Cykla med hund

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Sickan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 2 855
S

Sickan

Jag hade tänkt börja cykelmotionera min vorsteh. Men hur börjar man lära dem det? Hunden blir 1 år i maj och har som alla vorsthar så har han massor av energi och är stark så han lätt kan dra omkull både mig och cykeln.

Tips, ideer och erfarenheter emottas tacksamt!

Sv: Cykla med hund

Vänta tills hunden är ett år och höftledsröntga för att vara säker på att motionsformen är ok. Sen så kan en god idé vara att förstärka lydnaden innan du ger dig på att cykla med hunden. Ett stoppkommando och någon typ av fot/nära föraren-kommando är a och o för att kunna förhindra att du blir släpad efter hunden. Sen bör du även introducera cykeln för hunden - gå på promenad och led cykeln med dig, då får du även en uppfattning om vad du behöver jobba med lydnadsmässigt innan du ger dig iväg.

Börja med korta sträckor och variera tempot. Vissa rekommenderar intervallträning om det är konditionen du vill träna upp. Vad har du för syfte med cykelträningen? Är det konditionsuppbyggnad inför jakten i höst eller är det något annat du är ute efter (motion för att bli av med överskottsenergi ex.)?

Jag har själv aldrig använt mig av en springer, men enligt reklamen så ska den hindra hunden att dra omkull dig.

Själv har jag lagt ner ganska mycket tid på cykel-lydnad. Att kunna gå brevid cykeln på höger sida, var i början skitsvårt för honom. Då cyklade jag inte själv. Sen cyklar jag själv med kopplad hund och hela tiden kommunicerar med hunden, kräver att du befinner dig i en tämligen störningsfri miljö. Var ute på udda tider, eller ta bil och cykel ut till skogen.

Sen har jag jobbat järnet med inkallning och nu är min hund i princip fot (fast på fel sida) vid cykeln vid behov. Sen är han lös.

Generellt brukar man säga att man skall ta det lugnt med riktig fysträning tills hunden är röntgad. Personligen cyklar jag dock med mina hundar även innan röntgen, men då mer som en snabbare promenad än ren träning med intervaller osv.

Första frågan till dej blir dock - Kan hunden gå fint i koppel när ni går? När ni joggar?

Om inte, så börja träna det innan du sätter dej på en cykel! :)

Här brukar jag sedan börja cykla med unghundarna lösa, de får bara lära sej att följa med cykeln så att säga. Om de springer ivägen för hjulet brukar jag putta till dem så de lär sej att hålla lite avstånd.

När detta fungerar bra brukar jag efter ett antal gånger cykla med dem lösa någon km, sedan - när de sprungit av sej en del enegri - så kopplar jag dem och cyklar vidare. Det kan bli lite "hopp och skutt" innan de hittar tempot, men oftast flyter det på bra ganska omgående.

Mitt "nära"-kommando är "Här" och det använder jag både när jag promenerar och när jag cyklar. Mina hundar gör ingen sillnad utan "Här" = vid min sida, oavsett vad jag gör. Detta gör att det är enkelt att cykla med hundarna vid sidan av cykeln utan en massa koppel ;)

/Swat

Haha.. Springer funkar nog om hunden bara drar lite lätt. Vår första Münster släpade ner min far i diket med springer första gången de cyklade över en rådjurslöpa... Å andra sidan var lydnaden inte på topp med den hunden heller. ;)

Jag har själv aldrig använt mig av en springer, men enligt reklamen så ska den hindra hunden att dra omkull dig.

Men de innebär väl att hunden sitter som fastknuten i cykeln? Det borde ju vara mindre risk att bli omkulldragen om man håller i hundens koppel.
Jag håller i alla fall alltid kopplet i handen när jag cyklar. OM hunden då drar så kan jag lätt släppa styret, rycka till lite och säga "Nu skärper du dig" och så går det fint igen utan att jag tappat kontroll över cykeln. Skulle hunden på något sätt sitta fast i cykeln hade jag säkert hunnit tappa balansen innan hunden gått fint igen.

Jag vet många som har två koppel på hunden när dom cyklar med den, ett i en sele och ett med halti.

Mja, enligt produktinfo så skall den; Den starka fjädern stabiliserar din vikt mot hundens dragkraft så att du inte kör omkull.
Springer har en säkerhetsanordning som gör att den löser ut om hunden t ex skulle komma på fel sida av en stolpe eller liknande

Det låter i alla fall bra. Sen har du fria händer med en springer och mindre risk att hunden hamnar framför cykeln.

Jag cyklar mycket med mina, två tikar som är i samma storlek som din hund. Cykellydnad är a och o, så lyder inte hunden i vanliga fall vid koppelrastning hade jag inte gett mig på det direkt.

Iaf, det gäller att ha kontakt, springer hunden för långt fram eller för nära cykeln ser jag helt enkelt till att styra på framhjulet mot dem eller på dem (när man går med cykeln) så att de förstår att de måste hålla koll på hjulen. Ja och sen cyklar man, i olika tempon och ser till att ha värmt upp hunden innan och rastat den, för mina hundar är det absolut förbjudet att stanna när de springer bredvid cykeln.

Allmänt använder jag 3 olika kommando, Vänta, Stanna och Akta och det funkat utmärkt att cykla med båda samtidigt.

Min tanke är helt enkelt motionen. Han har ett stort rörelsebehov och att springa lös är inte alltid lämpligt och gå honom trött är omöjligt.

Tack för alla tips och råd.

Jag cyklar med min Weim.

Jag har halti på honom som nödstopp och kopplet löst i handen. Tittade på springern men det kändes lätt livsfarligt och jag har aldrig sett någon som använder sådana.

Jag lärde honom 'stanna' och 'till mig' innan vi gav oss iväg. Jag ledde honom intill cykeln en bit och eftersom han inte brydde sig så trampade jag iväg.

Jag började cykla innan han var röntgad för oavsett röntgenresultat så behöver han röra sig. Vi hade en hundmassör på klubben som rekommenderade att man alternerade sida att ha hunden på och varierade gångarterna och tempo. Jag brukar trampa på rejält där han har möjlighet att springa på gräs men på asfalt tar vi det i trav.
20091205-JoeySannacyklar2-1.jpg

Jag som egentligen har fullt sjå att hålla reda på mig själv, cykeln och medtrafikanter brukar köra med flexi. :o Låter kanske heltossigt, men hunden i fråga har god lydnad och drar inte, men kan glömma bort sig och tvärnita när hon helt plötsligt kommer på att hon ska kissa. :D Är det skogsvägar eller cykelbana med gräs mellan cykelbanan och gatan så är hon lös. Hon är naturligtvis under kommando och folk vi möter brukar inte se att hon inte har koppel. Minns dock en gång när vi mötte en pappa med son på kanske 3-4 år. Som överlyckligt skrek "Tiiiiitta pappa, hunden cyklar helt själv".

Andra hunden får sambon ta. Hon lite mer obetänksam och kan känna en god lukt som hon ska lukta på. :p Då är det halsband (ej stryp) och vanligt koppel som gäller. Hon brukar komma in i "cykelmode" efter kanske 3-400 m och då kan jag överta henne, men jag tycker det är lättare att ha den andra. :)

Som andra redan sagt. Det är bra att röntga innan man börjar cykla på allvar. Annars har vi inte tränat genom att gå med cykeln bredvid eller liknande utan bara gett oss iväg.

Men de innebär väl att hunden sitter som fastknuten i cykeln? Det borde ju vara mindre risk att bli omkulldragen om man håller i hundens koppel.
Jag håller i alla fall alltid kopplet i handen när jag cyklar. OM hunden då drar så kan jag lätt släppa styret, rycka till lite och säga "Nu skärper du dig" och så går det fint igen utan att jag tappat kontroll över cykeln. Skulle hunden på något sätt sitta fast i cykeln hade jag säkert hunnit tappa balansen innan hunden gått fint igen.

Jag har cyklat mycket med springer och TVÅ hundar samtidigt (20+30kg). Jag använder springer kombinerat med nomesele och längre linor som löper från springern. Ena hunden är en alaskan husky med enorm dragvilja, så det går fort!

Jag var länge skeptiskt till springern men beslutade ändå att prova efter misslyckade försök att lära ena hunden att springa lugnt bredvid cykeln i koppel. När jag började med springern var ena hunden väldigt explosiv, men springern lyckades alltid parera kraftiga ryck och eftersom jag aldrig tapppade balansen med springern (trots att en hund på 30kg gjorde kraftiga ryck både framåt och i sidled), så tog det inte lång tid innan hunden lärde sig att det inte hjälpte att hoppa åt alla håll och kanter.

Om någon av mina hundar rycker till i kopplet, räcker det inte med att rycka tillbaka och säga åt dem att skärpa sig. Jag har förmodligen redan tappat balansen och varit tvungen att stanna till.

Det händer ibland att hundarna får syn på vilt och drar i sidled, men genom att använda längre lina är det aldrig något problem att parera med springern.

Som andra sagt innan, bra lydnad och en nödbroms (jag har strypkedja på settern) men jag cyklar alltid med en hand så brukar aldrig behöva ta tag i honom :)

Lillskiten är hur lätt som hellst o cykla med :) har sele på henne.

Jag har hyfsad pli på honom att gå fot i koppel men får påminna honom ganska ofta. Men som alla unga individer blir de lätt distraherade att annat och glömmer sig.

Givetvis måste allt ske med eftertänksamhet och jag kommer inte att ge mig ut i trafiken förrän jag känner mig säker.

En fundering...varför bör man höftröntga dem innan? Som det är nu kan han ju springa lös 5 km utan besvär (synliga i alla fall) över stock och sten, plöjning och upp och ner för backar. För att inte tala om hur han sprungit i snön! Han verkar ha kondis värre än den värsta travhäst trots att han inte är så gammal.

Att cykla med dem kan bli rätt monoton motion + att de inte kan bestämma själva riktigt hur fort de ska springa. Jämför det med jogging för oss - små barn ska ju inte heller hålla på med det. Sen kortare sträckor är ingen fara antagligen - men om hunden har kassa höfter så måste man lägga upp träningen lite annorlunda för att undvika framtida problem. Nu har inte vorstehn sååå stora problem vill jag minnas, men det är lika bra att vara på säkra sidan innan man introducerar någon hårdare form av träning. Stock och stenpromenader är bra däremot eftersom de är varierande och stärker olika muskelgrupper.

Ska börja cykla med gamlingen här till våren, men lillskiten får vänta tills i höst efter röntgen med riktig cykelmotion. För honom räcker det med att få börja hänga med och jaga lite smått.

Jag har en vorsteh ;) jag vet vad du pratar om!
1. Springer som en del skriver om - aldrig i livet!
Risken är överhängande att cykeln försvinner under dig, åtminstone innan du har en bra lydnad.
2. Har du möjlighet att göra som Swat, trötta ut innan du cyklar är det bra, åtminstone vår vorsteh är lättare att lära något om han gjort av med en massa spring i benen innan man börjar träna.
3. Låt aldrig jycken dra, använd inte sele, vi använder strypkoppel för det är för vår hund ett tecken på att man ska skärpa sig och tänka.
4. Under inlärningsfasen så är det bra om man kan cykla där risken för uppflygande fågel är liten annars är risken stor för luftfärder:)

Vi cyklade innan vi hade röntgat annars hade vi blivit tokiga, det finns inte tillräckligt med promenader för att trötta ut en vorsteh.
En annan träning som är bra sommartid är simmning om man har tillgång till vatten och roddbåt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 496
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
966
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
1 932
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
975
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka