Bukefalos 28 år!

mars

Trådstartare
Hur många växlar har ni på er cykel? Hur många gillar ni och varför? Blir det mycket lättare och trampa med fler växlar. Obs ej elcykel.
 
21. Behöver inte alla, men det var standardkonstruktion på den typen av växlar på den tiden. Färre än 12-15 vill jag inte ha på en cykel i det här området, det blir för stora steg mellan växlarna när det är väldigt backigt och man vill hålla jämn kadens.

Om jag bara ska långsamtrampa i en stad där det inte är lika brant överallt så hade 7 funkat utmärkt.

Lättare blir det ju inte direkt, men det är lättare att hålla en bra trampteknik om man har tillräckligt med växlar för att alltid hitta en som är "lagom" för hastighet och motlut. Trampar man för långsamt tappar man en hel del kraftutväxling, trampar man för fort får man sämre effekt av sin muskelanvändning.
 
Hur många växlar har ni på er cykel? Hur många gillar ni och varför? Blir det mycket lättare och trampa med fler växlar. Obs ej elcykel.
Det viktigaste är väl egentligen kvalitén på växelserien, inte mängden växlar.

Jag har 20 växlar på min mtb. Cyklar i all möjlig terräng och då behövs det fler växlar, och det behöver vara smidigt att växla snabbt när situationen kräver det. På vägar växlar jag knappt något men det är alltid trevligt att ha möjligheten. :)

Tyngsta växeln är såpass tung att man kan trampa även i rätt branta nedförsbackar och få upp ännu mer fart och på den lättaste växeln kan man cykla i hur branta uppförsbackar som helst typ (sålänge man kan hålla balansen och inte trilla baklänges då :rofl:).

Jag har haft fler växlar tidigare men sämre växelserier och då var inte den lättaste växeln så lätt och den tyngsta inte så tung, så mängden spelade ju ingen roll då. Det blev mest bara krångel med alla växlarna istället.
 
Senast ändrad:
Jag har 7 växlar på min cykel, tycker att det känns bra för mina cykelturer. Hade tidigare 3 växlar men kändes som man satt och trampade runt hela tiden.
 
Hur många växlar har ni på er cykel? Hur många gillar ni och varför? Blir det mycket lättare och trampa med fler växlar. Obs ej elcykel.

Jag har en hybridcykel med 24 växlar. Jag använder inte alla men växlar mellan ett stort spann och jag älskar den. Jag kommer upp för alla backar och kan ibland komma ifatt och bara glida förbi en standard-/citycyklel trots att personen på den ser ut att trampa för livet. Men med en sådan typ av cykel får man väl jämförelsevis göra avkall på en del bekvämlighet förstås.
 
24 växlar, race hybrid-cykel. Använder de flesta utom de i ytterlägena. Älskar min cykel som tar mig snabbt och smidigt nästan överallt.

Elcykel är inget för mig.
 
Jag har noll växlar på¨min älskade cykel.Den köptes i mitten av 70-talet och hade redan då ett omsorgsfullt utplånat ramnummer :)

Den är lättcyklad och robust utan att vara tung. Användes dagligen tidigare i mitt liv. Längtar till att bli frisk nog att kunna cykla igen!
 
Har en cykel med 24 växlar som bara står i källaren. Ska fixa nytt bakdäck och sen sälja den.
Köpte för någon vecka sen en oväxlad damcykel som är tänkt att användas till affären 4 km bort och andra kortare turer. Det är en del backar men det funkar och den rullar lätt.
 
Mina träningscyklar med rätt stort växelspann (racer och MTB). Min vardagscykel har 18 växlar om jag minns rätt. Tycker det är suveränt bekvämt att kunna växla ner till lågt motstånd i uppförsbackar och inte trampa ur i nedförsbackar utan fortfarande kunna driva på hastigheten. Sen avgör ju inte växlarna enbart hur fort det går, många cyklar är rätt tunga och trögrullade tycker jag.
 
Mina träningscyklar med rätt stort växelspann (racer och MTB). Min vardagscykel har 18 växlar om jag minns rätt. Tycker det är suveränt bekvämt att kunna växla ner till lågt motstånd i uppförsbackar och inte trampa ur i nedförsbackar utan fortfarande kunna driva på hastigheten. Sen avgör ju inte växlarna enbart hur fort det går, många cyklar är rätt tunga och trögrullade tycker jag.
Hur vet man att man slipper få en tung o trögrullad?
Min nuvarande 30 år gamla cresent har 21 vxl och funderar på att byta till 3 el 7 vxl. Jag är äldre o cyklar bara lite korta sträckor på sommaren. men vill absolut inte köpa en som känns tung att trampa på.
 
Hur vet man att man slipper få en tung o trögrullad?
Min nuvarande 30 år gamla cresent har 21 vxl och funderar på att byta till 3 el 7 vxl. Jag är äldre o cyklar bara lite korta sträckor på sommaren. men vill absolut inte köpa en som känns tung att trampa på.
På nätet brukar de olika cykelmodellernas vikt skrivas ut, om du kollar på t ex XXL eller andra sportbutiks webbshoppar. Det plus att läsa recensioner av dem tycker jag ger mycket. Samt att be att få provcykla olika modeller i fysiska butiker, alltså inte bara runt på en parkeringsplats utan uppför och nerför backar. Lycka till, hoppas du hittar en fin cykel 🙂
 
21 på ena cykeln och 9 (ombyggd från 27) på den andra. På den 21-växlade använder jag alla växlar, på den 9-växlade som är en elkonverterad pendlare byggd för främst slät mark använder jag de 5-6 högsta.
I övrigt sa @Sassy det viktigaste imho. :)
 
Jag har 21 och som pendelcyklist i stad så använder jag det fulla spannet - det är smidigt att kunna växla ner så att man kommer iväg relativt lätt efter rödljus, men samtidigt kunna få upp farten lite på raksträckorna så att man faktiskt kommer hem:)
Håller med.

Förr med utvidgningen till att transportcykla till stallet.
Har 21 växlar på en framdämpad bergshybrid. Schwalbe 2- eller 4radig dubb på vintern, snabbadäck på sommarn. Tar en fram på nästan alla väglag året runt (även genom sommarhagen och svart-is i motbacke) utan att behöva stanna och sätta ner tassen. Kringutrustningen är kanske lite märkvärdig, men hade inte varit mkt värt utan alla växlarna.
 

Liknande trådar

Fordon Jag kommer att behöva byta ut min vanliga cykel mot en elcykel pga värk i kroppen. Jag har ansträngd ekonomi så jag har tittat på de...
Svar
6
· Visningar
2 433
Senast: Bapelsin
·
Tjatter Det är bara tre dagar kvar innan det vänder och blir ljusare. Årets längsta natt är i år 22 dec om min almanacka visar rätt. Sällan har...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 127
Senast: Lilla
·
Mat Snart dags för mig kliva på semestervikariat igen och snart börja samma bekymmer vad ta med till lunch. Givetvis lättast med matlådor...
2
Svar
36
· Visningar
2 332
Senast: FrDrake
·
Fordon Jag behöver köpa en vikbar cykel (har ej bestämt mig för om det ska vara en elcykel eller en vanlig). Är det någon som har något tips om...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp