däckelunderlägg?

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare Nora
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 406
N

Nora

använder ni det? varför/varför inte? Jag har det inte då jag kör för jag tycker selen ligger bättre, den skaver inget och att det är snyggare utan. Enda gången jag har det är när vi kör par då selarna är aningens stora så vi behöver lite utfyllnad... :smirk: Men så funderade jag på om det kanske skulle va bra för lädret att ha det, bättre hållabarhet?

Sv: däckelunderlägg?

Har alltid det, pga bekvämlighetsfaktor OCH viktigast lädret.
Clicken är ju visserligen rakad där och du har mera tvättmöjligheter än vad jag har, så så skitig blir han ju inte. Men svettig?
Du kan ju ha en körvojlock under, eftersom din sele sitter jättebra så blir det nog bara klumpigt med ett tjockt. Sy själv?
/jenny

Svettig kan han ju bli! Fast inte lika mycket nu när han är rakad och har täcke...och då vi kör utomhus. Kanske vore nåt att sy...men kan man skydda lädret på nåt annat sätt? tycker det är så fult... :D

det är därför du ska ha en clickenfärgad vojlock! Vojlocken sitter ju bara under däckeln.
Ser fram emot ditt hantverk! Dessutom behöver du ju inte ha vojlocken på tävling, om du inte gör en jättesnygg kreation förståss.
/jen

Jag har en körvojlock under. För lädrets skull, eftersom hästen blir svettig efter varje pass.

vart kan man köpa en sån? Finns det i ministorlek??

Jag har fårskins underlägg till brösta och däckel. Det är både snygga och skyddar häst och sele. Jag har köpt dessa på Kefly enterprise. Ganska dyra tror det var 1200kr för brösta + däckel. Jag har oftast däckel underlägg + däckel vojlock.
/M

Borde ju vara ganska lätt att sy själv annars också.!

jaaa...har ju sytt mycket annat. Men hur får man det snyggt? vilket material "i" ska man ha? Vill ha det ganska tunnt... Och som det är sytt på schabrak, typ rutor, svårt att få till det snyggt? Dock skulle jag bara ha det då jag tränar...på tävling får han va fin! Men som sagt för selens skull!

Jag har sytt en vojlock för längesen. Då hade jag köpt någonslags vadd som var som ett tyg. Vojlocken blev lite väl sladdrig av det, så kanske något stabilare material? Rutorna var det inga pboblem med, bara rita upp med penna och linjal på tyget innan och nåla ordentligt så blir det rakt och snyggt!

Aha, okej. Vad ritade du med för penna? sån spelcialtygpenna eller? brukar köra med bläck eller nåt sånt ja :smirk: hehe...Men ska ha dte svart i så fall så då spelar det ju ingen roll...Och karborreband att fästa den i däckeln? När det gäller att skydda selen kanske man bör göra en för bröstan också...

Kan tänka mig att det är svårare att göra ett till bröstan som ligger stilla ordentligt. Men jag vet inte. Jag tycker det går lika bra att smörja bröstan.

Det är jätte viktigt att det är ett material i brösta underlägget som inte avger värme när bröstan rör sig, då blir hästen bränd. Lägger man tyg eller annat material där, ökar friktionen mot pälsen så blir det skav. Erfarenheten säger att fårskin och neopren underlägg är de enda som funkar.
/M

Okej...jo jag smörjer ju också! Fast jag måste säga att jag är dålig på det när tävlingssäsongen inte är igång...Men då kanske jag kör med att smörja istället för att ha underlägg...För den skaver ju som sagt inget och ligger bra utan!

iik fick lite ångest nu när ni pratade smörjning av selar .. min är i stort behov av en grovrengörning. *sidospår*

Om du ändå ska ta din sele kan du ju ta min samtidigt!! :) Jag undrar om behöver snygga till parselarna eller om ingen ser det ändå...

Liknande trådar

Hur viktigt är det för er att utbilda er häst själv? Jag har alltid ridit och kört in mina hästar själv och har fått till mina hästar... 2
Svar
22
· Visningar
1 416
Senast: animalasia
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 196
Senast: Capybara
·
Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 777
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
344
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Linda ben
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur