d-bett vs. eggbett

HannaZ

Trådstartare
Vad är det för skillnad på inverkan av ett D-bett respektive ett eggbett?

Blir det mer "parer-effekt" med ett d-bett eller är den försumbar?

Blir det någon hävstångsettfekt med fasta ringar?

Sv: d-bett vs. eggbett

Ja fasta ringar utövar en liten hävstångseffekt till skillnad mot lösa ringar, men på ett eggbett är den så liten att den lika gärna kan ses bort ifrån. Ett D-bett har en lite kraftigare "hävstångseffekt" tack vare att den fasta delen ("ryggen" på D:et) är längre men också den är väldigt liten och kan ses bort ifrån.

Den främsta anledningen till att bruka dessa bett är ju inte för att få någon hävstångseffekt, utan de förhindrar att hästen blir nypen i mungipan och att bettet glider igenom munnen.

Så man kan alltså säja att dessa bett är i stort sett likvärdiga?

Har provat ett tvådelat d-bett av en i stallet och hästen trivs bra på detta. Tänkte nu köpa ett eget, men eftetersom jag vill ha ett tredelat med droppe (alt. Billy Allen-mundel, men det verkar knepigt) så har jag tittat på eggbett.

Ja det kan man säga. Eftersom tygeln kan glida fritt i ringen och inte sitter fast, så kommer den alltid att söka en position parallellt med bettets mundel när du tar i tygeln och i den positionen utövar den ingen hävstångseffekt. Du kan lugnt köpa ett eggbett! ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 535
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första... 2
Svar
24
· Visningar
2 627
Senast: valy
·
Utrustning Jag har gått över till mörkbrun utrustning men blir helt lost på vilken av alla nyanser som passar ed vilka. Så min fråga lyder.vilken...
Svar
2
· Visningar
543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka