Inredningshjälp-färg i vardagsrum?

Lona

Trådstartare
Gah. Jag funderar på hur jag skall göra om här hemma, framför allt i vardagsrummet. För tillfället är väggarna ganska ljust gula och färgerna går mest i gult och grönt med mörka möbler.
Möblerna kan jag inte göra så mycket åt men jag tänkte måla väggarna vita. Alltså blir det vita väggar med en nedrans massa mörka (mahogny?)bokhyllor överallt men sedan då?
Tänker färg på gardiner, matta samt sofföverdrag för det är ett väldigt fånigt tyg på soffan som inte är hundvänligt för fem öre. Vill att det skall se lättsamt ut samtidigt som det inte blir varken för murrigt, oroligt eller kalt.
Gillar INTE rött men är annars öppen för förslag. (Textilierna kan inte vara vita för de kommer att bli skitna.)
Jag gör om hemma väldigt sällan så det får gärna se lite halvt tidlöst ut inte "jag gjorde om här hösten 2013":p.
 
Sv: Inredningshjälp-färg i vardagsrum?

Varför inte bryta den vita färgen? Lägg i lite grått t.ex.


visst är det väl Cambiaso som brukar kalla de där vita hemmen för patologen...;)
 
Sv: Inredningshjälp-färg i vardagsrum?

Blått går löjligt bra ihop med (mörk)brunt, så det hade jag valt att ta in som accentfärg. Till exempel på sofföverdrag. En stark blå färg ska det vara, inte ljusblått. Och till det ljusare naturfärger som beige, eller gult. Vi har själva den färgskalan i vårt vardagsrum: mörkbrunt (golv, textildetaljer), vitt (väggar, svag gul brytning aka "stockholmsvitt"), beige/ljusbrunt (soffa, ekmöbler), blått (matta, tavla, textildetaljer).

På Ikea finns en gul matta i serien Ikea Stockholm som jag utifrån din beskrivning tror kan bli fin. Sofföverdrag tror jag finns på Ellos i diverse olika färger. Gardiner tror jag att du ska låta vara vita (hellånga lite skira längder) för att balansera upp färgen och tyngden i möblerna.
 
Sv: Inredningshjälp-färg i vardagsrum?

*Delvis KL*
Oh, tack båda två för tips :)!
 
Sv: Inredningshjälp-färg i vardagsrum?

Håller med Hvala och vill poängtera att inte ta kritvita väggar, de ser gärna skitiga ut på nolltid och blir lätt sterilt.
 
Sv: Inredningshjälp-färg i vardagsrum?

Tack för tips! Dumt nog bytte jag ut min Ikeasoffa med tvättbart/utbytbart överdrag mot en relativt ljus med fast klädsel :banghead:.
Undrar lite vad man skall bryta den vita väggfärgen med, misstänker att om man tar gult så kan det se "rökfärgat" ut, alltså som hemma hos en kedjerökare?
En aning åt beigehållet då?
 
Sv: Inredningshjälp-färg i vardagsrum?

sthlmsvitt ser gärna lite nikotinskadat ut när det är nytt och man inte fått in möblerna. sen blir det toppenfint :)
 

Liknande trådar

Hemmet Hjälp mig hitta en fin färg till hallen! Är en långsmal hall utan eget fönster, således måste färgen vara ljus. Har en inbyggd äldre...
Svar
6
· Visningar
999
Senast: cewe
·
Hemmet Försöker bestämma mig hur mitt vardagsrum ska se ut, om jag ska ha tapet eller måla och i så fall vilken färg :p Har tre hyfsat stora...
Svar
14
· Visningar
1 443
Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 432
Senast: Tjôta
·
Hemmet Vi har nyligen köpt ett hus och det ska bytas tapeter i alla rum men jag hittar inte en enda som är snygg, eller så är jag för kräsen...
2
Svar
20
· Visningar
4 945
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp