Däck på släp resp. bil

Iser

Trådstartare
Ska och åka med hästen nästa vecka och är därför tvungen att hyra/låna släp. Men har hört att man måste ha samma sorts däck på bil och släp.

Alltså eftersom att jag har dubbdäck på bilen, då måste det även vara dubbat på släpet. Stämmer det? Dom jag brukar hyra av har allrounddäck på släpet, men det räcker ju inte vintertid då? Eller?

Senast ändrad:
Sv: Däck på släp resp. bil

Du ska ha samma eller "bättre" däck bak = har bilen allroud får släpet ha det eller dubbdäck. Men har du dubb på bilen måste släpet också ha det. Brukar ha som regel att det ska vara "bäst däck bak". Vi brukar skämta hemma om att man inte vill bli omkörd av släpet vid inbromsningar ;)

Säger som Daredevli, har bilen dubbdäck måste släpet också ha det. Släpet måste som sagt ha likvärdiga eller "bättre" däck än bilen.

Som Snigeleffekt säger så gäller det enbart när vinterväglag råder. Skulle det vara barmark ute och ej någon risk för halka går det alltså att ha dubbdäck på bilen men odubbat på släpet.

Om vinterväglag råder gäller dock att man måste ha dubbat på släpet om man har dubbat på bilen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 959
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 208
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 494
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 652
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka