Dag och natt

Tititu

Trådstartare
Hur är det med djur, typ hästar, får, grisar och kor, behöver och ska de ha dygnsrytm med ljus och mörker eller kan de ha full belysning i sin "bostad" både dag och natt? Finns det någon orsak till varför man inte skulle vilja släcka till natten?
 
Alla djur mår bäst av att ha en dygnsrytm, anpassat efter vilken art det är då förstås. Ibland om man tex vill att ett sto ska komma i brunst tidigare på våren kan det eventuellt hjälpa att man har belysning med rätt våglängder på ett par timmar extra på kvällarna och i produktionsstall med höns brukar det aldrig ha full kräm på med belysning eller solljus inomhus dagtid eftersom de är mindre benägna att hacka på varandra om det är lite skumt.

Men nattetid bör man dämpa belysningen och dagtid bör det vara ljusare eftersom cykler mellan ljus och mörker påverkar kemiska balansen i hjärnan hos de flesta djur. Kan tänka mig att djur som till stor del lever under jorden har betydligt mindre behov av det än andra dock.
 
Hur är det med djur, typ hästar, får, grisar och kor, behöver och ska de ha dygnsrytm med ljus och mörker eller kan de ha full belysning i sin "bostad" både dag och natt? Finns det någon orsak till varför man inte skulle vilja släcka till natten?

Jag är rätt säker på att alla "ovan-jord-levande" djur behöver en naturlig dygnsrytm för att må bra psykiskt. Men jag vet att det är vanligt att ljuset är tänt hela natten i ladugårdar för köttdjur, för "de ska inte sova, de ska äta!":cry:
 
Det hela beror på hur de sover. En häst till exempel får inte jetlag, därför är det lätt att resa långt och utomlands för att tälva.

Det beror på deras sätt att sova. De sover korta intervaller genom hela dagarna och någon gång hårt. Vad jag förstår kan det ske när som helst under dygnet och då spelar det ingen roll.
Det betyder att det inte behöver vara mörkt för att en häst ska sova så bra den behöver.
Detta läste jag i en artikel i hästsport för ett antal år sedan.

Finns troligen andra djur som har samma dygnsrytm som en häst.
 
Nu vet jag inte hur det ser ut för lantbruksdjur men iaf L80 kräver att djur ska ha en dygnsrytm med ljus och mörker och det är man enligt djurskyddslagen tvungen att följa. Jag skulle bli förvånad om det kravet inte finns även i andra författningar.
 

Liknande trådar

Gnägg Det var i en annan tråd jag fick lära mig att det vita på en skäck är brist på pigment och inte någon skimmelgen(?). Spännande! Sedan...
Svar
18
· Visningar
1 535
Senast: Time Lord
·
Hästhantering Vad gör ni med era ettåringar? Vi har en mycket lugn ettåring, som snabbt finner sig i nya saker och har ett väldigt bra psyke. Än så...
Svar
1
· Visningar
595
Senast: Habina
·
Hundhälsa Valp 6 mån Harklade sig några gånger och fick upp slem för några nätter sen. Harklade så även några gånger på dagen. Ingen feber (38)...
Svar
15
· Visningar
1 049
Senast: movi
·
  • Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
452
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp