Däcktryck

Sv: Däcktryck

En del däckverkstäder som jag har anlitat säger 3,0, andra 3,5. Jag brukar ta mittemellan då, ca 3,3.

irma skrev:
Vad ska man ha för däcktryck i en enaxlad trailer?

Det har mycket med VAD för däck du har på den som jag fattat? på min nuvarande så står det klisterlappar på stängskärmarna som säger däckstryck 2.7. på mitt förra skulle det vara högre. Jag antar något skilde sig. Och när jag bytte till nya däck så satte verkstaden ett tredje däckstryck (däcksverkstaden alltså).

Frågar man på mack/verkstad får man olika bud precis som någon skrev.

Säkraste borde vara att fråga tillverkaren om det sitter den bärighet på däck som tillverkaren angett (dvs släpet inte är nedviktat med däcksbyte)

Kom ihåg att för högt tryck är lika illa som för lågt.

Igår mailade jag tillverkaren av min transport och frågade vilket lufttryck jag skulle ha (jag har boggi så jag går inte närmare in på lufttrycket här).

Jo i vilket fall som helst så skrev hon även att "om transporten blir "hoppig" så ta ut lite luft". Detta tycker jag verkar vara ett bra kännetecken på om man har för mycket luft i däcken.

Gå till en riktig gummiverkstad och fråga, de är de enda du kan lita på när det gäller ringtryck. Att bara svara som Chlo's leverantör "släpp ut lite luft om det blir hoppigt" tyder på dålig produktkännedom. Det är mycket viktigt att hålla rätt ringtryck, både på bil och trailer, och det kan skilja mellan olika fabrikat/däcktyper.

Barsebäcks Z'Ore skrev:
Gå till en riktig gummiverkstad och fråga, de är de enda du kan lita på när det gäller ringtryck. Att bara svara som Chlo's leverantör "släpp ut lite luft om det blir hoppigt" tyder på dålig produktkännedom. Det är mycket viktigt att hålla rätt ringtryck, både på bil och trailer, och det kan skilja mellan olika fabrikat/däcktyper.

Nämen alltså, hon skrev ju givetvis även vad jag skulle ha för lufttryck, men att jag skulle ha 2,5-2,8 beroende på vad jag har för bil och vad jag lastar i transporten. Vad jag ska ha för tryck i mina boggidäck tyckte jag inte var relevant att ta upp i denna tråd och därför skrev jag inte det (men nu kom det med endå).

Liknande trådar

Utrustning Hej, vet någon här något om böckman duo R? Vi funderar på och köpa men för min häst som får panik och blir klaustrofobisk i trailern...
Svar
2
· Visningar
235
Senast: Panikponnyn
·
Utrustning Jag har ett 6 år gammalt Ifor Williams 506 som fått fuktskador både på frontrampen som bakrampen. Materialet i ramperna består av...
Svar
4
· Visningar
297
Senast: lizzie
·
Fordon Min bil larmade om däcktryck så jag blev tvungen att läsa instruktionsboken för att släcka varningen. I instruktionsboken rekommenderade... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 621
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 877
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka