Dämpa gult

Lampljus är gult så det färgar väggarna än mer gult när det inte finns dagsljus.
Jag älskar inte färgbutikernas egna brytningar... det är INTE färgen på färgkartan man får, visst, de är proffs och så men färg är färg och du kan i stort sätt aldrig bryta fram en färg (med CMYK etc) så att det blir exakt samma som en färdigblandad kulör på burk. Man kan få fram "ganska nära".
Sen en annan sak som är lite rolig att upptäcka är hur olika pigment kan upplevas radikalt olika beroende på ljus. Jag har ett rum som är latte/grå/lavendel/rosa/mörkgrått beroende på tid på dagen och årstid. Här är det beroende på att jag i sista stund efter att ha provmålat och tyckte det saknades pigment, blandade i rent magenta pigment (pigmentet är så koncentrerat att det ser svart ut) och det grå är brutet av en svart som har en dragning mot varmt/brunt när det blandades med vitt. Jag trodde det skulle neutraliseras, när jag fick fram en ganska kall lavendelton, men icke!
Istället så syns de olika tondragningarna vid olika tillfällen.
 
Hjälp, jag har målat vårt sovrum grönt- men det blev för gult! Hur ska jag dämpa de gula dragen i kulören, vilken färg på textilier? Inser att sängborden i björkfaner och byrån i ek förmodligen kommer att dra fram det gula ännu mer så de kan få en omgång färg de med tänker mörkmörkgröna eller gråsvarta?

Gardinerna finns redan och de är mörkgråa

Alltså jag fattar inte var det gula kommer i från, färgkartan nosade ingenting i gult (är också lite frustrerad över att jag följde mitt infall och målade borde ha tapetserat istället 😂)

Ni ser där solen lyser in är det gult!!
Den här dagen, från frustrationen i morse med den gula väggen, till att acceptera och lägga undan besvikelsen till ett det går att leva med.

Sedan sprang jag på en bekant som förlorade sitt barn för en vecka sedan och ja, kulören i vårt sovrummet spelar liksom ingen roll…
 

Liknande trådar

Hemmet Gah. Jag funderar på hur jag skall göra om här hemma, framför allt i vardagsrummet. För tillfället är väggarna ganska ljust gula och...
Svar
7
· Visningar
1 865
Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 424
Senast: Tjôta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp