Då var det dags -*transporttips önskas*

dee79

Trådstartare
På lördag ska jag hämta upp mitt nya stjärnskott i Örebro. Det är en resa på 11 mil enkel väg och jag har ett vanligt enkelaxlat släp och en hederlig gammal volvo. Lilla stjärnskottet, Fanny, är nu 8 månader och kommer till Sverige på lastbil.

Jag vill köra henne lös, men funderar på hur jag ska göra transporten säker för henne. Den är inte så bred, men är ett tvåhästars egentligen. i fram finns en stång från golv till tak då släpet har fronturlastning och alltså delad frambom.

Räcker det med att sätta båda bommarna på lägsta i fram, eller måste någonting ställas framför bommarna för att hindra att hon fastnar under eller över? Jag vill inte ha mellanväggen i, för jag räknar med att hon kommer att ha vänt sig bakochfram innan vi är hemma.

*tacksam för alla tips och råd*

Vi har inte tillgång till små halmbalar och det finns inte att få tag på häromkring.
 
Sv: Då var det dags -*transporttips önskas*

Har hon åkt lastbil är hon garanterad van att stå uppbunen.

Jag har själv kört hästen lös och då tagit av grimman men haft mellanväggen i för att hästen just inte ska kunna vända sig. Men klart, ramlar den blir det ju jobbigare att få loss den...

Om jag vore du och du nu vill ha hästen helt lös i en bred transport skulle jag låna ett släp som har helbom både fram och bak.
 
Sv: Då var det dags -*transporttips önskas*

Kör jag lös plockar jag ur all inredning just så att den kan vända sig om den vill. Kör jag uppbundet har jag mellanvägg på de som behöver det.

Hästen har åkt hästbuss från europa. Säkert stått uppbunden. Ha du mellanvägg och bommar i och bind som vanligt. Alternativt, ta ett snack med transportören om hur hästen har åkt i bussen.
 
Sv: Då var det dags -*transporttips önskas*

JAg är rätt säker på att hon inte står uppbunden på lastbilen hit.

Jag törs heller inte skala hela transporten då det inte finns galler för fönstret i fram och för att om hon ställer sig längst fram i släpet (osannolikt kanske) så kan det bli för stor tryck på kulhandske och dragkrok. Även en 8 månaders väger en del kilon.
 
Sv: Då var det dags -*transporttips önskas*

Isf skulle jag ta det säkra för det osäkra och lasta i några balar fram så hon inte kan försöka komma på fel sida bommen, de är ju enkla att lyfta bort
om du vill lasta ur framifrån. Även om du inte kan få tag på halm kanske du kan få tag på höbalar att fylla upp med fram? Jag hade nog inte vågat transportera en liten utan att ha ngt framför frambommarna.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har en häst som lastar sig själv - i sin egen, invanda transport. Nu skulle hästen åka i min transport, och det var ett icke sa nicke...
2
Svar
21
· Visningar
2 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp