Däck på trailern?

Polly_Mulle

Trådstartare
Okej, vad har ni för däck på era trailers?

Inte sommar eller vinterdäck nu alltså, utan kör ni på personbilsdäck eller har ni sånna där superförstärkta däck som kostar en halv förmögenhet styck? Skulle köpa nya sommardäck nu och fick nästan en hjärtattack! Så... hur gör ni?

Sv: Däck på trailern?

Jag köpte min transport förra sommaren, och vinterdäcken är vanliga och i bra skick så dom får hänga med ett tag till.
Dätemot köpte jag nya sommardäck i våras, och då köpte jag C märkta, just för att det är säkrare och transporten blir stadigare.
Har enkelaxlat, och vill undvika punka så långt det går så det extra viktigt att det är bra däck.

självklart kör jag på förstärkta trailerdäck, skulle aldrig komma på tanken att köpa personbilsdäck till ett släp!! Visst är det dyrt, men det är ju en säkerhets och stabilitetsfråga.

Jag kör på däck som e till för just tunga transp... Inga vanliga bil däck...dok funkar de oxå utmärkt.. men beror ju på hur mycket man ska anv transp oxå? om man bara anv någon g då e bildäck ok.. men om man åker transp flera g v då e de nog bätttre med transp däck :smirk:

Kör också med C-däck på både sommar och vinter. Den säkerhetsåtgärden är värd de extra pengarna. Och så förskräckligt mycket dyrare är inte C-däcken. Priset verkar påverkas mest av vilket däckmärke det är och dimensionen.

Kör alltid med c-däck (8-lagrade, personbilsdäck är bara 4-lagrade). Har boggi men vill ändå köra så säkert det går. Som någon redan sagt, så stor prisskillnad är det inte!
Med enkelaxlat skulle jag aldrig tänka tanken att köra med pesonbilsdäck, med boggi kan man nog gott nöja sig med 6-lagrade.

Tilla skrev:
Jag kör på däck som e till för just tunga transp... Inga vanliga bil däck...dok funkar de oxå utmärkt.. men beror ju på hur mycket man ska anv transp oxå? om man bara anv någon g då e bildäck ok.. men om man åker transp flera g v då e de nog bätttre med transp däck :smirk:

Vad menar du? Trodde det var svenska som användes på detta forum.

Det viktiga är att kolla vilken vikt däcken klarar. Det är inte ens säkert att ett C-däck klarar den rätta vikten. Kör du med ett C-däck som klarar mindre än totalvikten på ett släp så spelar det liksom ingen roll om det är C-däck eller vanligt personbilsdäck. Det är lika illa.

Mvh
Fixaren

Väldigt rätt!
Men jag kan med personlig erfarenhet berätta att 4-lagrade däck som "lagom" täcker släpets totalvikt ger en usel väghållning för släpet...
Finns faktiskt c-däck för särskilt låga vikter, så att det kan bli lågt för ett hästsläp alltså? Har fått för mig att lägstavikten för c-däck börjar rätt så högt till skillnad från bildäck.

Hur som helst ger extralagrade däck stabilare/styvare däck vilket återspeglar köregenskaperna på släpet.

M/S däck som jag köper av importören till släpet.

Ska be gubben kolla upp det när han kommer hem

Snälla Fredag...kan inte du berätta lite mer om vad man skall ha för däck. Jag har just köpt en ny transport med sommar + dubbdäck och har bara litat på att leverantören levererat rätt däck. :o Hur kan jag kolla att det är rätt däck som följde med????

Det är en stor boggie med totalvikt 1990 kg. (och ja jag har BE ;) )

Vill du komma undan lite billigare räcker garanterat 6-lagrade däck, 8-lagrade ger ytterligare extra säkerhet.
Det går oftast att ganska enkelt att läsa av däckens sidor och tyda vad för typ av däck du har. På ett 8-lagrat bör det någonstans stå "8-ply" eller dylikt. Annars verkar det enklast att ringa leverantören du köpt släpet av och fråga! :idea:
Jag tror de flesta ger åtminstone 6-lagrade som standard idag (inbillar jag mig i alla fall). Jag köpte nyss ett nytt Boj-släp och där var sommardäcken 8-lagrade och vinterdäcken (dubb) 6-lagrade. Jag betalade någon 50-lapp extra och fick 8-lagrade dubbdäck också.

Jag har C-däck och de är inte särskilt dyra, tror jag betalade ca 650 kr + moms per styck när jag bytte sist, förra sommaren var det nog.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
359
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Jag har med åldern fått behov av läsglasögon. Då jag är världens mest röriga person så fungerar det dåligt med läsglasögon. Dels...
Svar
4
· Visningar
332
Utrustning Tidigare i år beställde jag barfotaboots till min häst. De var nya, men när jag fick dem var det rätt uppenbart att de hade varit hemma...
Svar
2
· Visningar
754
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 621
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka