t.

Min kompis som läste till läkare jobbade extra som uska på ett äldreboende. En annan kompis som studerade till socionom var ideellt engagerad i en kvinnojour. Jag som studerade arkeologi och musikvetenskap sommarjobbade på en hembygdsgård.

Sen kan jag tycka att de flesta jobb är bra på cvt i början då det visar att personen är beredd att rycka in lite varsomhelst!
halvknapp
Även om detta är vanligt, då undrar jag hur krävande utbildningarna är och hur effektiva de är? När vissa utbildningar mer eller mindre går att jobba heltid vid sidan om.

Hos många anses det vara norm att åtminstone jobba halvtid och plugga heltid. Då är det inte undra på att människor bränner ut sig.

Vid vilken ålder skulle man kunna säga att det blir en belastning att inte ha haft ett enda jobb?
Jag menar, en 16-åring är det ju inte alls konstigt att inte ha haft nåt jobb alls när man söker, medan en 42-åring skulle ses som väldigt suspekt om människan aldrig haft den minsta anställning.

Men vid vilken ålder börjar det ses som lite ögonbrynshöjande?
Belastning vet jag inte, men 20+ kan det vara negativt, även om man inte latat sig på somrarna. En gång när jag satt med en hög ansökningar (civilingenjörer, dvs c:a 25 år) så var det en tjej som aldrig hade jobbat. Hon hade hästar som hon tävlade på ganska hög nivå och det hade tagit både lov och all annan fritid. Hon beskrev bra vad det innebar, men trots att jag själv var ponnymamma och även har en viss insyn i vad en ridsportsatsning kräver, så var det på slutet en nackdel i jämförelse med andra som hade motsvarande utbildning och någon form av arbetslivserfarenhet. Detta rörde sig om en eftertraktad traineetjänst så det var många sökande och det var inte lika ont om folk som det är nu. Så det beror ju också på andra omständigheter om det spelar roll eller inte. Jag tvivlar inte en sekund på att den personen var bra på att hugga i, ta ansvar etc. Men hon hade inga (arbestlivs)referenser. (Anställde en tjej som varit mindre än 10 år i Sverige, inte fått jobb efter examen och därför jobbat ½ år i taxiväxel - hon var kanonbra.)
Å andra sidan vet jag en ICA som gärna tog in hästtjejer, eftersom de inte brukar vara rädda för att ta i.

Liknande trådar

Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 563
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 950
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
186
· Visningar
24 482
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Pluggtråden
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur