Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag sitter och letar en hel massa information om denna gen och blir emellanåt alldeles snurrig!

Jag har tröttnat lite på att alltid få konstiga biverkningar, utebliven effekt av mediciner och började googla för några dagar sedan och hittade otroligt mycket intressant!

CYP2D6 är en gen som tydligen metaboliserar ganska många mediciner. Genen finns i väldigt många variationer och man kan både sakna enzymet som den ska göra, producera väldigt lite, normal mängd och hypermängd. Saknar man enzymet som det ska producera så kan man tex inte omvandla kodein till morfin och liknande.

Om jag har läst rätt så bryts även alkohol ner av detta enzym. Jag själv behöver dricka enorma mängder för att bli full och fortsätta vara full. Och det är inte för att jag är van vid att dricka alkohol, för jag dricker kanske 3-4 ggr/år. Så ska man lita på detta så verkar jag vara hypermetaboliserare. Men samtidigt så har jag haft noll effekt av div smärtstillande, vilket kan tyda på att jag kanske inte har enzymet alls?


Jag har inte lyckats läsa tillräckligt mycket än, men jag jobbar på det. Och de verkade inte helt anti mot att testa mig för genen när jag tog upp det på vårat senaste samtal. Och det kändes väldigt skönt, för på sikt så innebär det att man kanske kan hitta mediciner som fungerar för mig!

I denna resa så hittade jag även otroligt intressanta sidor som menade på att DHEA och kortison kan verka smärtstillande. Otroligt intressant! Det finns flera vägar som kan leda till smärtstillning! Vilket är väldigt intressant för min del nu när min ischias har börjat krångla igen, och jag har ju tidigare inte varit hjälpt av de smärtstillandena jag har fått.

Lägger den här tråden på dagbok då jag främst ser den som ett sätt för mig att hålla reda på detta och inte är ute efter så mycket mer än så. Men skulle folk bli intresserade så att det blir en massa inlägg så gör det mig inget om den flyttas heller.
 

Om jag har läst rätt så bryts även alkohol ner av detta enzym. Jag själv behöver dricka enorma mängder för att bli full och fortsätta vara full. Och det är inte för att jag är van vid att dricka alkohol, för jag dricker kanske 3-4 ggr/år. Så ska man lita på detta så verkar jag vara hypermetaboliserare. Men samtidigt så har jag haft noll effekt av div smärtstillande, vilket kan tyda på att jag kanske inte har enzymet alls?

Nu var det ett tag sen jag läste om CYP450-systemet (och inte särskilt ingående heller), men är det inte så att det du skriver ovan hänger ihop - dvs att du har dålig effekt av både alkohol och smärtstillande? Jag tänker att du är en hejare på att eliminera helt enkelt. Alkohol, mediciner, whatever - "släng hit skiten bara", säger levern, "jag bryter ner allt så det försvinner på nolltid!" ;) :D Är inte poängen med mediciner att CYP-enzymerna inte ska bryta ner dem för fort, för då blir de verkningslösa? Lite det som kan ställa till det om man tar johannesört, då johannesört kan öka CYP-enzymernas aktivitet/effektivitet och därigenom göra mediciner verkningslösa?... 🤔
 
Nu var det ett tag sen jag läste om CYP450-systemet (och inte särskilt ingående heller), men är det inte så att det du skriver ovan hänger ihop - dvs att du har dålig effekt av både alkohol och smärtstillande? Jag tänker att du är en hejare på att eliminera helt enkelt. Alkohol, mediciner, whatever - "släng hit skiten bara", säger levern, "jag bryter ner allt så det försvinner på nolltid!" ;) :D Är inte poängen med mediciner att CYP-enzymerna inte ska bryta ner dem för fort, för då blir de verkningslösa? Lite det som kan ställa till det om man tar johannesört, då johannesört kan öka CYP-enzymernas aktivitet/effektivitet och därigenom göra mediciner verkningslösa?... 🤔
Intressant!
Jag har ju precis börjat läsa om detta så min kunskap är VÄLDIGT basic!

Men jo, det är min tolkning med. Men vissa läkemedel (om jag har förstått rätt) måste metaboliseras för att bli den aktiva substansen. Tror att Kodein tex är sådan.

Men jag kanske metaboliserar så pass fort att det liksom blir rätt ämne och försvinner på samma gång :angel:

Jag fick något när jag krossade ryggkotorna som jag inte minns vad det var. Tror det var någon retardmodell av någon opiod. Noll smärtstillande effekt, men hela planeten snurrade som attan så pass att jag tillomed kräktes...


Måste läsa på om retardmodeller med! Minns att jag har läst något om det + snabb metaboliserare.

Kuriosa, jag drack en hel baileys i lördags (stora flaskan!), på typ 3-4 h. Lite påverkad, ja. Men ingen skulle märka att jag var påverkad.

Dagen efter tog jag Elvanse som vanligt, fick effekt för första gången någonsin :rofl::rofl: Levern hade väl varit upptagen med annat då. Vad grejer jag fick gjort! Medans alla andra var bakis :rofl::rofl:
 
Senast ändrad:
Dagen efter tog jag Elvanse som vanligt, fick effekt för första gången någonsin :rofl::rofl: Levern hade väl varit upptagen med annat då. Vad grejer jag fick gjort! Medans alla andra var bakis :rofl::rofl:
Intressant att du fick den effekten! :) Det låter ju som att det skulle kunna hänga ihop. Låter dock inte som någon rekommenderad metod att ägna sig åt regelbundet för att få läkemedelseffekt... :rofl:
 
Intressant att du fick den effekten! :) Det låter ju som att det skulle kunna hänga ihop. Låter dock inte som någon rekommenderad metod att ägna sig åt regelbundet för att få läkemedelseffekt... :rofl:
Haha, nä, det är en väldans dyr metod om jag ska dricka en hel Baileys varje kväll :rofl::rofl:

Jag dricker alkohol typ 3-4 ggr/år normalt sett så jag är inte direkt någon storkonsument ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 564
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 296
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 434
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 332
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp