D90 Val av objektiv ?

kitty79

Trådstartare
Vänder mig till er kära bukefalister ..

Har till 99% bestämt mig för att inhandla en Nikon D90 . Det blir ett enormt hopp från min lilla P80 ..:D

Nu till den stora objektivförvirringen ... vad bör jag välja för objektiv ,finns ju flera olika alternativ . Det som ska fotas är främst hästar ,Hundar,Barn i rörelse sk.Känns ju som att 55 blir för "kort" och att 200 kommer bli för stort att manövera i dikena .

Har även hört att kvalitesförlusterna blir stora med nikons kitobjektiv som slutar på 200 mm?
Är en glad amatör som har funderat på att lyfta fotohobbyn till en ny nivå länge nu , men nu har jag kört fast i objektiv funderandet.

Alla reflektioner tas i mot tacksamt :bow:

Sv: D90 Val av objektiv ?

50mm blir i praktiken 75mm pga den lilla sensorn.. ett fast 50 f/1,8 skulle jag rekommendera de flesta.. ett hyggligt objektiv, lagom att fota med om man står nere i paddocken och ljusmässigt så fungerar det helt ok i ett ridhus om det är något sånär upplyst.

ett 70-200/2,8 är ju annars ett trevligt objektiv som fungerar i många fall.. sigmas och tamrons är omtyckta och prisvärda (ca 8000).. inte så lämpligt inomhus då man kommer lite väl nära.

ptja om du kan få tag på ett 80-200/2.8 så vore det nog guld för dig, för jag antar att du fick med nikons kitglugg till d90:n ? 24-105 eller vad de nu är på...

Jag verkligen älskar min Nikkor 50 mm f/1.4 G . :love:
Ljusstarkt och passar perfekt till häst, porträtt och liknanade.

Dock har jag et Sigma 70-300 mm också vilket passar utmärkt till tävlingar utomhus (ganska dåligt i ridhus) i och med att man kommer så pass nära.

Tackar för svar , Baka-kun har inte fått med något ,kameran är inte inköpt än =)
Kom av mig i köpbeslutet pga av objektivångesten , Känns som att jag vill kunna "klara" mig ett tag på ett objektiv .

Funderade länge på 55-200 , men eftersom jag känner att jag vill klara mig på ett objektiv i åtminstone några månader så bestämde jag mig för att köpa kameran med medföljande 18-105 .. Ser det som ett "känna på " objektiv ,om några månader vet jag förhoppningsvis vad jag saknar med det :)

Tack så mycket för alla inlägg ,, Jag hoppas att jag har valt rätt , får alltid sådan ångest vid sådana här inköp :crazy:

Gahh , sitter har med ångest såklart ...
Surfar runt på Experts sida , känner mig lite blåst , Ville först köpa d90 huset som de har på rea (5990) med lämpligt objektiv till , dock så var allt slutsålt i stort sett , köpte då kit paketet med 18-105 objektivet . Ser nu hade jag hade lätt kunnat spara ett par tusen om de hade haft objektiven på lager .. alternativt bara köpt kamerahuset och sett mig om efter ett objektiv på annat håll ,hade kunnat lägga 4500 på ett objektiv och kommit upp i samma summa ju ... (buhu)

Visst kan det kännas som att du kastat pengarna i sjön.
Men nu kan du lära känna kameran och objektivet samtidigt som du tar reda på vad för objektiv som skulle passa bäst för dina motiv.
Du slipper alltså köpa ett objektiv med ögonbindel och på så sätt kanske få ett som inte alls passar dig (och du har kastat bort pengar där med), utan du kan känna dig fram och köpa efter den förmågan så att säga..

Jag väntade ett år med att köpa ett nytt objektiv och körde enbart med mitt kit 18-55mm. Kände att jag behövde ett med zoom och då blev det naturligt att jag köpte 70-300mm - telezoom (om jag inte minns fel). :)

Hmmm ,jo jag är ju nöjd med just 18-105 känns allround sas , just för att lära känna kameran , Det är ju just de ca 1500:- "extra"
Insåg inte det förrns jag var hemma och senare på kvällen kollade vad de tar för ett löst likadant objektiv.

Tomten - Jo det borde jag ju ha ? fast jag har ju haft uppe kameran och tittat på den ....

Har precis köpt samma "kit" på rea förra veckan, menar du att det är ett dåligt objektiv om man skall fota hästar/hoppning, djur, natur etc? Jag är fullständig amatör...

Rekommenderar oxå 50 f: 1,8 har det själv och det är det som sitter på kameran mest hela tiden, har även kitobjektiv 18-55 och så ett ljussvagt 55-200..

Har precis köpt samma "kit" på rea förra veckan, menar du att det är ett dåligt objektiv om man skall fota hästar/hoppning, djur, natur etc? Jag är fullständig amatör...

Det beror helt och hållet på förutsättningarna.
En riktigt fin sommardag så fungerar alla objektiv bra (nästan)
Nikon kitobjektiv är bra, men det finns alltid bättre att uppgradera till.
HUr många skulle starta att fota om de slängde med sina 15-25000 kronors objektiv som kitobjektiv till alla kameror?
Inget paket skulle ligga under 20000
jag fick med ett 18-135 när jag köpte min d80 förut, jag har klarat mig långt med det.

Jag rekommenderar Sigmas 18-200mm som allroundobjektiv;).
Det väger en del och kan kanske av vissa uppfattas som otympligt och om du köper ett dyrare zoomobjektiv får du kanske ännu bättre ljusstyrka och skärpa men jag tycker det här räcker långt.

Sedan är Nikkors 50mm f: 1,8 helt underbart gällande bildskärpa! Då har man ingen zoom i objektivet utan man får använda apostlahästarna i stället:).

Rekommenderar oxå 50 f: 1,8 har det själv och det är det som sitter på kameran mest hela tiden, har även kitobjektiv 18-55 och så ett ljussvagt 55-200..

Har/haft samma uppsättning till mina kameror (d80 och d40x).
55-200 tappade jag och det gick sönder klantigt nog (skulle springa då det började ösregna, men inte lätt med tre kameror i famnen).
Det objektivet använde jag till djur, och porträtt mycket. Du kommer nära utan att vara nära, men du måste så gott som har bra ljus i grunden för att inte så skak eftersom det är tele eller för underexponerat.

18-55 minns jag inte sist jag använde ungefär.. Kan använda de om jag vill fota landskap mm, större ytor helt enkelt.

50 f.8 är underbart! :love: Används numera jämnt! porträtt, djur osv. Helt suveränt i ridhus, spec om man redan fotar i raw. Lite jobbigt med djur eftersom dem rör sig rätt fort och inte alltid stannar där man vill ha dem och man måste hålla sig på ett avstånd som dem gärna vill komma fram till en till, men inte får då dem kommer för nära, om du förstår hur jag menar? Men med envishet och lite tricks så går de med!
Brukar tex med hunden kasta en snöboll, ropa tillbaka henne och sitta beredd när hon kommer tillbaka mot mig.

Sen har ju mycket att göra med inställningar med!
Bara för att man köper ett bra bjektiv betyder inte det att man får bra bilder på en gång, med lite egna inställningar kommer man långt, inställningsmöjligheten M är helt klart bäst i mina ögon.

Lycka till med ditt fotande!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka