D-ponny + vuxenryttare=tävling??

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare *fia*
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 615
F

*fia*

Hur e de nu, jag vet att jag som är 22 inte får tävla ponny.

Men hur gör man för att tävla ponny med storhäst?

Är det negativt lr possetivt för ponnyn?

Vad är ingångshöjden 90cm lr??

Har en utbildningsponnyn som jag vill säkra först innan jag säljer henne (vart stopp ponny innan) å vill inte ha några yngre på henne förens hon fått upp självförtroendet igen.

hur länge kan man tävla ponny mot häst? det är bara att köra på alla höjder lr?

ponnyn är 16 å så underbar, gått 120 å kvalat till 130 förut innan hon importerades hit!

Sv: D-ponny + vuxenryttare=tävling??

Det är inte så komplicerat att starta ponny bland storhästar. Det är endast att anmäla dig till önskad höjd, från 90 cm och uppåt.

Huruvida det har positiv eller negativ inverkan på ponnyn beror ju på. Det blir ju större press på den då den är mycket mindre och ovan att gå emot så pass stora hästar. Men eftersom den redan gått 130 så borde detta ju inte vara några problem. Fördelen är ju att du ändå är för gammal för att tävla den som ponny, men nästa ryttare får göra det. Så på så sätt har varken du eller ponnyn något att förlora på detta.

fåår man tävla den som ponny sen igen? har för mig att om den engång tävlat som häst så är den en häst.. eller jag kanske är helt ute & cyklar.. :o

Det är väl inte bara att anmäla sig?:confused: Är det inte lite mer komplicerat?
Ponnyn får iallafall inte gå både ponny och hästtävlingar samma år, tror jag...

Men om du vill så får du väl rida avd B med din ponny på ponnytävlingar i och med den nya regeln. Fast det är kanske inte aktuellt..

Jo, med olika ryttare får den det. Om jag skulle tävla min ponny bland storhästar när jag blir för gammal, så får en yngre ryttare tävla den som ponny.

Det enda är att man måste lösa hästlicens innan. Ridsportsförbundet vill däremot att man meddelar när det är frågan om byten! Helst ser de också att bytet varar minst ett halvt år.

Hoppas det är OK att jag slänger in en fråga också: Måste man ha skaffat hästlicens till ponnyn även om den bara ska starta en lokal tävling för hästar?

Funderar nämligen starkt på att tävla min ponny bland hästar nästa år, eftersom detta är mitt sista ponnyår. Men jag kommer såklart börja med att tävla dom lokala klasserna för att se att det fungerar, men måste jag skaffa hästlicens då, eller räcker det att göra det när man börjar tävla regionalt?

Hoppas det är OK att jag slänger in en fråga också: Måste man ha skaffat hästlicens till ponnyn även om den bara ska starta en lokal tävling för hästar?

Funderar nämligen starkt på att tävla min ponny bland hästar nästa år, eftersom detta är mitt sista ponnyår. Men jag kommer såklart börja med att tävla dom lokala klasserna för att se att det fungerar, men måste jag skaffa hästlicens då, eller räcker det att göra det när man börjar tävla regionalt?

Så länge du bara tävlar lokalt är hästlicens inte nödvändigt. Däremot ska du anmäla till SvRF att ponnyn ska gå som stor häst. (Jag vill minnas att det är så och jag är rätt säker. En av mina bästa vänner har tävlat dressyr på sin ponny på ridhästtävlingar på lokal nivå. I hoppning finns ju sen gränser för hur högt du får tävla, finns i TR. Är på jobbet så kan inte kolla.)

Okej, tack för svaret! Jag får kolla upp det här...

Har för mig att en D-ponny inte får tävla högre än 1.30 i hästklasser, men det ska allt räcka för oss ;)

Mja, inte riktigt. Jag citerar från TR 1 Mom 132-7:
"Ponny med ryttare som under året fyller minst 19 år äger rätt att tävla bland hästar i dressyr t.o.m. medelsvår klass och i hoppning t.o.m. 1,20 hoppning. Ryttare enligt ovan som under föregående år framgångsrikt tävlat med samma ponny i ponnyklass 1,30 kan efter dispens få rätt att tävla i högre klass. Dispens sökes hos Ridsportförbundet.

Ponny som startat i klass för stora hästar enligt Ridsportförbundets TR får inte starta i tävling för ponnyer. Vid stadigvarande ryttar- och/eller ägarbyte får ponny efter anmälan till Ridsportförbundet åter starta i tävling för ponnyer."

Inga ändringar gjorda gällande det här.

Du måste skaffa hästlicens. Jag red dponny som stor häst när jag va 21. Så du måste ha en licens att visa upp sen så inte hästen är uppklassad el något sådant... då e det krånligare tror jag.

sen tänk på att det ska va ett byte under "längre" tid. alltså kan du inte starta den ett par gånger sedan sälja den som ponny efter någon månad

Hur e de nu, jag vet att jag som är 22 inte får tävla ponny.

Men hur gör man för att tävla ponny med storhäst?

Är det negativt lr possetivt för ponnyn?

Vad är ingångshöjden 90cm lr??

Har en utbildningsponnyn som jag vill säkra först innan jag säljer henne (vart stopp ponny innan) å vill inte ha några yngre på henne förens hon fått upp självförtroendet igen.

hur länge kan man tävla ponny mot häst? det är bara att köra på alla höjder lr?

ponnyn är 16 å så underbar, gått 120 å kvalat till 130 förut innan hon importerades hit!

Jo, med olika ryttare får den det. Om jag skulle tävla min ponny bland storhästar när jag blir för gammal, så får en yngre ryttare tävla den som ponny.

Det enda är att man måste lösa hästlicens innan. Ridsportsförbundet vill däremot att man meddelar när det är frågan om byten! Helst ser de också att bytet varar minst ett halvt år.

nej så får man inte göra. det är jag helt säkert på.. om det inte är ändrat i år?????

bytet gäller under en "Längre" tid. längre tid är ju sen en sak från person motperson men när jag pratade med dom sa dom ett år.. ja behöll min som häst i tre år. under tiden får den bara tävlas som häst... får ej tävlas som ponny.

om nu inte reglerna har ändrats. så va d för två år sedan iaf

du måste ha fyllt 18 för att få tävla ponny som häst... iaf va det så för två år sedan när ja tävlade min ponny som häst.

och ja är det lokal hästtävling måste hästen ha hästlicens

Så länge du bara tävlar lokalt är hästlicens inte nödvändigt. Däremot ska du anmäla till SvRF att ponnyn ska gå som stor häst. (Jag vill minnas att det är så och jag är rätt säker. En av mina bästa vänner har tävlat dressyr på sin ponny på ridhästtävlingar på lokal nivå. I hoppning finns ju sen gränser för hur högt du får tävla, finns i TR. Är på jobbet så kan inte kolla.)

säker på att man inte behöve hästlicens? det behövde ja enligt ridsportsförbundet? va några år sedan dock? kanske ändrat?

säker på att man inte behöve hästlicens? det behövde ja enligt ridsportsförbundet? va några år sedan dock? kanske ändrat?

Eh, ja. Man behöver inte licens på lokal tävling. Den här ponnyn i mitt fall har gått som ridhäst i lite mer än ett år och den har bara kvar sin ponnylicens.

Eh, ja. Man behöver inte licens på lokal tävling. Den här ponnyn i mitt fall har gått som ridhäst i lite mer än ett år och den har bara kvar sin ponnylicens.

konstigt... kanske har regeln ändrats? va fem år sen ja skaffade min till ponnyn..
Eller blev jag lurad:)

vid stadigvarande ryttarbyte brukar det låta. Så när du inte vill tävla längre så kan en yngre ryttare ta över, men då får inte du tävla längre.

vid stadigvarande ryttarbyte brukar det låta. Så när du inte vill tävla längre så kan en yngre ryttare ta över, men då får inte du tävla längre.

jag vet att jag läst någonstans att det skulle vara för en längre tid.. o det e ju lite lummet skrivet..hehe men ja vet att det e så. att när en yngre ryttare tar över får ja inte tävla...

därför tävlar ja inte o har han utlånad till en tjej som tävlar :banana:

Vad jag har fattat det som så måste du då skaffa storhäst pass på din ponny. Men du får då inte senare starta den i ponny klasser. Hade en kompis som funderade på att göra så med hennes när hon hade blivit för gamal.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 567
Senast: Edla
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 424
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka